Table of Contents Table of Contents
Previous Page  28 / 110 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 28 / 110 Next Page
Page Background

27

4.2. Kjennetegn på vellykket ruteopplæring

4.2.1. Mobilitetsruteopplæring – én av flere måter å gjennomføre mobilitetsopplæring på

Mobilitetsruteopplæring er bare én av flere måter å gjennomføre mobilitetsundervisning

på. Etter vårt syn er imidlertid mobilitetsruteopplæringen selve hjertet i en

god mobilitetsundervisning. Det er flere grunner til det. De viktigste er at

mobilitetsruteopplæring:

1. muliggjør læring av en prosedyre for målrettet forflytning

2. kan bli gitt uavhengig av hvilke språk og kommunikasjonsferdigheter personen har

3. gir en bedre forståelse av spatiale forflytninger i de geografiske feltene hvor personen

trenger å forflytte seg

4. gjør det lettere å sikre at personen er motivert og har oppmerksomheten rettet mot

de forhold som er viktig for å lære

5. lager en føring for å mestre bruk av ulike verktøy under målrettet forflytning.

Punktene 1–4 ovenfor henger i en grunnleggende forstand sammen. Det er mulig

å gjennomføre en prosedyrelæring ved hjelp av ikke-språklig kommunikasjon, slik

at de som ikke forstår tale eller tegn kan nyttiggjøre seg opplæringen (Storliløkken,

Martinsen & Landrø, 1991; Elmerskog med flere, 1993; Martinsen, Storliløkken,

Elmerskog & Tellevik, 1994). Målet for slik prosedyrelæring er at personen skal lære

seg hva hun eller han må gjøre ved kjennemerke 1 for å komme seg til kjennemerke

2 og de påfølgende kjennemerkene i ruten. I tillegg må personen lære hvordan man

kan bruke ledelinjen mellom kjennemerkene for å komme seg til neste kjennemerke. I

praksis kan dette beskrives på følgende måte: «Stå med høyre side mot døren (som er

kjennemerke 1)». «Gå langs veggen fram til hjørnet (som er kjennemerke 2)». Veggen

er ledelinjen mellom kjennemerke 1 og 2. Ved hjelp av denne prosedyrebeskrivelsen

er det mulig å finne fram fra kjennemerke 1 til 2. For de i målgruppen som ikke

forstår verbal instruksjon, kan hjelpen til å lære seg samme prosedyre gis som forsiktig

håndledning ved døra og ledsaging langs veggen for å finne kjennemerke 2, hjørnet.

Håndledningen ved døra skal bidra til at personen står med døra til høyre for seg selv.

Ledsagningen langs veggen skal bidra til at personen følger ledelinjen fram til hjørnet.

I tillegg fører prosedyreopplæringen til at forståelsen av forflytningen mellom

landemerker og særtrekk i et felt blir knyttet sammen med den kroppslige opplevelsen

av å forflytte seg. Forståelsen av det geografiske området – og forståelsen av de spatiale

relasjonene mellom objekter i feltet – blir således kroppsliggjort (se Martinsen &

Tellevik, 2007, og Fosse med flere, 2014). Slike kroppsliggjorte begreper vil være mer

anvendbare for den forståelsen som man ønsker at personen skal oppnå. De vil også

ha et fyldigere begrepsinnhold, sammenliknet med et utelukkende abstrakt, deklarativt

begrep. Det er også vanlig å regne med at kroppsliggjorte begreper er lettere å overføre

til nye situasjoner og således lettere får en mer generaliserbar bruk og kvalitet.