Table of Contents Table of Contents
Previous Page  23 / 110 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 23 / 110 Next Page
Page Background

22

Erfaringen viser at alle i løpet av mobilitetsopplæringen skaffer seg nye kjennemerker

eller endrer bruken av dem; de lager selvvalgte kjennemerker. Personen bytter etter

hvert ut noen av de trenervalgte kjennemerkene med egne. Forandringen fra bruk av

trenervalgte til selvvalgte kjennemerker innebærer alltid en positiv utvikling. En person

som bytter ut et kjennemerke, har gjort seg kjent i det området hvor kjennemerket stod.

Kjennemerkene kan deles inn ut fra hvilken sanseinformasjon som er tilgjengelig for

personen.

Taktile/haptiske

kjennemerker kan være et nesten hvilket som helst objekt.

I tilfeller der det kreves at eleven skal identifisere et kjennemerke, kan store objekter

være lite hensiktsmessig, først og fremst fordi det kreves for lang tid og for mye av

hukommelsen å utforske dem ved hjelp av aktiv berøring.

Objekt-attributter som form og tekstur kan brukes som kjennemerker. Kjennemerker

som kan oppfattes direkte taktilt, uten haptisk informasjon, det vil si gjennom en

enkel berøring, men uten at eleven trenger å føre hendene eller fingrene over objektet,

er mindre tids- og hukommelseskrevende. Taktile/haptiske kjennemerker velges når

kjennemerkene lett kan oppfattes ved bruk av hendene uten at personen trenger å

strekke eller bøye seg for mye. Eksempler her er vegger, stolper, hushjørner, bord,

stoler og bilder som henger i passelig høyde. Det finnes imidlertid også taktile/haptiske

kjennemerker i underlaget som blir oppfattet gjennom bena, for eksempel tepper,

dørstokker, asfaltkanter og opp/- og nedoverbakker. Den største begrensningen i bruk

av taktile/haptiske kjennemerker ligger i at de ikke kan oppfattes på avstand.

Eksempler på

auditive kjennemerker

er direkte lydkilder, som en vifte, en trafikkert

vei og et lysregulert veikryss, eller indirekte lydkilder, som en vegg som gir ekko og

et rom kjennetegnet ved sin akustikk. I tillegg kan objekter som gir en distinkt lyd

når de blir slått på eller dunket mot noe, en sjelden gang fungere som kjennemerker.

Det genuine med lydgivende objekter eller objekter som gir ekko, er at de kan oppfattes

på avstand. Det er få objekter i omgivelsene som er direkte lydkilder og som har

en så fast lokalisering at de kan brukes som kjennemerker. Indirekte lydkilder med

fast lokalisering er derimot svært vanlige. De fleste rimelig store objektene gir et

hørbart ekko. For at personer skal kunne bruke disse objektene som kjennemerker i

en mobilitetsrute, kreves det systematisk erfaring i å bruke hørselen på en annen måte

enn hva seende mennesker vanligvis gjør.

Visuelle kjennemerker

er objekter eller visuelle attributter ved objekter, som størrelse,

form og farge. Til tross for at synstapet vanskeliggjør vanlige strategier for forflytning

og orientering i rom, oppfatter personen forskjellige visuelle kjennemerker. Hvilke

kjennemerker som kan være funksjonelle, og på hvilken avstand de kan bli sett,

avhenger av personens synsfunksjon og ulike lysforhold som for eksempel motlys

fra en lav ettermiddagssol, lite lys på ettermiddag og kveldstid og i vinterhalvåret.

Det finnes også andre klasser av kjennemerker som bygger på oppfattelse av andre

sansestimuleringer og som kan brukes i et mer begrenset omfang. Eksempler på dette