Blå hefteserie – Skolelaboratoriet
Blå hefteserie
Blå hefteserie
Skolelaboratoriet har gjennom flere år samlet stoff i hefter. Disse er foreløpig ikke blitt kvalitetssikret slik heftene i SL-serien har, men har vært brukt ved kurs og i forbindelse med ulike aktiviteter. Noen av heftene er utgitt på forlaget til Vitensenteret i Trondheim. Forfatterne setter pris på spørsmål og tilbakemeldinger som kan være med på å kvalitetssikre heftene. Heftene kan fritt lastes ned som pdf-filer.
Realfagløypene
Veledningsheftet inneholder oppgavetekster med forklaringer til alle oppgavene som blir brukt under Fysikkløypa. Heftet deles ut til alle deltagende skoler og brukes også av våre studentveiledere.
Forfattere: Ingrid Langdal, Nils Kr. Rossing og Ingeborg Berg
Last ned Fysikkløypa – veiledningshefte (pdf)
Veiledningsheftet inneholder beskrivelse av alle oppgavene som brukes under Kjemiløypa. Heftet brukes av studentveilederne som jobber på Kjemiløypa og deles ut til skolene som deltar.
Forfattere: Trude T. N. Rakvåg, Per-Odd Eggen, Lise Kvittingen, Maren S. Fredagsvik, Ingeborg Berg
Last ned Kjemiløypa – veiledningshefte (pdf)
Heftet inneholder veiledning til oppgavene brukt i den gamle utgaven av Matematikkløypa, som er tilpasset LK06. Det ble delt ut til alle deltagende skoler og brukt av våre studentveiledere.
Fra 2022 er alle oppgavene byttet ut, og de nye oppgavene er tilpasset LK20. I den nye Matematikkløypa skal elevene bruke oppgavene til å løse et mysterium, og heftet er derfor ikke lagt ut her. Ta kontakt med Ingeborg Berg for å få tilsendt en utgave.
Forfattere: Nils Kr. Rossing, Maren Fredagsvik, Ingeborg Berg mfl.
Last ned heftet Matematikkløypa 2020 – veiledningshefte (pdf)
Veiledningsheftet presenter alle oppgavene som gjøres under Biologiløypa, inkludert plansjer som blir gjennomgått på de ulike postene.
Biologiløypa inneholder blant annet oppgaver knyttet til fotosyntese, DNA, og tilpasning, med evolusjon som rød tråd gjennom oppgavene. Heftet deles ut til skolene som deltar, og til studentveilederne som jobber under Biologiløypa.
Forfattere: Grete Rakvaag, Henriette Vaagland, Anita Kaltenborn, Sigrid Lindmo, Rebekka Ween, Ellen Andersson, Dina Pedersen, Selma Lundegaad Høiby, Peik Weidemann Wieland, Maren Skjelstad Fredagsvik og Ingeborg Berg
Last ned heftet Biologiløypa – veiledningshefte (pdf)
Veiledningsheftet inneholder beskrivelse av oppgavene som brukes under Bølgeløypa. Oppgavene er tilpasset læreplanen for vg1 og tar for seg ulike fenomener innen bølger, stråling og trådløs kommunikasjon. Veiledningsheftet deles ut til alle skoler som deltar på Bølgeløypa og brukes av studentveilederne underveis.
Forfattere: Ingrid Langdal og Ingeborg Berg (red)
Science camp
Science camp
Science camp
Science Camp 2019 var et samarbeid mellom Skolelaboratoriet og Trøndelag fylkeskommune og er rettet mot elever i videregående skole. Temaet i 2019 var måling av luft og vannkvalitet. I samarbeid med Trondheim kommune fikk vi tilgang til vannprøver både på renset og urenset drikkevann, renset og urenset avløpsvann. Opplegget er delt i fire tema:
Måling av luftkvalitet:
- Instruksjonsshefte (pdf)
- Google Earth skript (.kml)
- Programvare (.ino)
- Støvsensor bibliotek (SDS011) (.zip)
- Display bibliotek (SSD1306) (.zip)
- Grafisk bibliotek (GFX.h) (.zip)
- GPS++ bibliotek (.zip)
Måling av partikkelinnhold i avløpsvann:
- Instruksjonshefte (pdf)
- Programvare Turbidmeter (.ino)
Kjemiske analysemetoder
- Instruksjonshefte mangler
Mikroplast i slam og vannprøver
- Instruksjonshefte (pdf)
Heftet er skrevet som en veildning til studentene som guidet elevene under Science Camp 2018.
