Table of Contents Table of Contents
Previous Page  20 / 110 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 20 / 110 Next Page
Page Background

19

3.0. MOBILITETSRUTER SOM VERKTØY

FOR ORIENTERING OG FORFLYTNING

3.1. Hva er en mobilitetsrute

I mobilitetsruteopplæring skal en lære å forflytte seg selvstendig fram til et mål ved

bruk av en bestemt rute. En rute er definert som veien mellom et geografisk bestemt

utgangspunkt og et geografisk bestemt mål. Eksempler på ruter er veien fra hjemmet

til arbeidsplassen, fra hjemmet til treningssenteret, til nærmeste bussholdeplass og

nærbutikken. Ruteopplæring er selve kjernen i mobilitetsopplæringen. Det å lage og

tilrettelegge hensiktsmessige ruter er derfor en viktig del av fagområdet O&M.

Mobilitetsruter er spesielt tilrettelagt for læring av målrettede bevegelser og orientering

i det spatiale feltet som ruten er lagt i. For de aller fleste er ruteopplæringen rettet

mot læring av selvstendig forflytning. En godt planlagt mobilitetsrute skaper en

strukturert opplæringssituasjon. I mobilitetsopplæringen er de forskjellige rutene alltid

individuelt tilrettelagt for en bestemt person. Mobilitetsruter er knyttet til ulike ønsker

med utgangspunkt i personens behov for å lære seg forflytninger til de stedene hvor

hverdagens aktiviteter foregår.

En illustrasjon av en mobilitetsrute som en person skal lære, er vist i Figur 3.1. Ruten

går mellom personens hjem og skole. Forflytningsveien er merket med røde streker.

Ruten er tilrettelagt ved at man har satt opp rekkverk langs veikantene. Rekkverkene

er merket med blå punkter.

Figur 3.1. Eksempel på rute. Ruten har

ni kjennemerker, merket fra X1 til X9.

Kjennemerket X1 er utgangspunktet for

ruten: døren hjemme. Kjennemerket

X9 er målet for ruten: døren til

skolen. Ved kjennemerket X4 bruker

personen «slutten på rekkverket»

som et kjennemerke. E er et eksempel

på en etappe, det vil si veien mellom

to kjennemerker. Tegningen viser at

veikanter og rekkverk blir brukt som

ledelinjer. På etappen E bruker personen

«rekkverket» som ledelinje. Y1 og Y2 er

to eksempler på etapper uten ledelinje,

det vil si to kryssinger.