Table of Contents Table of Contents
Previous Page  15 / 110 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 15 / 110 Next Page
Page Background

14

I møtet med hverdagens vanlige utfordringer vil bruk av disse verktøyene være

til hjelp i orienteringen av hvor man er, og i å finne problemløsningsstrategier når

man støter på nye utfordringer under forflytning i omgivelsene. Når omgivelsene er

ukjente, er situasjonen annerledes. Da har vi vanligvis lite eller ingen kunnskap om

kjennemerker og ledelinjer som kan være hensiktsmessige for å finne fram. Det å lære

selv-til-objekt- og objekt-til-objektrelasjoner i nye og ukjente felt er en utfordring

alle mennesker opplever fra tid til annen. Dersom den perseptuelle informasjonen,

for seende så vel som for synshemmede, ikke samsvarer med forventningene om

feltet, så vil endringer med hensyn til informasjon og strategiske handlinger være

nødvendig for å gjenopprette orientering. Når vi opplever «å ha gått oss bort», så

betyr det at vi er desorientert med hensyn til hvor vi er, relativt til de kjennemerkene

som fins i omgivelsene. Da må vi prøve å finne ut hva vi må gjøre, vurdere ulike

løsningsmåter, velge en strategi på grunnlag av dette, og evaluere hvor effektiv denne

strategien er. Dette er problemløsnings-, eller hypotese-testingsaktivitet, som fokuserer

på framgangsmåter og verktøy som kan være hensiktsmessige i problemløsning av

forflytningsutfordringen.

Spatiale søkestrategier i utforskningen av nye steder har i de senere årene fått

økende oppmerksomhet og kan ha både praktisk og teoretisk interesse. Strategier

er måter å skape oversikt over feltet på. Blinde mennesker som har problemer med

å få fjerninformasjon fra omgivelsene, er sterkt avhengig av hvor effektive ulike

søkestrategier er for tilegne seg og oppdatere spatial kunnskap. I hovedsak er tre

strategier blitt identifisert og brukt av synshemmede for å gjøre seg kjent i omgivelsene.

I mobilitetsopplæringen ble søkestrategier som grunnlag for å gjøre seg kjent med

nye situasjoner, først beskrevet som tiltak som kunne brukes i opplæringen av blinde

mennesker (Hill & Ponder, 1976). Den ene, kalt perimeter-strategien, er karakterisert

ved at målpersonen søker langs ytterkantene i rommet tilbake til startposisjonen.

Den ble antatt å gi informasjon om rommets størrelse og form samt informasjon om

objekter som ligger nært inntil ytterkantene. Den andre, kalt grid-strategien, refererer

seg til systematiske rettlinjede krysninger av rommet, og er antatt å gi informasjon

om objekter mellom ytterkantene i rommet. En tredje strategi er karakterisert ved at

man benytter en forankring, eller referansepunkt, som utgangspunkt/hjemmebase for

å finne andre objekter. Perimeter- og grid-strategiene kan beskrive som strategier som

involverer en egosentrisk referanseramme der selv-til-objekt-relasjoner blir systematisk

oppdatert under forflytning i forhold til egen posisjon, mens en referansepunkt-strategi

kan beskrives som en allosentrisk referanseramme der spatial representasjon bygger

på objekt-til-objekt-relasjoner.

Dynamikken om hvordan egosentriske og allosentriske søkestrategier blir brukt og

endrer seg i lokalisering av objekter i rom uten tilgang på visuell informasjon er blitt

beskrevet i flere studier. En tidlig studie av Tellevik (1992), der oppgaven var å finne

fire objekter i rom, viste at en allosentrisk søkestrategi, kalt referansepunktstrategien,

oftere ble brukt når målpersonene hadde fått noe kunnskap om rommet etter å ha