Forfatter: Nils Kr. Rossing
Last ned heftet Science camp 2018 veiledning for guider (pdf) (Rev. 1.1 - 19.06.18)
Byggeveiledning enkelt kaleidoskop (pdf)
Byggeveiledning penakiskaleidoskop (pdf)
Matematikk
Problemstillingene i heftet er blitt til over flere år og mange har bidratt med forslag til oppgaver. Det er gjerne oppgaver som gjennom flere år har gått rundt på folkemunne og brukt i ulike sammenhenger. Påstander som både skaper undring og engasjement og lærer elever og andre at en ikke alltid kan stole på sin intuisjon, men viser betydningen av å kunne bruke matematikk til å gjøre overslagsberegninger. Oppgavene vil derfor som oftest kreve at det gjøres antagelser og foretas valg på grunnlag av faktakunnskaper, hentet fra pålitelige kilder eller Internett.
I denne utgaven av heftet undersøker vi også hvordan ChatGPT 3.5 og 4 er egnet til å løse påstandsoppgaver, og hvordan ChatGPT 4 kan brukes til å lage nye oppgaver av denne typen.
Forfattere: Nils Kr. Rossing, Ine Chatrin H. Hetty og Anne Grete Heimsjø
Last ned heftet Påstandsmatematikk – oppgavehefte (pdf), rev 08.08.24.
Heftet beskriver hvordan matematikk kan brukes til design av mønster for fremstilling av mønster og rosetter, samt hvordan de kan framstilles ved hjelp av f.eks. hampetau eller laserkuttes i MDF eller finér. Den grunnleggende ideen er at elever og andre kan få erfare hvordan matematikk kan være et nødvendig og berikende bidrag i designprosessen. Videre å få lov til å oppdage sammenhengen mellom form og matematiske uttrykk, en oppdagelse som gjør en i stand til selv å utforske nye og spennende former.
Forfatter: Nils Kr. Rossing
Last ned heftet Design og framstilling av rosetter med tau og i tre (pdf). Rev. 5.0, januar 2020
For å kunne eksperimentere med mønster kan man enten bruke WinPlot:
https://math.hawaii.edu/wordpress/winplot/
Eller GeoGebra Classic 5 eller 6:
https://www.geogebra.org/download
Last ned presentasjon av framstilling av rosetter (pptx) holdt under Formidlersamlingen 2020 ved VitenParken, NMBU.
Eksempler på rosetter med roterende vektorer i GeoGebra:
- Tyrkerrosett: Tyrker1-v1.ggb
- Kringlerosett: Kringle5-v1.ggb
- Rottingrosett: Rotting1-v2.ggb
Eksempler på rosetter med roterende vektorer i Winplot:
- Kringlerosett: akringle.wp2
- Rottingrosett: Rotting enkel N.wp2
- Utviklingsmatte: Utvikling NMF.wp2
Heftet er en beskrivelse av puslemodeller brukt i Vitensenterets puslerom. Utstillingen sto ferdig i begynnelsen av desember 2017 og er ment dels som puslerier mens man venter på å slippe inn i 360°-kinoen, men også som en selvstendig utstilling som brukes av publikum på lik linje med resten av utstillingen.
Heftet er primært en hjelp for guidene når de får spørsmål fra publikum knyttet til løsningene på pusleriene. Men kan også brukes som idehefte, for å raskt lage laserkuttede puslemodeller for en aktivitetsdag eller “busking”. Skjære- og graveringsfilene til modellene kan fås ved å henvende seg til forfatterne.
Forfattere: Nils Kr. Rossing og Anne Birgitte Belboe (ViT)
Last ned heftet Laserkuttede puslemodeller med løsninger (pdf). Heftet er revidert i desember 2017.
Heftet inneholder en rekke eksempler på aktiviteter for bruk i klasserommet knyttet til matematisk modellering. Bl.a. Strikkhopp med Barbie og katapult.
Forfattere: Nils Kristian Rossing og Frode Øren
Last ned heftet Matematisk modelleringt – et idehefte (pdf).
Heftet er et ressurshefte til matematikkundervisningen. Alle oppgavene i heftet har tilknytning til bruk av terninger. Det er lagt vekt på at utstyr og opplegg skal kreve lite utstyr, vanligvis papir, blyant og terninger av ulike slag. Heftet beskriver også bygging av en elektronisk terning.
Forfattere: Gerd Bones, Nasjonalt senter for matematikk i opplæring og Nils Kr. Rossing, Skolelaboratoriet ved NTNU.
