Table of Contents Table of Contents
Previous Page  37 / 110 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 37 / 110 Next Page
Page Background

36

gjenspeiler disse antakelig at personen har erfart at feltet rundt kjennemerkene

inneholder objekter eller annet som personen kan støte borti, eller et hull i asfalten som

en kan gå seg opp i. I de tilfellene hvor beskyttelsesteknikkene blir brukt på en effektiv

og god måte, viser dette at de har fått en klar funksjon og er meningsfulle for personen.

Dette betyr imidlertid ikke at beskyttelsen trenger å ha en god form og teknisk «riktig»

utførelse. Det er funksjonen «beskyttelse», som gjør at atferden kan betraktes som

en foregripelse. Det betyr heller ikke at beskyttelsesteknikker bør bli trent spesielt

på i Fase II. På dette stadiet bør man begrense seg til såkalt «tilfeldig læring», hvor

man griper anledningen uten at dette forstyrrer personens oppmerksomhetsretting og

læringsprogresjonen i ruteopplæringen.

Skiftet til bruk av sporing i forflytningen umiddelbart før kjennemerket, synes først og

fremst å gjenspeile et ønske fra personen om å komme fram til kjennemerket. Dette

understreker intensjonaliteten som ligger bak forekomsten av foregripelsene.

Sporingen demonstrerer også at ledelinjen blir brukt som et verktøy for forflytningen

på etappen og at personen har oppfattet at sporing kan være en god måte å holde

kontakt med ledelinjen på.

Taktil søking kan foregå på flere måter, både ved hjelp av føttene, hendene og ved bruk

av stokk som en forlengelse av hånden. Når mobilitetspedagogen blir oppmerksom på

en eventuell foregripelse i forkant av forflytningen fram til kjennemerket, vil det bli

naturlig å oppfatte atferden som en foregripelse. Elementer av god stokkteknikk vil

også bli et holdepunkt for mobilitetspedagogen i oppfattelsen av en foregripelse i form

av en taktil søking. Det å skifte til større utslag i stokkbevegelsene er et eksempel på

dette. Det å diskré få personen til å øke stokkutslagene, som en tilfeldig læring, er en

form for teknikkopplæring som er tilpasset læringsoppgavene som ligger til Fase II.

Det er mange ulike former for atferd som er uttrykk for foregripelser av et kjennemerke

og som faller inn under klassen «auditiv søkeatferd». I Tabell 4.2 er det listet opp sju

spesifikke foregripelser. Felles for disse er at personen lytter etter lyd fra kjennemerket.

I forhold til progresjonen i mobilitetsrute-opplæringen betyr dette at kjennemerket har

forandret seg fra å være et taktilt/haptisk til et auditivt kjennemerke. I de aller fleste

tilfellene er lyden som personen lytter etter et ekko, og de spesifikke holdepunktene

som gjør at personens atferd gjenspeiler en foregripelse, er at personen selv lager en

lyd som hun/han deretter lytter etter et ekko av.

Det er ikke mange objekter som er naturlig og stabilt lydgivende, og som således kan

egne seg som kjennemerker i en mobilitetsrute. Blant de meget sjeldne unntak er for

eksempel transformatorkiosker som durer, vifter som står konstant på, og mer målrettet

finner en også lydgivere ved fotgjengeroverganger.

En vanlig erfaring er at mange personer som mottar mobilitetsruteopplæring, etter

hvert skifter fra å bruke taktile attributter ved kjennemerket til å oppfatte dem visuelt.