Table of Contents Table of Contents
Previous Page  40 / 110 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 40 / 110 Next Page
Page Background

39

4.3.1.3.2. Beherskelse av Fase III

Ved utgangen av Fase III har personen i mange henseende allerede blitt i stand til

å forflytte seg selvstendig og effektivt gjennom ruten. Mange av de mest sentrale

opplæringsmålene er allerede nådd. En oppsummering av det viktigste i hva personen

allerede nå behersker av sentrale ferdigheter og forståelse er:

1. Forståelse av at ruten fører fram til et ønsket mål.

2. Kunnskap om at kjennemerkene kommer i en fast rekkefølge gjennom ruten.

3. Motivasjon til å forflytte seg gjennom ruten til målet, som gjør at personen

selv tar over ansvaret for forflytningen.

4. Mobilitetsferdigheter som gjør det mulig å forflytte seg, i hovedsak

selvstendig langs ledelinjene fra kjennemerke til kjennemerke fram til målet

for ruten.

5. Foregripelse av kjennemerker.

6. Alle kjennemerkene blir foregrepet.

7. Et prosedyrebegrep for forflytningene fra kjennemerke til kjennemerke

gjennom ruten, og som knytter kjennemerkene sammen som suksessive

delmål i forflytningen.

8. Foregripelse av ledelinjer.

9. Alle, eller de fleste, av ledelinjene blir foregrepet.

10.Bruk av kjennemerkene til å finne retningen til neste kjennemerke, samt

eventuell bruk av søkestrategier for å finne ledelinjen.

11.Bruk av ledelinjen til å finne kommende kjennemerke.

12.Bruk av kjennemerker og ledelinjer som verktøy i forflytningene langs

etappene gjennom ruten.

13.Lært de prosedyrene som innebærer at personen kan gå ruten selvstendig

14.Automatisering av forflytningene gjennom ruten.

Prosedyrebegrepet innebærer en «how-to-do-it»-forståelse som omfatter hele ruten

med alle dens kjennemerker og ledelinjer, samt forflytningene langs ledelinjene.

Prosedyrebegrepet har fått et fyldig nok begrepsinnhold til å være funksjonelt i den

forstand at det lager en føring sommuliggjør fleksibilitet i de målrettede forflytningene i

mobilitetsruten. Antakelig henger fleksibiliteten sammen med at forflytningen gjennom

hele ruten nå er blitt automatisert. Dette gjør at det å gå ruten blir mindre kognitivt

krevende. Personen trenger ikke lengre tenke på, og være seg bevisst, hvorledes

forflytningene skal skje.

Denne vektleggingen av hvilken sentral rolle automatiseringen av forflytningen

gjennom ruten har, gjør det rimelig å legge punkt 14, automatisering av forflytningen,

til i listen over hva det innebærer å beherske Fase III. Punkt 14 handler i hovedsak

om at den ubevisste bruken av ledelinjene og kjennemerkene som verktøy, var det

siste leddet i læringsprogresjonen. Dette innebærer nye måter å forflytte seg på, og

fleksibilitet i bruk av ledelinjer og kjennemerker på vei mot målet for forflytningen.