Table of Contents Table of Contents
Previous Page  21 / 110 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 21 / 110 Next Page
Page Background

20

3.1.2. Ulike mobilitetsruter

Mobilitetsrutene har ulik geografisk plassering, ulik lengde, ulikt antall kjennemerker

og ulike forflytningstyper. Et hovedskille går mellom

innendørs

og

utendørs

ruter. I

tillegg kan man skille mellom ruter som finnes i

nærmiljø, lokalmiljø og fjernmiljø.

Mobilitetsrutene i nærmiljøet er de rutene som blir brukt mest. Dette er for eksempel

ruter hjemme og på arbeidsplassen. Rutene i lokalmiljøet går til nærbutikken, til

arbeid og til bussholdeplassen. Dette er også ruter som blir brukt mye. Rutene i

fjernmiljøet går til steder som en besøker sporadisk, som venner eller familie, torget

eller sentralbanestasjonen.

Innendørs

ruter finnes innenfor et klart begrenset og definert område. Kjennemerker

og ledelinjer er høyfrekvente og har normalt en klar karakteristikk. Innendørs ruter

er derfor, i en generell forstand, de letteste rutene å lære hvis en ikke tar rommets

kompleksitet i betraktning. For blinde vil innendørs ruter i et rom som knyttes til

en spesiell aktivitet, over tid bidra til en spatial forståelse av rommet. Personen vil

gjennom mange repetisjoner i ruten lære å kartlegge rommets bredde, lengde, form,

møblering osv., det vil si å lære rommets spatiale egenskaper. For personer som kan

utnytte sin synsrest, så vel som for seende personer, er problemet noe enklere fordi de

kan bruke visuell informasjon for å skaffe seg oversikt.

Utendørs

ruter er mer komplekse enn innendørs ruter. Utendørs ruter har som regel ingen

naturlige grenser. Forflytningen skjer i et åpent felt med ledelinjer og kjennemerker

på linje. Det er karakteristisk for en utendørs rute at ledelinjene ofte blir lange. Det

medfører at kjennemerkene forekommer sjeldent. Ledelinjene og kjennemerkene er

ofte mindre konstante og ikke alltid like tydelige. Lys- og værforholdene kan også

påvirke bruken av kjennemerker og ledelinjer. Noen kjennemerker vil bli vanskeligere å

se om vinteren, og underlaget kan endre seg slik at det virker negativt inn på personens

visuelle og motoriske kontroll og læring.

Yttergrensene utendørs har helt andre kvaliteter enn i innendørs rom. Den spatiale

forståelsen av yttergrensene er først og fremst knyttet til et nettverk av forskjellige

ledelinjer. Eksempler på ledelinjer som er viktige for spatial forståelse, er husvegger,

plen- og gruskanter, veier, skogkanter, osv.

Lengde og antall kjennemerker i en rute er av betydning for hvor raskt en rute læres.

Lange ruter med relativt mange kjennemerker er naturligvis vanskeligere å lære enn

korte ruter. Mange kjennemerker betyr i praksis at det er mye som skal læres og

mestres.