Table of Contents Table of Contents
Previous Page  25 / 110 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 25 / 110 Next Page
Page Background

24

Ledelinjer representerer ofte geografiske mønstre eller skillelinjer i omgivelsene,

for eksempel fortauskanter, vegger eller skillet mellom asfalt og gresskant. Selve

forflytningene på etappene i en rute skjer langs ledelinjene.

En ledelinje er ikke knyttet til en bestemt sans. Det finnes både auditive, visuelle og

taktile/haptiske ledelinjer. Det vil imidlertid ofte være slik at det fysiske miljøet ikke

ligger til rette for en ledelinje mellom to kjennemerker. Dette er særlig tilfelle ved

kryssing av gater og veier.

3.2.4. Forflytning og forflytningstype

Det å bevege seg fra ett kjennemerke til det neste i en rute er definert som en

forflytning.

Miljøets karakteristika og den synshemmedes funksjon og preferanser bestemmer

hvilken

type

forflytning som blir brukt på en etappe. Forflytningene kan deles inn i tre

hovedkategorier av

forflytningstyper: transport, sporing

og

målorientering.

Transport

karakteriseres først og fremst ved at omgivelsene «retningsbestemmer»

forflytningen slik at det blir vanskelig for personen ikke å finne fram til neste

kjennemerke. Et eksempel på transport er forflytning i en korridor der det neste

kjennemerket er døren i enden av korridoren. For at slik forflytning skal kunne defineres

som transport, kreves det at personen ikke bruker en ledelinje for å finne fram til neste

kjennemerke. En lar omgivelsene styre bevegelsens retning.

Sporing og målorientering

kan igjen deles inn i forskjellige undergrupper ut fra hvilke

hjelpemidler, teknikker eller informasjon som blir benyttet under forflytningen. Ved

sporing forflytter personen seg langs en ledelinje for å finne fram til neste kjennemerke.

En ledelinje kan følges gjennom fysisk kontakt, ved hjelp av

taktil/haptisk

sporing,

eller på distanse, ved hjelp av

auditiv

eller

visuell

sporing. Eksempel på

taktil/haptisk

sporing

er når personen bruker den hvite stokken for å følge en fortauskant eller

bruker føttene for å følge en gress-/gruskant. Eksempler på auditiv sporing er når en

bruker den reflekterte lyden fra en vegg (ekkolokalisering) og når personen bruker

lyden fra en trafikkert vei for å finne fram til neste kjennemerke. Eksempel på visuell

sporing er når en bruker synssansen for å følge et gjerde fram til neste kjennemerke.

Sporing er den dominerende forflytningstypen i forbindelse med ruteopplæring. Når

det gjelder målorientering, skiller vi mellom to typer:

kryssing og fri forflytningstype

.

Kryssingsetapper

har ikke ledelinjer og krever at den blinde eller sterkt svaksynte

personen tar utgangspunkt i et kjennemerke og holder stø kurs til neste kjennemerke.

Under

fri forflytning

er det ikke et mål å finne frem til kjennemerke eller ledelinje.

For synshemmede er dette en utfordrende situasjon og krever oftest mye erfaring i

orientering for å kunne benyttes.