Table of Contents Table of Contents
Previous Page  39 / 110 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 39 / 110 Next Page
Page Background

38

4.3.1.3. Fase III – bruk av kjennemerker og ledelinjer for mestring av etapper

4.3.1.3.1. Starten på Fase III

Ved starten på Fase III er læringsmålene knyttet til Fasene I og II allerede behersket.

Personen er i stor grad selvstendig i forflytningene mellom kjennemerkene og har selv

tatt ansvaret for dem. Generelt trenger ikke mobilitetspedagogen lenger å gripe inn for

å hjelpe til med forflytningen. Det er imidlertid vanlig at personen av og til har behov

for hjelp til å finne kjennemerkene og ledelinjene, når noe har blitt feil i forhold til det

å ta retning og holde et vanlig tempo i forflytningen. Personen har også dannet seg et

prosedyrebegrep, hvor kjennemerkene er knyttet sammen i en fast rekkefølge gjennom

personens egne forflytninger fram mot målet. Dette prosedyrebegrepet har imidlertid

fremdeles et magert innhold, og det må fylles ut slik at det blir mer funksjonelt og

legger forholdene til rette for økt fleksibilitet og selvstendighet.

Fokus for læringsprogresjonen på Fase III – stadiets overordnete opplæringsmål –

ligger på bruk av kjennemerkene og ledelinjene som verktøy i forflytningene gjennom

ruten. Det første steget ligger i å foregripe ledelinjene mellom kjennemerkene i

ruten. For å oppfatte at ledelinjene blir foregrepet, må mobilitetspedagogen rette sin

oppmerksomhet mot hva personen gjør ved kjennemerkene. Ved hvert kjennemerke

i mobilitetsruten må personen foreta seg noe for å komme seg videre til ledelinjen og

derigjennom til neste kjennemerke. Kjennemerkene fungerer som holdepunkter eller

instruksjoner for hva personen må gjøre. For eksempel: «Jeg må stå med ryggen til

busskuret», «Så krysser jeg fortauet og går fram til veggen ved Dressmann», «Her

snur jeg slik at jeg har veggen til høyre for meg», «Jeg følger veggen til en steintrapp

på hjørnet av bygningen», osv.

Personen trenger ingen hjelp i forflytningene mellom kjennemerkene. Hjelpen gis

ved kjennemerkene. Personen hjelpes til oppmerksomhetsretting mot kommende

kjennemerke og om nødvendig, ledelinjen til kjennemerket. For å unngå å gi for

mye hjelp vil oppmerksomheten først rettes mot kommende kjennemerke. For

eksempel slik; «Gå til steintrappen på hjørnet av bygningen». Om det viser seg at

personen i tillegg trenger hjelp til å vite hvordan man kommer seg til steintrappen,

retter mobilitetspedagogen personens oppmerksomhet mot ledelinjen og kommende

kjennemerke. For eksempel slik; «Gå langs veggen på høyre side til steintrappen».

Det er ofte liten avstand i tid mellom når personen begynner å foregripe kjennemerkene

og ledelinjene. For noen etapper kan dette forekomme samtidig, ved at foregripelsen

av den kommende ledelinjen er det første eksemplet på at personen foregriper det

foregående kjennemerket. Særlig er dette tilfellet når personen allerede har foregrepet

mange av kjennemerkene i ruten. I slike tilfeller vil antakelig en samtidig foregripelse

av kjennemerket og ledelinjene røpe en gryende forståelse av kjennemerkene og

ledelinjenes verktøyfunksjon.