Table of Contents Table of Contents
Previous Page  17 / 110 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 17 / 110 Next Page
Page Background

16

2.2. Hvordan bruker vi kunnskap om orientering

og forflytning i mobilitetsopplæringen

Mobilitetsopplæring tar utgangspunktet i at menneskelig aktivitet som regel har en

hensikt og ofte er assosiert med det å løse et problem. Dette perspektivet med vekt på

intensjonalitet er viktig, fordi det synliggjør at mobilitet innebærer aktiv orientering og

oppmerksomhetsretting mot mål og delmål. For mobilitetspedagogen er utfordringen

i utgangspunktet å definere en funksjonell rute med kjennemerker og ledelinjer, og

å lage en instruks for hvordan en kan bruke disse verktøyene slik at de kan skape

hendelser. For personer som ser ut til å ha liten oversikt over feltet de skal forflytte

seg i, lager pedagogen et forslag til rute – en hypotese på hva som kan fungere som

hjelp til selvstendig orientering og forflytning.

En godt planlagt rute skaper en strukturert opplæringssituasjon for å finne steder

og kjennemerker i omgivelsene mellom start og mål, og som er hensiktsmessig for

forflytning. I tillegg prøver man å definere gode ledelinjer mellom kjennemerkene.

Målet for slik prosedyrelæring er å lære hva man må gjøre ved første kjennemerke for å

komme til neste kjennemerke og de påfølgende kjennemerkene i ruta. I tillegg må man

lære hvordan man kan bruke ledelinjer for å komme til neste kjennemerke. Ser man på

kjennemerkene i ruten som delmål i den målrettede forflytningen, vil ledelinjene brukes

som verktøy for å oppnå delmålene. En innledende ruteinstruksjon med et kjent mål

fokuserer på hvordan en må forholde seg til kjennemerker og ledelinjer, samt hvordan,

og når, en må foreta retningsforandringer i forflytningen. Slike ruteinstruksjoner, brukt

både for blinde og svaksynte, ligner mest på en perimeterstrategi. I rutelæring er

gridstrategier mindre aktuelle. For personer som i større grad har oversikt over feltet,

f.eks. personer med moderat eller alvorlig synssvekkelse, og som i stor grad kan basere

seg på – og bruke – visuell informasjon, lages ruten i et samarbeid mellom pedagogen

og målpersonen.

Siden mobilitetsopplæring handler om både tilrettelegging og forandringer i

læringsprogresjon, er det fruktbart å snakke om strategier og taktikker for forflytning.

Generelt er en strategi en handlingsplan for å nå et bestemt mål. Strategier, f.eks.

uttrykt gjennom en mobilitetsruteinstruks, er således knyttet til overordnede mål for

et prosjekt, og de planer og prioriteringer som man vurderer som nødvendige for å

nå målene. Vi kan f.eks. angi hvordan en skal gå til neste kjennemerke, men også

instruksjon om å gå på høyre side av veien for å unngå motlys, eller fordi den siden

av veien har færre hindringer. Strategier går på en måte mer i retning av kontroll og

sikkerhet enn av muligheter, og bygger på de fordeler som definisjoner av steder og

relasjoner knyttet til handlingsmønstre mellom steder gir. Taktikker, derimot, er knyttet

til effektiv bruk av de muligheter som opptrer under forflytning. Strategier skiller seg

således fra taktikker i det den handler om

hva

som skal gjøres for å nå målet, mens

taktikker mer er assosiert med hvordan

gjøre

det når man forflytter seg mot målet.