Table of Contents Table of Contents
Previous Page  16 / 110 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 16 / 110 Next Page
Page Background

15

anvendt perimeter- og grid-strategier i en innledende fase. Denne studien viste også at

en referansepunktstrategi var mer effektiv for å få informasjon om retning og vinkler til

objekter og steder, mens perimeter- og grid strategier var mer effektive for bedømmelse

av relativ avstand mellom objektene.

I en oppfølgingsstudie med samme design fant også Hill, Rieser, Hill, Hill, Halpin

& Halpin (1993) at målpersonene hyppigere brukte en perimeter- og gridstrategi i

utforskningen av nytt rom, mens de oftere benyttet referansepunktstrategier (objekt-

til-objekt) etter å ha tilegnet seg mer kunnskap om rommet. Det samme mønsteret er

vist i mange senere studier (Gaunet & Thinus-Blanc, 1996; Kallai, Makany, Karadi &

Jacobs, 2005; Makany, Redhead & Dror, 2007; Pingel, 2011; Pingel & Schinazi, 2014;

Simonnet &Vieilledent, 2012; Thinus-Blanc & Gaunet, 1997). Disse studiene har vist

at framkomst og bruk av søkemønstre er en god indikator på hvordan spatial kunnskap

endrer seg med erfaring. Perimeterstrategi, også kalt syklisk strategi (Thinus-Blanc

& Gaunet, 1997), er ofte observert brukt i tidlige læringsfaser både hos blindfødte og

seende mennesker med blindfold. Objekt-til-objekt-strategi, som er karakterisert ved

gjentatte forflytninger mellom objektene, involverer en allosentrisk referanseramme

som i større grad fremmer en velorganisert innkoding av spatial kunnskap.

Flere studier har også vist at dårlige problemløsere ofte blir hengende ved en

perimeterstrategi, mens gode problemløsere hovedsakelig bruker en objekt-til-objekt-

strategi og er bedre i stand til å bruke flere strategier i spatial problemløsning (Hill med

flere, 1993; Simonnet & Vieilledent, 2012; Tellevik &Martinsen, 1991; Thinus-Blanc

& Gaunet, 1997). Disse studiene viser at mennesker i spatial problemløsning benytter

både en egosentrisk og en allosentrisk referanseramme som gir ulike former av viktig

informasjon for effektiv forflytning i rom. De har også vist at strategier knyttet til

en egosentrisk referanseramme er viktige og nødvendige for å få en grunnleggende

forståelse av det spatiale feltet, mens en allosentrisk referanseramme bedre fremmer

kunnskap om avstand og retning for objekter i feltet. Det har således vært hevdet

(Klatzky, 1999) at objekt-sentrerte representasjoner er nødvendige for mentale

rotasjoner, dvs. å forestille seg eller gjenkjenne situasjonen fra andre perspektiver, mens

kropps-sentrerte representasjoner først og fremst gjør oss i stand til å foreta mentale

retningsjusteringer. Disse studiene er viktige fordi de setter fokus på et praktisk problem

i spatial orientering i nye situasjoner. De viser også dynamikken i bruk av søkestrategier

når synsinformasjon er lite tilgjengelig eller mangler, og hvilken betydning de har i

læring av spatiale relasjoner. I rutelæring vil en allosentrisk referanseramme ofte vise

seg gjennom mer hensiktsmessig bruk av feltet, f.eks. gjennom bruk av snarveier

eller fleksibel bruk av ledelinjer og kjennemerker (Tellevik, Storliløkken, Martinsen

& Elmerskog, 1999; 2000). Synshemmede mennesker har kanskje i større grad enn

seende behov for å huske objekt-til-objekt-relasjoner, for eksempel hvordan rulletrappa

er orientert i forhold til inngangspartiet i kjøpesenteret, ved forflytning i omgivelsene.

Seende mennesker behøver ikke bruke kognitiv energi på dette fordi slike ting kan

observeres umiddelbart når man behøver slik informasjon.