Last ned heftet Matematikk og terningspill – et idehefte for læreren (pdf).
Biologi
Biologi – marinbiologi
Biologi
Ressursheftet gir en oversikt over erfaring gjort i prosjektet Marint søppel og hvordan dette kan overføres i elevenes opplæring. Sentralt i heftet er temaet bærekraftig utvikling og holdningsendring, og det er en ressurs for opplæring i naturfag i grunnskolen og naturfagene i videregående opplæring. Sammen med gjennomføring av felt- og laboratoriearbeid, bidrar undervisningsopplegget til ny kunnskap. Kunnskap er den viktigste faktoren til holdningsendring som må til for å løse utfordringene plastforurensingen medfører.
Forfattere: Hilde Ervik, Skolelaboratoriet og Odd Arne Arnesen, Eider AS Mausund Feltstasjon
Last ned heftet Bærekraftig utvikling i havet (pdf).
Heftet Miljøovervåking i tareskogen, er skrevet for deltakere som tar videreutdanningskurset teknologi og forskningslære SKOLE6625. Det gir en oversikt over ekskursjonen med forskningsfartøyet F/F Gunnerus til området ved Mausund i Frøya kommune.
Kurset viser eksempler på koblingen mellom teknologi og biologi.
Sentrale tema under kurset er tare som bioindikator og bruk av undervannsfartøyet SeaWiev ROV.
Analyse av taren kan gi svar på om essensielle og toksiske elementer holder seg stabile fra år til år. Bruk av ROV er med på å avdekke om det er synlig forurensing i området, samtidig som man måler abiotiske faktorer som dybde, temperatur, pH, oppløst oksygen og ledningsevne for beregning av salinitet.
Forfatter: Hilde Ervik
Last ned heftet Miljøovervåkning i tareskogen (pdf). Heftet er revidert august 2018.
Dette heftet ble skrevet som ressurs for foredraget Plastproblematikken i havet, på Realfagkonferansen 2018 ved NTNU. Bakgrunnen for heftet er å gi en innføring i utfordring med marint søppel og hvordan temaet kan ha en overføringsverdi til undervisning.
I heftet skisseres læringsprogrammet Marint søppel og felt- og
laboratoriearbeid i tilknytning til dette. Læringsprogrammet er en ressurs for opplæring i naturfagene i grunnskolen og videregående opplæring. Erfaringer viser at læringsprogrammet engasjerer og gir økt kunnskap om det dagsaktuelle miljøproblemet plast i naturen medfører. Sammen med gjennomføring av felt- og laboratoriearbeid, gir det en stor læringseffekt, som er den viktigste faktoren til holdningsendring for utfordringene med plastforurensingen.
Forfattere: Hilde Ervik, Skolelaboratoriet og Odd Arne Arnesen, Mausund Feltstasjon
Speil
Heftet er en samling enkle forsøk som egner seg for bruk i grunnskolen. Innholdet er i sin helhet hentet fra Vitensenterets kursbok til kurset Eksperimenter mer, som er en samling ideer hentet fra ulike steder, samlet og illustrert på nytt.
Forfatter: Nils Kr. Rossing
Last ned heftet Gjenstander som beveger seg i luft og vann – et idéhefte (pdf).
Heftet inneholder tips til undervisningen innen temaene speil, speiling og stereoskopisk syn og kan fungere som fordypning til elevverkstedet Stereoskopisk syn.
Forfatter: Nils Kr. Rossing
Last ned heftet Speil, speiling og stereoskopisk syn – Et idehefte (pdf).
Elektrisitetslære
Elektrisitetslære
Elektrisitetslære
Heftet beskriver hvordan man bruker Make-a-box og det digitale tegneprogrammet CorelDRAW til å tegne en hemmelig boks. Videre hvordan man laserkutter og monterer boksen. Tilslutt ganske kort om anvendelse av boksen.
Forfattere: Nils Kr. Rossing
Last ned heftet EL-lære med hemmelig boks (pdf). Heftet er revidert 3. sept. 2019.
Heftet er ikke ment som noen lærebok, men som et ressurshefte for faget teknologi og forskningslære (ToF) i videregående skole eller naturfag og teknologi og design i ungdomsskolen. Innholdet gir en kortfattet og kvalitativ innføring i elektrisitetslære, samt beskriver generator og brolikeretter, motor, solceller og LED. Heftet vil gradvis bli utviklet slik at det skal gi en kortfattet, men helhetlig beskrivelse av elektrisitetslæra.
