Table of Contents Table of Contents
Previous Page  19 / 110 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 19 / 110 Next Page
Page Background

18

hva en rute er, og hvordan den kan være et verktøy for å nå mål, så vil de taktiske

initiativene, slik som forandringer i bruk av ledelinjer og kjennemerker, teknikker,

tempo og snarveier, ha en økende frekvens etter hvert som forflytningen blir mer og

mer effektiv.

Slike forandringer gir mobilitetspedagogen holdepunkter på hvordan en kan gi hjelp

på en hensiktsmessig måte i tilknytning til målene (Storliløkken, Martinsen & Landrø,

1991; Elmerskog, Martinsen, Storliløkken & Tellevik, 1993; Tellevik med flere,

1999). Det er de taktiske initiativene hos bruker som indikerer forståelsen og bruken

av feltet, og som er utgangspunktet for hjelperen om hva slags hjelp som bør gis.

Mobilitetsruteopplæring vil således generelt fremme bruk av verktøy og en middel-

mål forståelse, og hvordan slik opplæring utvikles fra nybegynner til ekspert. Slik

opplæring kan gis alle uavhengig av språk og kommunikasjonsferdigheter.