Table of Contents Table of Contents
Previous Page  36 / 110 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 36 / 110 Next Page
Page Background

35

Tabell 4.2. Eksempler på foregripelser av et kjennemerke

Nr

Type foregripelse

Spesifikk foregripelse

1

Atferdsforandring

Snakker om eller omtaler kjennemerket

2

Viser glede eller opphisselse

3

Øker farten før kjennemerket

4

Senker farten før kjennemerket

5

Stopper opp før kjennemerket

6

Lav beskyttelse

7

Høy beskyttelse

8

Sporer umiddelbart før kontakt med kjennemerket

9

Taktil søkeatferd

Søke etter kjennemerket med benene

10

Søke etter kjennemerket med armene

11

Søke etter kjennemerket med stokken. Stokkutslagene blir større.

12

Auditiv søkeatferd

Stopper opp og lytter

13

Tramper med beina

14

Subber med beina

15

Slår gjentatte ganger med stokken mot bakken/underlaget

16

Klapper i hendene

17

Knipser med fingrene

18

Lager lyd med munnen

19

Visuell søkeatferd

Løfter hodet og retter blikket mot kjennemerket

20

Løfte blikket og posisjonere seg slik at en ser ledelinjen i

ytterkanten av synsfeltet før kontakt med kjennemerket

21

Se mot underlaget før kontakt med kjennemerke

22

Stopper opp og ser mot kjennemerke

23

Foregripelse av neste ledelinje eller

kjennemerke

Skifter retning. Snur til høyre eller venstre før kontakt med

kjennemerket.

24

Hopper over et kjennemerke og tar en snarvei

25

Søker etter et selvvalgt kjennemerke

Endringer i tempoet i forflytningen på etappen – øker farten (3), senker farten (4)

og stopper opp (5) – er også lett observerbare, men det er viktig at de blir oppfattet

som foregripelser. Særlig det å senke farten eller stoppe opp kan lett bli sett på som

et lærings- eller utførelsesproblem, hvis pedagogen ikke har innstilt seg på å se etter

foregripelser.

Foregripelsene (6), (7) og (8) er eksempler på at også skifte i bruk av mobilitets-

teknikker kan fungere som foregripelser. Når det gjelder bruk av beskyttelsesteknikker,