Table of Contents Table of Contents
Previous Page  42 / 110 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 42 / 110 Next Page
Page Background

41

Den positive forandringen knyttet til bedre mobilitetsferdigheter, og økt bruk av

mobilitetsteknikker, har antagelig en tilsvarende virkning. Den økte muligheten for å

være oppmerksom på hva hun/han selv gjør under de ulike forflytningene legger i seg

selv et grunnlag for læring hos personen. Samtidig gjør den automatiserte forflytningen

det mulig for mobilitetspedagogen å dirigere oppmerksomhet mot og drive eksplisitt

opplæring av mobilitetsferdigheter og teknikker uten at dette hindrer tilegnelsen av

de prioriterte ferdighetene.

Generelt er initiativ og aktivitet hos et menneske knyttet sammen med opplevelse av

å være en agent i eget liv. En person mestrer de utfordringene som hverdagen krever,

når det å være en agent fører til oppnåelse av personlige mål. Det synes derfor rimelig

også å se større grad av initiativ og aktivitet hos personen samt ytterligere forbedring

av effektiviteten av forflytningene i et tilsvarende perspektiv. Både den samtidige

økningen i effektivitet, de bedrete mobilitetsferdighetene og teknikkene og de øvrige

positive forandringer i ferdigheter, har antakelig ført til opplevelse av mestring hos

personen. Den økte graden av initiativ og aktivitet hos personen, kan således bli sett

på som en indirekte følge av dette, siden det betyr mye for personen å nå fram til og

delta i de aktivitetene som mobilitetsruten fører fram til.

Det at personen begynner å finne snarveier og lager seg sine egne, selvvalgte

kjennemerker, viser økt feltkunnskap og gjenspeiler antakelig i stor grad også at den

spatiale forståelsen har blitt bedre. Det å ta en snarvei i en mobilitetsrute man har gått

flere ganger, kan ofte ses på som et uttrykk for en bedre orientering. En snarvei i en

rute innebærer at et eller flere kjennemerker i den opprinnelige ruta blir kuttet ut og

at personen har funnet seg nye og mer funksjonelle kjennemerker. Det kan skje på to

måter.

1. For ruten fraA til B til C kan en hoppe over kjennemerke B ved å gå rett mot C fraA.

2. Personen kan kutte ut et kjennemerke ved å gå fraAmot B, men endre kurs i retning

mot C før hun/han kommer fram til B. Når personen foretar en slik snarvei, er det

mest sannsynlig at hun/han har laget seg et selvvalgt kjennemerke som ligger på

veien mellom A og B.

Med hensyn til den første formen for snarveier, er det rimelig å se den som et uttrykk

for at vedkommende har lært noe om de spatiale relasjonene mellom de trenervalgte

kjennemerkene. Ved den andre formen for snarveier, synes det som oftest som man

har lært noe om den relative lokaliseringen av et eget, selvvalgt og det kommende

trenervalgte kjennemerket.

På samme måte som ved foregripelser, er det viktig at mobilitetspedagogen hele tiden

er oppmerksom på at personen som skal lære ruta, kan komme til å ta en snarvei.

Hvis mobilitetspedagogen ikke er oppmerksom på dette og er for opptatt av at ruten

blir gjennomført slik som den opprinnelig ble beskrevet, kan læringsprogresjonen bli

hindret. I praksis vil dette kunne føre til at en person som prøver å ta en snarvei blir