Forfattere: Nils Kr. Rossing og Halsten Aastebøl
Last ned heftet Elektrisitetslære (pdf). Rev 5.0 – 23.07.21
Skjæremal for enkel hemmelig boks: Hemmelig boks enkel 1.0.pdf
Skjæremal for avansert hemmelig boks: Hemmelig boks CD k 0.10-2.0.pdf
Fornybar energi
Fornybar energi
Fornybar energi
Hovedtemaene i dette heftet er elektrisitet produsert av solceller og generator slik vi finner det i et vannenergiverkt. Begge temaene har fokus på virkningsgrad som også er et gjennomgående tema i naturfaget i videregående skole. I tillegg omtales varmepumper og oppvarming av vann ved ulike teknologier.
Heftet har hovedsakelig en konseptuell tilnærming til temaene og inkluderer derfor i mindre grad de matematiske modellene som beskriver fenomenene.
Heftet inneholder flere eksempler på illustrative demonstrasjoner som kan egne seg i klasserommet, i tillegg til modeller som kan framstilles sammen med elevene. Eksempelvis solcelledrevet bil, solcellelader for mobiltelefon og solcelleladet lampe. Videre beskrives to ulike generatorer som kan lages sammen med elevene i klasserommet.
Forfatter: Nils Kr. Rossing
Last ned heftet "Fornybar energi" (pdf) (Rev. 3.1 – mars 2020)
Presentasjon: Introduksjon til varmepumpens virkemåte (ppt) (Rev. 1.0 – feb. 2020)
Presentasjon: Fordampningsvarme (ppt) (Rev. 1.0 – mars 2020)
Presentasjon: Varmepumpens varmefaktor (ppt) (Rev. 1.0 – mars 2020)
Presentasjon: Vannkraftverk (pptx) (Rev. 1.0 – mars 2019)
Presentasjon: Introduksjon til solceller (pptx) (Rev. 1.0 – mars 2020)
Presentasjon: Solcellelaboratorium (pptx) (Rev. 1.0 – mars 2020)
Presentasjon: Forslag til solcelleprosjekter (pptx) (Rev. 1.0 – mars 2020)
K&H
Kunst og håndverk
Modell i papp
Heftet beskriver et modellbyggeprosjekt som passer i teknologi og design. Ulike måter å lage papphusmodeller beskrives, i tillegg vises hvordan en slik byggeaktivitet kan settes inn i en lokal sammenheng. Heftet har vært brukt som kurshefte i forbindelse med videreutdanningskurset teknologi og entreprenørskap.
Forfatter: Nils Kr. Rossing
Last ned kursheftet Modellhus i papp (pdf).
ToF
Teknologi og forskningslære
Elektronikk og solceller
Elektronikk og solceller
Heftet inneholder grunnleggende teori om solcellers virkemåte, men uten matematikk. Et kapittel er viet oppkobling, oppdeling og montering av solceller, og et kapittel om karakterisering. Størstedelen av heftet er likevel viet beskrivelsen av modeller som kan være grunnlag for byggeprosjekter eller videre ideskaping.
Forfatter: Nils Kr. Rossing
Last ned heftet Praktisk solcelleteknologi for skolen (pdf).
Heftet danner grunnlag for de fleste laboratorier og kurs knyttet til elektronikk og sensorer som tilbys ved Skolelaboratoriet. Her finnes stoff om halvledere, transistorern, transistor- og operasjonsforsterkeren og en rekke ulike sensorer. I tillegg beskrives Skolelaboratoriets byggesett med mer.
Forfatter: Nils Kr. Rossing
Last ned heftet Grunnleggende elektronikk og sensorteknikk (pdf).
CanSat
Heftet gir en komplett beskrivelse av en micro:bit CanSat, "primary mission", og er primært ment å være en veiledning for læreren som underviser teknologi og forskningslære eller yrkesfag elektro. I tilegg vil det være kurshefte for micro:bit CanSat-kurs.
Forfattere: Nils Kr. Rossing (Skolelaboratoriet), Jørn Hafver, Fredrik Motland Kirkemo (Jærmuseet), Simen Bergvik og Kristian Enoksen (Andøya Space Education)
Last ned heftet Micro:bit CanSat – 2024 (pdf) (Rev. 3.6, 29.04.24).
