Table of Contents Table of Contents
Previous Page  74 / 110 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 74 / 110 Next Page
Page Background

73

7.3.2.4. Sammenligning av verktøybruk – holde retning og finne fram til målet

7.3.2.4.1. Det å holde kursen første gang ruten ble gått

Registreringene viser hvor ofte personene i de tre gruppene fikserte på de «verktøyene»

som er tilgjengelige for en person som går en rute, for å holde kursen fram til målet.

Dette betyr i første rekke å orientere seg mot kommende kjennemerke og å holde

kontakt med ledelinjen som fører fram til kjennemerket.

Fordi det ble antatt at bruk av peilepunkt i forflytningen var en taktikk hos personer med

RP, ble kategoriene «Bruk av statisk peilepunkt» og «Bruk av dynamisk peilepunkt»

inkludert. «Bruk av dynamisk peilepunkt» betyr i praksis å henge seg på og følge

etter et menneske som går i samme retning som man selv skal gå. Bruk av dynamisk

peilepunkt kan betraktes som en taktikk som kan benyttes når man er lite kjent og

er sikker på at den man følger etter skal til samme sted som en selv. Dette kunne

deltakerne være rimelig trygg på for tre av de etappene hvor ruten var lagt. Et statisk

peilepunkt er ofte benyttet for orientering i et fritt lende, for eksempel på en fjelltur

hvor man skal gå til et bestemt fjell som rager opp over landskapet. I et bymiljø kan

et høyhus eller et høytliggende landemerke ha samme funksjon. I denne aktuelle ruten

var det mulig å velge seg et bestemt hus som et statisk peilepunkt for etappene 2–5.

Det er også forsøkt å skaffe informasjon om hvorledes kjennemerkene og ledelinjene

ble brukt av deltakerne. Derfor er det inkludert informasjon om hvor ofte de så fra

kjennemerke til kjennemerke, fra kjennemerke til ledelinje, fra ledelinje til kjennemerke

og fra ledelinje til ledelinje.

Den mest påfallende gruppeforskjellen var den relativt lave bruken av ledelinjer

hos AMD-gruppen, registrert med eyetracker. På en måte er dette forståelig, siden

personer med AMD kan oppfatte ledelinjer på begge sider ved å holde blikket fast

rettet framover. Dette kan forklare forskjellen mellomAMD-gruppen og RP-gruppen.

Forskjellen fra kontrollgruppen krever imidlertid en ytterligere kommentar, siden

normaltseende mennesker selvsagt har et like godt sidesyn som personer med AMD.

Antakelig skyldes forskjellen at normaltseende i større grad bruker synet til å orientere

seg i feltet og se på ting som fanger interessen deres, slik at de også får en høyere skåre

på det å se på ledelinjene – før synet deres igjen settes i «hvilestilling» med blikket

rettet rolig framover. Dette forholdet er også omtalt under kapittel 3.2.1. der vi antar

at deltagerne med AMD må bruke mer energi på selve orienteringen, noe som går ut

over deres evne til å undersøke omgivelsene. En annen hypotese kan være at de uansett

ville hatt problemer med objekt-gjenkjenning hvis de hadde dreid mer med blikket.

Bruken av kjennemerkene var omtrent like høy hos alle gruppene, dog noe høyere

hos de med AMD enn hos normaltseende. Det er interessant, men rimelig, at

forekomsten i bruk av ledelinjer er flere ganger så høy som forekomsten av bruk av

kjennemerker. Det er jo ledelinjene man må holde kontakten med for å finne fram til

kjennemerkene. Forekomsten i bruk av peilepunkt er noe overraskende. Alle grupper

brukte både statiske og dynamiske peilepunkter. Dette skjedde likevel relativt sjelden,