42
påtvunget for mye hjelp. Dette kan i sin tur føre til manglende selvstendighet og i
verste fall til aktiv
avlæring
av det å bruke egen orientering i forflytningen.
Bedre bruk av hørselen og funksjonell persepsjon av ekko er forandringer av stor
betydning for elevens O&M-ferdigheter. Generelt innebærer en bedre bruk av hørselen
en økt kunnskap om ting og forhold i verden. En tilsvarende kunnskapsvekst ligger i
bedre identifisering av ting og landemerker i feltet ved bruk av ekko. Oppfattelsen av
ekko gjør det også mulig for personen å bruke auditive ledelinjer. Det å kunne følge
en auditiv ledelinje kan være til hjelp når synsbetingelsene er dårlige.
I prinsippet kan personer med synssvekkelser stadig bli bedre til O&M gjennom
hele livet. Hva som blir oppfattet som en utfordring, er i stor grad bestemt av de
forventningene man har til effekten av mobilitetsrute-opplæringen. Personen er blitt
en ekspert i forflytning. Målet er at vedkommende stadig blir en større ekspert, som
mestrer sitt eget forflytningsbehov mer selvstendig og effektivt. Hvis personen fortsetter
å utvikle seg i forhold til orientering og mobilitet, tar Fase IV i praksis aldri slutt.
4.3.1.5. Oversikt over fasene
En oversikt over stadiene i læringsprogresjonen i mobilitetsrute-opplæringen, er gitt i
Tabell 4.4. Tabellen viser også hvilke læringsmål som er knyttet til hver av fasene, og
de viktigste forandringene som typisk forekommer på de ulike fasene.
Tabell 4.4. Beskrivelse av stadiene med tilknyttede forandringer
I
LÆRINGSMÅL
Forandringer
1. Bli motivert til å gå ruten
Fra hel til delvis håndledning gjennom hele
ruten
2. Etablering av et deklarativt rutebegrep
Lære i hvilken rekkefølge kjennemerkene
kommer
II
1. Foregripe kjennemerkene på enkelte etapper
Antesipering av kjennemerker på enkelte
etapper
2. Foregripe kjennemerkene gjennom hele ruten
Målrettet forflytning fra kjennemerke til
kjennemerke gjennom ruten
3. Etablere et prosedyre-begrep for ruten, hvor
kjennemerkene er bundet sammen av målrettet
forflytning fram til målet for ruten
FASE