Presentasjoner fra kurs 15–17.04.24:
- Montering og programmering av micro:bit CanSat (ppt)
- Sensorteknologi (ppt)
- Eksempler på bruk i skolen (ppt)
Hjelpeprogrammer
- Terminalprogram for mottak og lagring av data: Terminal20141030.zip
- Program for konfigurering av radio E32: RF-setting_3.49.rar
- Program for oppsett av radioene: microbit-Oppdrag-9A
- Program for enkel test av radiokommunikasjon: microbit-Oppdrag-9B
Hensikten med heftet er å samle erfaringer fra utprøving av det nye CanSat-kittet basert på Teensy 3.5. Kittet er utviklet ved NAROM av Christoffer Stausland og Bente Jensen. Deretter er det gjennomgått og bearbeidet av Nils Kr. Rossing som har brukt heftet til å samle og systematisere erfaringer og data om kretsen. Det er ikke meningen at heftet skal konkurrere med den offisielle CanSat-håndboken som ligger på nett, men ev. være et supplement.
Foreløpig beskriver heftet de sensorene som er inkludert i standardutgaven av CanSat 2018. Deretter kan man etter eget ønske bygge ut data- og sensordelen etter eget behov og interesser. Heftet kan ev. brukes som tilleggsstoff til teknologi og forskningslære 1 og fysikk 1 i videregående skole, men også av lærere som underviser de nye valgfagene i ungdomsskolen teknologi i praksis og forskning i praksis.
Forfattere: Nils Kr. Rossing Skolelabortaoriet NTNU, Christoffer Stausland og Bente Jensen NAROM
Last ned heftet CanSat - Teensy 3.5 - En veiledning - 2018 (pdf).
Presentasjoner fra kurs 10–11.11.22:
Sensorteknologi (pptx) (Rev. 11.11.22) (Rossing)
Eksempler på bruk i skolen (pptx) (Rev. 11.11.22) (Rossing)
Micro:bit CanSat (pptx) (Rev. 11.11.22) (Rossing)
Film - Oppskyting av CanSat av Grevskogen vgs Tønsberg
Animasjon - Heimdal vgs - CanSat konkurranse
GPS - KML-fil for Google-Earth (Rossing)
1. Introduksjon CanSat og lodding (pdf) (Jensen) 14.–15. nov. 18
2. Introduksjon programmering (pdf) (Jensen) 14.–15. nov. 18
3. Introduksjon bruk av CanSat (pdf) (Jensen) 14.–15. nov. 18
4. Tarsia programmering Arduino (pdf) (Jensen) 14.–15. nov. 18
5. Tarsia programmering Arduino store (pdf) (Jensen) 14.–15. nov. 18
Tarsia Formulator - Free download.
Print-filer for 3D-printer:
Bunn montasjebrakett CanSat (.stl).
Bakplate montasjebrakett CanSat (.stl).
Heftet beskriver CanSat-versjonen som ble utviklet til videreutdanningskurset Miljø- og romteknologi (CanSat) som ble holdt høsten 2012 i samarbeid med NAROM. Senere er dette kurset holdt som et rent etterutdanningskurs hvor lærere bygger og sender opp en CanSat. Heftet inneholder en detaljert byggebeskrivelse, hjelp til programmering og kalibrering. Videre gis en fyldig beskrivelse av ulike sensorer som kan knyttes til CanSat-sonden og retningslinjer for slipp fra ballong samt nødvendig utstyr for slippet. Nytt i rev. 3.17 er en fyldig beskrivelse av en GPS-modul og hvordan GPS-data kan visualiseres ved hjelp av Google Earth.
Forfattere: Nils Kr. Rossing, Thomas Gransmoe, Jøran Grande, Jens Dalsgaard Nielsen
Heftet ble skrevet til romteknologikurset CanSat som ble holdt høsten 2011 i samarbeid med NAROM. Heftet beskriver den gamle CanSat-sonden basert på byggesettet fra Pratt Electronics med maskinvare og programvare. Videre gis en fyldig beskrivelse av ulike sensorer som kan knyttes til CanSat-sonden.
Forfatter: Nils Kr. Rossing
Last ned heftet Romteknologi CanSat – Sensorteknologi 2011 (pdf).
ROV
ROV (MauSea)
ROV
Heftet gir en detaljert byggbeskrivelse av en temperatur- og trykksensor for bruk i forbindelse med ROV. Kretsen er basert på en Arduino Nano koblet opp på et koblingsbrett med trykk- og temperatursensorer. I tillegg til å beskrive oppbygging og virkemåte, beskriver også heftet hvordan sensorene kan kalibreres ved hjelp av et vanntett kammer bygget opp av et sylteagurkglass. Heftet beskriver også framstilling av en sensor for måling av saltholdighet. Heftet er brukt som kurshefte på ToF-kurs høsten 2018. Prosjektet springer ut av et undervisningsopplegg knyttet til framstilling av en meget enkel ROV utviklet av Håvard Holm ved MARINTEK.
