Table of Contents Table of Contents
Previous Page  22 / 110 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 22 / 110 Next Page
Page Background

21

3.2. Sentrale begreper i mobilitetsruteopplæringen

De mest sentrale begrepene i mobilitetsruteopplæring er:

1. Kjennemerke

2. Etappe

3. Ledelinje

4. Forflytning og forflytningstype

3.2.1. Kjennemerke

Kjennemerker er holdepunkter i et spatialt felt. De fungerer som poster eller delmål

på veien fra utgangspunktet til målet. Kjennemerkene markerer forandringer i

bevegelsesretning og forflytningstype og gir holdepunkter for orientering i det

spatiale feltet. Kjennemerkene kan være objekter – som for eksempel en stolpe, et

gatelys, en lampe ved hoveddøra til skolen, en fortauskant, et gjerde eller en stol.

Hvert enkelt kjennemerke fungerer som en

markør

– et signal – for det som kommer

etter kjennemerket: en fare, en ny ledelinje eller et bytte av forflytningstype eller

mobilitetsteknikk.

Kjennemerkene skal være et signal på at en skal foreta seg noe nytt, for eksempel

vende seg i en annen retning, ledelinjen skifter karakter fra å være en gresskant til et

gjerde, krysse en åpen plass, eller en markering før du skal gå ned en trapp. På steder

i ruten hvor personen må forandre bevegelsesretning eller skifte forflytningstype,

bør vedkommende bli minnet om dette ved hjelp av et kjennemerke. Det er også

fornuftig å bruke kjennemerker til å markere steder hvor personen trenger å være

spesielt oppmerksom eller forsiktig.

Kjennemerkene utgjør en tilbakemelding som en kan nyttiggjøre seg til orientering og

reorientering. Avstanden mellom kjennemerkene bør tilpasses den enkeltes kognitive

forutsetninger og hvor utfordrende omgivelsene er. Hvis forflytningen mellom to

kjennemerker er særlig krevende, eller hvis det er mange kilder til distraherende

påvirkning, bør avstanden mellom kjennemerkene være kort.

Kjennemerkene bør framtre tydelig mot bakgrunnen. Gode visuelle kjennemerker kan

lages ved hjelp av svart-hvitt-kontraster (luminanskontraster) eller fargekontraster,

egne lyskilder, eller alternativt lyssetting av objekter. Bakgrunnen bør være så rolig

som mulig, med få forstyrrende stimuli. For svaksynte bør en spesielt ta hensyn til

lysbetingelsene, for eksempel motlys. En lyd som brukes som kjennemerke, må på

samme måte framtre tydelig. Lyden bør være så forskjellig som mulig fra andre lyder

i omgivelsene, med minst mulig bakgrunnsstøy. Taktile kjennemerker bør også skille

seg mest mulig fra omgivelsene. Dette kan for eksempel gjøres ved kontroll av tekstur.

Man skiller mellom

trenervalgte

og

selvvalgte

kjennemerker. I utgangspunktet er

alle kjennemerker trenervalgte, selv når personen har vært med på å bestemme dem.