Table of Contents Table of Contents
Previous Page  76 / 110 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 76 / 110 Next Page
Page Background

75

Normalseende bruker under vanlige betingelser visuell informasjon, som de har en

fleksibel og ubevisst bruk av under forflytning. Men også her kan auditive inputs

forekomme, eksempelvis gjennom kontroll for trafikk bakfra. Sammenliknet med alle

grupper synshemmede har de normalseende naturligvis færre praktiske problemer,

samt mindre anstrengende og kognitivt belastede forflytninger.

7.3.2.5.2. Hovedstrategier hos RP

Hovedstrategien for personer med RP var at de i tillegg til å bruke kjennemerkene i

ruta, ofte brukte en ledelinje under forflytning. Denne strategien var gjerne kombinert

med taktisk bruk av fjerntliggende peilepunkter for å holde riktig retning over lengre

strekk i forflytningen, eller helt fram til det endelige målet for forflytningen. Disse to

tilnærmingene bør brukes samtidig for å få en optimal forflytning.

I tillegg kan man formulere en annen strategi, en teknikk som vil være til hjelp for

personen for å sikre seg mot lavtliggende hindringer. Det gjelder bruk av hvit stokk,

men her opplever en emosjonelle heller enn fysiske eller opplæringsmessige barrierer.

Det er innlysende at bruk av hvit stokk, eller markeringsstokk, er nødvendig for

personer med langt framskreden RP. Ja, selv for de som fungerer brukbart under

gunstige lysforhold, vil det være slik at de opplever orienteringsvansker under dårlige

lysforhold. Bevisstgjøring av de personer det gjelder om at sikkerhetstiltak som

fremmes av bruk av hvit stokk eller markeringsstokk ikke kun dreier seg om de som

er synshemmet, men i like stor grad om sikkerheten til andre, kan være med på å bryte

den barrieren som det å anvende hvit stokk er.

7.3.2.5.3. Taktikker hos RP

Hovedsakelig kan man snakke om fem taktikker, som er nyttige for personer med

RP når de forflytter seg i et bymiljø. De tre første taktikkene er gyldige for de fleste

personene. De to siste er spesielt rettet mot personer som er engstelige for å snuble eller

ramle, for eksempel fordi de har balanseproblemer. Den første dreier seg om å holde

en viss avstand til ledelinjen. Dette er logisk, da de ved å gå helt inn til en husvegg

(da definert som ledelinje) vanskelig kan holde visuell kontroll med denne ledelinjen

framover. Ved å gå en meter eller to til sides for veggen kan de visuelt følge ledelinjen

lettere gjennom små øye- eller hodebevegelser. I tillegg vil de lettere kunne ha kontroll

med kommende kjennemerke og forhindringer. Den neste taktikken er å bruke et høyt

nær- eller fjerntliggende peilepunkt som kjennemerke. Dette kan være en lyktestolpe, et

kirkespir, et skilt eller annet som hjelper på retningsbestemmelse. Den neste inkluderer

visuell skanning, eller det vi tidligere har omtalt som feltorientering, gjennom hyppige

fikseringsskifter. De siste to taktikkene går ut på å bruke lave nærliggende peilepunkt

som kjennemerke. Dette gjør det mulig for personen å få informasjon om lave

forhindringer på veien fram mot kjennemerket, og å bruke langsgående mønstre i

underlaget som ledelinje.