Forfatter: Nils Kr. Rossing
Last ned heftet ROV med trykk- og temperaturmåling 2018 (pdf). Heftet er revidert 19. november 2018).
Test- og kalibreringsprogram for måling av trykk og temperatur (2018):
Testprogram for trykk, temperatur og saltholdighet (2018):
Last ned presentasjon. Revidert 05. september 2018.
Heftet gir en detaljert byggbeskrivelse av en temperatur- og trykksensor for bruk i forbindelse med ROV. Sensorene er montert på et Arduino shield-kort. I tillegg til å beskrive oppbygging og virkemåte, beskriver også heftet hvordan sensorene kan kalibreres ved hjelp av et vanntett kammer bygget opp av en skjøtemuffe for avløpsrør. 2017-utgaven beskriver også skroget til en ROV. Heftet er brukt som kurshefte på ToF-kurs høsten 2016 og 2017. Prosjektet springer ut av et undervisningsopplegg knyttet til framstilling av en meget enkel ROV utviklet av Håvard Holm ved MARINTEK.
Forfatter: Nils Kr. Rossing
Last ned heftet ROV med trykk- og temperaturmåling 2016–2017 (pdf). Heftet er revidert 20. november 2017.
Last ned testprogrammet for måling (2016).
Last ned testprogram for motorer og servoer (2017).
Last ned presentasjon for bruk i undervisningen (2016).
Metallurgi
Metallurgi
Metallurgi
Heftet beskriver framstilling av rust ved hjelp av elektrolyse. Deretter kan man anvende rusten til framstilling av maling ved røsting og bruk av linolje. Rusten kan så bringes tilbake til et jernholdig produkt ved hjelp av oppvarming i en enkel "masovn" eller ved bruk av en termittreaksjon. I tillegg gir heftet bakgrunnstoff om myrmalm og framstilling av jern ved hjelp av ulike "masovner" opp gjennom historien.
Prosjektet er gjennomført i et samarbeid mellom professor emeritus Arne Espelund, førsteamanuensis Tore Haug-Warberg ved Institutt for kjemisk prosessteknologi ved NTNU og ansatte ved Skolelaboratoriet. Hilde Ervik har vært den som har koordinert arbeidet og tilrettelagt stoffet for bruk i faget teknologi og forskningslære for videregående skole.
Forfattere: Tore Haug-Warberg, Hilde Ervik og Nils Kr. Rossing
Last ned heftet Fra jern til rust til maling og tilbake (pdf). Heftet er revidert 5. mars 2017.
ToF&KoH
Teknologi og forskningslære/kunst og håndverk
Digitale verktøymaskiner
Digitale verktøymaskiner
Heftet ble opprinnelig laget i forbindelse med en nettverkssamling for ToF-lærere mars 2019. Senere er det revidert i forbindelse med novemberkonferansen 2021. Heftet er i første rekke beregnet som et hjelpemiddel under samling og som en ressurs som ev. kan brukes av lærerne når de kommer tilbake til egen skole. Heftet gir en kort introduksjon til 3D-printing, modellering med BlocksCAD og CURA, som er et program for å oversettet den grafiske modellen til styrekommandoer som 3D-printeren forstår.
Forfatter: Nils Kr. Rossing
Last ned heftet BlocksCAD og CURA (pdf) (rev 3.0 – 28.05.24)
På nettverkssamlingen ble det gitt en kort introduksjon til temaet.
Last ned presentasjonen (pptx) (Rossing)
Heftet beskriver hvordan en setter opp 3D-printeren Ultimaker 2+, kalibrerer og skriver ut et 3D-print. Videre gir det en kort innføring i bruk av modelleringsprogrammet OpenSCAD samt forelslår noen oppgaver. Til slutt er det gitt en oversikt over problemer med 3D-printing med Ultimaker og forslag til løsning av problemene.
Forfatter: Nils Kr. Rossing
Last ned heftet Introduksjon til 3D-printing med Ultimaker 2+ (pdf). Heftet er revidert juli 2017.
Heftet er ment å være et ressurshefte for lærere og andre som ønsker å bruke laserkutter til å realisere prosjekter. Heftet er under stadig utvikling og vil bli oppdatert etter som nye prosjekter realiseres. I tillegg til flere eksempler på prosjekter, gir heftet en kort innføring i bruk av enkel programvare for design av bokser og tannhjul, og for tilrettelegging for laserkutting. Det finnes nå laserkuttere ved alle regionale vitensentre i Norge. Heftet er gitt ut ved forlaget til Vitensenteret i Trondheim.
