Table of Contents Table of Contents
Previous Page  43 / 110 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 43 / 110 Next Page
Page Background

42

påtvunget for mye hjelp. Dette kan i sin tur føre til manglende selvstendighet og i

verste fall til aktiv

avlæring

av det å bruke egen orientering i forflytningen.

Bedre bruk av hørselen og funksjonell persepsjon av ekko er forandringer av stor

betydning for elevens O&M-ferdigheter. Generelt innebærer en bedre bruk av hørselen

en økt kunnskap om ting og forhold i verden. En tilsvarende kunnskapsvekst ligger i

bedre identifisering av ting og landemerker i feltet ved bruk av ekko. Oppfattelsen av

ekko gjør det også mulig for personen å bruke auditive ledelinjer. Det å kunne følge

en auditiv ledelinje kan være til hjelp når synsbetingelsene er dårlige.

I prinsippet kan personer med synssvekkelser stadig bli bedre til O&M gjennom

hele livet. Hva som blir oppfattet som en utfordring, er i stor grad bestemt av de

forventningene man har til effekten av mobilitetsrute-opplæringen. Personen er blitt

en ekspert i forflytning. Målet er at vedkommende stadig blir en større ekspert, som

mestrer sitt eget forflytningsbehov mer selvstendig og effektivt. Hvis personen fortsetter

å utvikle seg i forhold til orientering og mobilitet, tar Fase IV i praksis aldri slutt.

4.3.1.5. Oversikt over fasene

En oversikt over stadiene i læringsprogresjonen i mobilitetsrute-opplæringen, er gitt i

Tabell 4.4. Tabellen viser også hvilke læringsmål som er knyttet til hver av fasene, og

de viktigste forandringene som typisk forekommer på de ulike fasene.

Tabell 4.4. Beskrivelse av stadiene med tilknyttede forandringer

I

LÆRINGSMÅL

Forandringer

1. Bli motivert til å gå ruten

Fra hel til delvis håndledning gjennom hele

ruten

2. Etablering av et deklarativt rutebegrep

Lære i hvilken rekkefølge kjennemerkene

kommer

II

1. Foregripe kjennemerkene på enkelte etapper

Antesipering av kjennemerker på enkelte

etapper

2. Foregripe kjennemerkene gjennom hele ruten

Målrettet forflytning fra kjennemerke til

kjennemerke gjennom ruten

3. Etablere et prosedyre-begrep for ruten, hvor

kjennemerkene er bundet sammen av målrettet

forflytning fram til målet for ruten

FASE