Table of Contents Table of Contents
Previous Page  26 / 110 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 26 / 110 Next Page
Page Background

25

4.0. LÆRING AV MÅLRETTET FORFLYTNING I RUTE

4.1. De overordnede målene

Mobilitetsopplæringen starter for de aller fleste med en kartlegging av hvilke

forflytninger personen foretar seg i løpet av en vanlig hverdag. Den overordnede

målsettingen er å sikre at personen mestrer de utfordringene som forflytningene i

hverdagen fører med seg. Kanskje er det slik at det viktigste læringsmålet for

mobilitetsopplæringen, er å lære personen hvilke verktøy som kan brukes under en

forflytning fram til en bestemt aktivitet eller et mål. Flere av disse verktøyene blir brukt

– om enn kanskje noe usystematisk – av personen før mobilitetsopplæringen starter. I

tilfelle det er slik, vil målsettingen med mobilitetsopplæringen være at personene blir

bevisste på hvilke verktøy som kan brukes og hvilke funksjoner de har. Dette gjelder

i første rekke bevisst bruk av strategier og taktikker og bruken av kjennemerker og

ledelinjer i en mobilitetsrute. For personer som er engstelige og som også preges av

det under dagliglivets forflytninger, kan bevisstgjøringen av ruteverktøyene ha en

dobbel hensikt. Kunnskapen om og bevisstgjøringen av verktøyene, og bruken av

disse, minsker engsteligheten og øker sannsynligheten for at personen skal få et mer

aktivt liv (Fosse med flere, 2014).

4.1.1. Selvstendig forflytning

Mobilitetsruteopplæring er kjernen i faget orientering og mobilitet (O&M), og

selvstendig forflytning er det overordnede målet for opplæringen i mobilitetsrutene.

I en vanlig hverdag betyr det at personen skal lære å forflytte seg selvstendig mellom

de ulike stedene hvor aktiviteter finner sted. Utfordringene ligger i å:

1. finne en framgangsmåte som kan benyttes for å finne fram mellom stedene

2. lære å bruke teknikker som er nødvendige for å gjennomføre forflytningen.

Framgangsmåter og teknikker kan sammenlignes med

«strategier»

som personen

kan bruke i forflytningen. Ofte har man også behov for å forflytte seg til aktiviteter

som foregår på steder hvor en ikke er kjent. Mobilitetsopplæringen tar sikte på at

personen skal lære å finne fram selvstendig, også til disse stedene. På noen av de

ukjente stedene vil personen ha behov for å bli kjent fordi en for eksempel ønsker å

delta i nye aktiviteter. I slike tilfeller kan det være praktisk at personen blir lært opp

til å bruke sin vante framgangsmåte og teknikk – sin «strategi» – for å ta seg fram til

aktivitetene.

På ukjente steder hvor det er grunn til å tro at personen ikke skal oppholde seg svært

ofte, vil det være behov for å lære alternative strategier og ferdigheter. Dette er

strategier og ferdigheter personen kan bruke for å finne fram, for eksempel på reiser,

besøk og møter. For hver av disse strategiene vil personen ha bruk for å mestre bestemte

ferdigheter, det vil si både mobilitets- og orienteringsteknikker. Dette kan inkludere