Forfatter: Nils Kr. Rossing
Last ned Idehefte for bruk av laserkutter (pdf). Heftet er revidert 31. januar 2017.
Last ned presentasjon om Treskjæring, laserkutting og matematikk.
Deler av denne presentasjonen ble brukt under Formidlersamlingen for vitensenteret feb. 2019.
Arduino
Heftet beskriver et undervisningsopplegg hvor elevene utfordres til å bygge et instrument for måling av luftkvalitet, partikkeltett, luftfuktighet og temperatur. Dataene merkes med posisjonsdata ved hjelp av GPS-mottaker før samtlige data lagres på et micro SD-kort. Heftet beskriver også hvordan elevene kan analysere de innsamlede dataene i etterkant. Instrumentet er bygget opp på et koblingsbrett hvilket betyr at komponentene kan gjenbrukes og som gjør det lett å eksperimentere med andre sensorer. Heftet inkluderer også en liste over nødvendige komponenter, hvor de kan kjøpes og en prisantydning.
Forfatter: Nils Kr. Rossing
Last ned Måling av luftkvalitet og posisjon med Arduino (pdf) Heftet er revidert 15. mars 2020 (rev 2.0)
Biblioteker
Google Earth skript (.kml)
Støvsensor bibliotek (SDS011) (.zip)
Display bibliotek (SSD1306) (.zip)
Grafisk bibliotek (GFX.h) (.zip)
GPS++ bibliotek (.zip)
Programvare for uttesting
Test av temperatur og luftfuktighet: Test_HiH4000_LM35_1 (.ino)
Test av temp., luftfukt. og display: Test_HiH4000_LM35_Display_1 (.ino)
Test av temp., luftfukt., display og støvdetektor: Test_HiH4000_LM35_Display_SDS_1 (.ino)
Test av GPS alene: Test_GPS_1 (.ino)
Total test av komplett luftkvalitetsmåler: Programvare_luftforurensning_koplett_1 (.ino)
Heftet beskriver hvordan man kan lese ID-koden hos RFID-kort for identifisering av en kort-eier eller i denne sammenhengen, hvordan man kan identifisere brikker som anvender RFID for merking. Det er den samme teknologien som brukes for å gjenkjenne bøker ved utlån hos biblioteker.
Heftet har spesiell fokus på bruk av denne teknologien ved utvikling av utstillingsmodeller hvor de besøkende skal løse et oppdrag ved å plassere spesifikke brikker i riktig posisjon for å oppnå ønsket resultatet. Heftet nevner også flere eksempler på utstillinger der det er aktuelt å bruke denne teknologien.
Heftet er bygget opp som en arbeidsbok egnet for bruk ved kurs. Omfanget passer godt for et dagskurs.
Forfatter: Nils Kr. Rossing
Last ned: Arduino – Kurshefte: Bruk av RFID (pdf) (Rev. 3.0 – 11.03.2024)
Presentasjoner
av Nils Kr. Rossing
Programvare
- I2C-scanner ved bruk av TCA9548A: I2C-scanner.ino
- Løsningsforslag Deloppdrag 2A: RFID-MRC522-2A.ino
- Løsningsforslag Deloppdrag 2B: RFID-MRC522-2B.ino
- Løsningsforslag Deloppdrag 3: RFID-MRC522-3.ino
- Løsningsforslag Deloppdrag 5A: RFID-TCA9548A-5A.ino
- Løsningsforslag Deloppdrag 5B: RFID-TCA9548A-5B.ino
- Løsningsforslag Deloppdrag 6: RFID-TCA9548A-6.ino
- Løsningsforslag Deloppdrag 7: RFID-TCA9548A-7.ino
Biblioteker
- Bibliotek for lesing av RFID: MFRC522-I2C-Library-master.zip
- Bibliotek for bruk av I2C multiplekser: TCA9548A-master.zip
Heftet beskriver bygging og programmering av et turbidimeter for måling av partikkeltetthet i væsker. Hensikten er å tilby et undervisningsopplegg hvor elevene kan gjøre målinger og anvende matematikk til å behandle resultatene. Videre skulle oppgaven være slik at elevene selve kunne lage og koble opp måleutstyret samt skrive programmet. Turbidimeteret egner seg primært til å måle relativ partikkelkonsentrasjon, men burde kunne la seg kalibrere dersom man har kalibrerte oppløsninger eller et kalibrert måleinstrument som f.eks. Pasco turbidimeter.
