Table of Contents Table of Contents
Previous Page  32 / 110 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 32 / 110 Next Page
Page Background

31

4.3. Fire faser fram til ekspertise i forflytning

4.3.1. Fasene

Utviklingen og læringsforandringene i mobilitetsrutene kan ses i et «ekspertperspektiv»

(Dreyfus & Dreyfus, 1986). Ekspertperspektivet beskriver utviklingen stegvis fra det

å være novise til det å være en ferdighetsmessig ekspert. Novisen kjennetegnes ved

å være bevisst på hvorledes ferdighetene utføres; gjerne i form av en prosedyre for

utførelse. Novisen kan sies å være primært utførelsesfokusert og prosedyrestyrt. Til

forskjell kjennetegnes en ekspert av å være ubevisst målstyrt, og at utførelsen er

automatisert.

Mål og utvikling av ferdigheter i forflytning kan deles i fire stadier. De fire fasene som

er beskrevet i Tabell 4.1 viser utviklingen fra å være novise til å bli ekspert.

Tabell 4.1. Faser i mobilitetsruteopplæring

FASER

LÆRINGSMÅL

Fase I

Målrettet forflytning

1. Bli motivert til å gå ruten

2. Etablering av et deklarativt rutebegrep

Fase II

Kjennemerker som delmål

1. Foregripe kjennemerkene på enkelte etapper

2. Foregripe kjennemerkene gjennom hele ruten

3. Etablere en prosedyre hvor kjennemerkene er bundet sammen av en målrettet

forflytning fram til målet for ruten

Fase III

Ruten som prosedyre begrep

1. Foregripe ledelinjene gjennom hele ruten

2. Bruke kjennemerker og ledelinjer som verktøy for å nå målet for ruten

3. Etablere et prosedyrebegrep for ruten, hvor både kjennemerkene og ledelinjene

er bundet sammen av en målrettet forflytning fram til målet

4. Effektivisering av forflytningen gjennom ruten

5. Automatisering av forflytningen gjennom hele ruten

Fase IV

Fleksibel feltorientering

1. Fleksibel og vanligvis automatisert forflytning gjennom ruten

2. Deklarativ kunnskap om feltet som ruten går i

3. Opplevelse av trygghet og mestring under forflytningen gjennom ruten

4. Etablering av et deklarativt rutebegrep, som inkluderer kjennemerker,

ledelinjer, retninger, spatiale relasjoner mellom landemerker og kunnskap om

særtrekk ved feltet som ruten går i

4.3.1.1. Fase 1 – forflytning fram til ønsket mål

4.3.1.1.1. Ved starten av Fase I

Starten av Fase I faller sammen med starten på mobilitetsruteopplæringen. På

dette tidspunktet har personen ingen forståelse av hva det innebærer å gå en rute

og som regel ingen funksjonelle og etablerte mobilitetsferdigheter. I løpet av Fase I