Table of Contents Table of Contents
Previous Page  34 / 110 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 34 / 110 Next Page
Page Background

33

4.3.1.2. Fase II – kjennemerke som delmål i en prosedyre

4.3.1.2.1. Ved starten av Fase II

Ved starten av Fase II er det etablert motivasjon og en intensjon hos personen om

å nå målet for forflytningen gjennom ruten. Det er videre etablert en

deklarativ

forståelse av at mobilitetsruten fører fram til målet. Hovedfokuset for tilegnelsen av

mobilitetsferdigheter på Fase II gjenspeiles i fasens navn: «Kjennemerker som delmål

i en prosedyre». Det viktigste som skjer i fase II er at personens oppmerksomhet blir

rettet mot

hva hun/han skal gjøre

ved et kjennemerke for å komme seg til det neste

og til slutt nå målet for forflytningen. Personen har fremdeles ikke lært ruten som et

prosedyrebegrep;

dvs. fått en representasjon av hvorledes egen bevegelse på etappene

binder kjennemerkene sammen.

Hjelpen har også skiftet karakter og blir gitt for at man skal få hjelp til å:

1. finne neste kjennemerke

2. etablere kontakt med og få oppmerksomheten rettet mot ledelinjene som binder

kjennemerkene sammen

3. ha korrekt retning og holde tempoet oppe under forflytningen mellom kjennemerkene

i ruten.

Mobilitetspedagogen gir samtidig flere andre former for hjelp. Blant annet passer

pedagogen på at personen får etablert kontakt med ledelinjene og følger dem på

hver enkelt etappe i forflytningene fram til kjennemerkene. Pedagogen griper også

inn og justerer slik at personen hele tiden holder riktig retning og at forflytningen

foregår i et rimelig tempo. Disse formene for hjelp blir imidlertid gitt på en så diskret

måte som mulig, slik at personens oppmerksomhet ikke blir rettet mot pedagogen.

Oppmerksomhetsrettingen rettes mot hvilke posisjon personen skal ha i forhold til

kjennemerkene. Ved kjennemerke 1 skal personen for eksempel stå med venstre side

av kroppen mot veggen slik at hun/han kan se rett på neste kjennemerke, osv.

4.3.1.2.2. Foregripelse av kjennemerket

Foregripelse av det kommende kjennemerket er en milepæl i mobilitetsruteopplæringen

og den viktigste ferdighetsendringen som finner sted i løpet av Fase II. Foregripelse av

kjennemerkene i ruten utgjør også som regel den første av de positive forandringene

som lar seg observere i løpet av læringsprosessen.

En foregripelse er en antesipering, eller forventning, hos personen om at vedkommende

nå kommer til kjennemerket. Dette kan dreie seg om å nå et spesifikt fysisk objekt;

stolpen, gatehjørnet, skoleporten, muren, osv. En typisk foregripelse er en søkeatferd;

– en leting etter kjennemerket. Siden forventningene er konkrete, ser foregripelsene

også forskjellige ut. Tenk for eksempel på forskjellen i atferd mellom det å prøve å finne

en stolpe, et gatehjørne eller skoleporten. Foregripelsene kan også være en reaksjon

på det å ha nådd kjennemerket; for eksempel tydelig glede ved å ha kommet fram.

Eller – når kjennemerket kommer umiddelbart etter en sporing – så øker personen