![Show Menu](styles/mobile-menu.png)
![Page Background](./../common/page-substrates/page0041.png)
40
4.3.1.4. Fase IV – fleksibel feltorientering
4.3.1.4.1. Starten på Fase IV
Fase IV er det stadiet hvor de fleste former for kvalitative forandringer knyttet til
personens O&M-ferdigheter, væremåte og tilstand kommer. Det som er kritisk på
dette stadiet, er å forstå hva som skjer av øvrige og vesentlige forandringer. Den
sentrale forutsetningen for at forandringene som inntrer på Fase IV skal finne sted,
er at forflytningene gjennom ruten er blitt automatiserte på en slik måte at man ikke
lengre blir utsatt for praktiske problemer som hindrer en fra å ha oppmerksomheten
mot andre hendelser i feltet.
De forandringene somfinner sted på Fase IV i en vellykket mobilitetsruteopplæring er vist
i Tabell 4.3. Forandringene er satt opp i samme rekkefølge som de forekom i systematisk
mobilitetsruteopplæring (Storliløkken med flere, 1991; Tellevik med flere, 1999; 2000).
Tabell 4.3. Forandringer på Fase IV
Forandrings-
rekkefølge
Forandring
1.
Økt oppmerksomhet mot hva som foregår under forflytningen
Økt kommunikasjon med pedagogen under forflytningen
2.
Flere initiativ og økt aktivitet
Mer effektivitet i forflytningene, dvs. bedret retning og tempo
3.
Bedre mobilitetsferdigheter
Bedre og økt bruk av mobilitetsteknikker
Bruk av snarveier og selvvalgte kjennemerker
Økt bruk av hørselen, særlig ekkolokalisering, under forflytningene i ruten og
også generelt
4.
Bedret humør og økt trivsel
Det er en generell regel at opplevelser av at ting som er vanskelig og byr på problemer,
fører til bevissthet knyttet til egen atferd, noe som innebærer kognitive begrensninger
og oppmerksomhetsretting mot selve atferden. Men når forflytningen er blitt
automatisert, avtar den kognitive belastningen og gjør det mulig for personen å feste
oppmerksomheten mot andre forhold.
Det at forflytningene gjennom ruten har blitt effektive og problemfrie og dermed
automatiserte, har gjort det kognitivt mulig for personen å få økt oppmerksomhet
mot omgivelsene på en annen måte. Den økte oppmerksomheten mot omgivelsene
innebærer en naturlig føring for at personen skal lære om de geografiske forholdene
i nærmiljøet sitt; for eksempel om objekter og eventuelle kjennemerker i landskapet.
I sin tur fører slik kunnskap til bedre forståelse også av spatiale relasjoner mellom
objekter og særtrekk i feltet.