Table of Contents Table of Contents
Previous Page  80 / 110 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 80 / 110 Next Page
Page Background

79

7.4.2. Identifisering av synsvansker

7.4.2.1. Hva kan måledata formidle?

For å identifisere synsvansker benytter vi psykofysiske, psykologiske og pedagogiske

måledata, data som er samlet gjennom feltobservasjoner og/eller intervju. Det er mange

instrumenter som gjør det mulig å måle om forutsetningene for visuell orientering er

til stede. I grunnen trenger man ikke noe annet enn å observere selvstendig orientering

i kjente og ukjente omgivelser, under ulike forhold. Dette kan dreie seg om ferdsel på

dag- og kveldstid, i lyse og mørke omgivelser, i trafikkert/ikke-trafikkerte strøk etc.

Hvis man makter dette uten nevneverdige vansker, kan man sannsynligvis forlate dette

spørsmålet ganske fort, men hvis man ser at dette blir vanskelig, må man gå videre

med måleinstrumenter for å se om forklaringer kan knyttes til personlige, synsmessige,

perseptuelle/kognitive eller miljømessige (fysisk tilrettelegging) faktorer. En slik

kartlegging vil også kunne gi et bra bilde av hva som fungerer tilfredsstillende. Dette

kan for noen dreie seg om god selvstendighet i kjente ruter, evne til å gjenkjenne

detaljer, god selvstendighet under gode dagslysbetingelser, eller god evne til å

memorere en rute. Det er slike «sterke» områder det kan være greit å bygge videre på

i tiltak og tilrettelegging.

Dette bringer oss over på hva måledata kan formidle. Nå kan ingen tester gi et

utfyllende bilde av en person, men de kan likevel være med på å gjøre forståelsen

av et problemområde lettere. Kartleggingsinstrumenter kan avdekke sterke og svake

sider hos et individ, men måten testoperatøren bruker disse på, vil kunne virke inn på

samhandlingen med målpersonen og resultatene man får.

La oss først se hvordan psykofysiske data kan knyttes til mobilitetsfaget.

Psykofysikk

dreier seg om forholdet mellom ytre påvirkninger, stimuli, og sansefornemmelser

som følge av disse. I den fysiske verden kan vi måle og veie og få eksakte svar,

angitt i meter, kilogram, grader, osv. Til dette trenger vi et måleinstrument som passer

til oppgaven. Innenfor visuell psykofysikk kan vi ikke sette

synsfunksjonen

til en

person på et måleapparat og avlese hvor mye man ser. Derfor har man prøvd å finne

lovmessigheter i hvordan vi faktisk oppfatter sanseinntrykk, og skalere dem, i forhold

til den objektive fysiske stimulering de reagerer på (Valberg 2005, s. 143–145). På den

måten framkommer svar på spørsmål omkring detaljsyn, fargesyn, kontrastfølsomhet

osv. Svar på disse spørsmålene er således avhengig av målpersonens opplevelse av

sanseinntrykket, sansemessige forutsetninger, men også av perseptuelle og kognitive

faktorer.

Psykofysiske data er viktige for å forstå hva som kan være lett og vanskelig i forflytning.

Eksempelvis vil det å gå hjemmefra og to kilometer til butikken normalt stille visse krav

til det visuelle

sanseapparatet

. Hvis vi ikke visuelt kan oppfatte hvor det er hindringer

i veien, eller visuelt kan identifisere vanskelige eller utrygge partier, for eksempel ved

kryssing av vei, må man anvende informasjon fra andre sanser for å komme seg til

butikken. Forflytning for en person med moderat eller alvorlig synssvekkelse vil nok

normalt være lettere å gjennomføre enn om man var totalt blind, men det vil kreve at