Forfattere:
Nils Kr. Rossing, Skolelaboratoriet, NTNU
Erik Løkketangen, Skolelaboratoriet/Brundalen skole
Last ned Måling av partikkeltetthet i væske med Arduino (pdf).
Heftet er revidert 20. november 2019 (Rev. 1.2)
Presentasjon gitt i forkant av verkstedet under fagdagen 29. nov 2019:
Last ned presentasjonen (pptx)
Arduinobibliotek - GFX bibliotek (zip)
Arduinobibliotek - Display SSD1306 (zip)
Heftet er en arbeidsbok knyttet til kurset: Grunnkurs programmering, Arduino – (CanSat), som først og fremst er ment som et forkurs til CanSat-kurset, men kan også fungere godt som et frittstående kurs i grunnleggende programmering av Arduino.
Kurset går rask over til anvendelse og fokuserer på temperatur- og trykkmålinger som er grunnleggende målinger også i en CanSat. I tillegg introduseres deltagerne tidlig for utskrift til et lite OLED display som gjør utstyret mobilt slik at man kan komme igang med feltmålinger i nærområdet til laboratoriet. Ved å regne trykk om til ekvivalent høyde, får man også gjort målingene etterprøvbare,
og gjør tilknytningen til CanSat åpenbar. Denne måten å lære seg programmering på knytter programmeringsøvelsene tett opp til praktisk anvendelse og håndtering av virkelige måledata, som vi anser som viktig og som også er ett av grunnprinsippene for CanSat-prosjektet.
Forfattere: Nils Kr. Rossing, Christoffer Stausland (NAROM)
Last ned heftet Grunnkurs programmering Arduino – CanSat – Trondheim (pdf) (rev. 3.0 – 23.08.20)
Last ned heftet Grunnkurs programmering Arduino – CanSat – Andøya (pdf) (rev. 3.8 – 12.09.23)
Last ned presentasjon (Rossing): Grunnkurs programmering Arduino - CanSat (pptx) (rev. 06.11.21)
Testprogramvare:
Testprogram: BMx280_I2C_Forenklet_1.ino (Testprogram for BMP280)
Testprogram: Funksjon_getPressure.ino (Funksjon for avlesning av trykk BMP180)
Arduinobiblioteker:
Trykkmåler BMP280: BMx280MI-master.zip
Trykkmåler BMP180: BMP180_Breakout_Arduino_Library-master.zip
GFX bibliotek: Adafruit-GFX-Library-master.zip
Display SSD1306: Adafruit_SSD1306-master.zip
Heftet beskriver hvordan man kan koble opp og måle lufttrykk ved hjelp av sensoren BMP180 og en Arduino UNO.
Videre hvordan man kalibrerer og gjør høydeberegninger på bakgrunn av lufttrykk. For den som ønsker å gå litt videre beskrives også bruk av en billig GPS-mottaker og hvordan dataene fra denne kan visualiseres ved hjelp av Google Earth.
Tilslutt beskrives hvordan en kan tenke seg å måle dybden under vann ved hjelp av trykkmåler montert i et vanntettkammer senket ned i sjøen. Kammeret inneholder også andre sensorer for måling av lysstyrke, temperatur og saltinnhold.
Forfatter: Nils Kr. Rossing
Last ned heftet Måling av lufttrykk, høyde og posisjon med Arduino (pdf) (Rev. 2.2 – 29.02.20)
Last ned elevark (pdf) (Rev. 2.2 – 29.02.20)
Last ned presentasjon (pptx) (DEKOM Orkanger 06.03.20)
Arduinobibliotek - Trykkmåler BMP180 (zip)
Arduinobibliotek - GFX bibliotek (zip)
Arduinobibliotek - Display SSD1306 (zip)
Arduino-program for måling av Trykk og Temp (Vers. 3.0) (ino)
Heftet er ment som et ressurshefte for den som ønsker å anvende blokkprogrammering av Arduino. Heftet vil gradvis bli utviklet dersom man ser at det er et marked for denne typen kunnskap. Ved siden av å inneholde en beskrivelse av Blockuino, så inneholder heftet to øvingsoppgaver og informasjon av alternative blokkprogrammeringsspråk.
Forfatter: Nils Kr. Rossing
Last ned heftet Arduino blokkprogrammering med fokus på Blockuino (pdf).
Heftet er ikke ment som noen lærebok, men som et ressurshefte for den som ønsker å anvende Arduino som et undervisningsopplegg i faget teknologi og forskningslære (ToF) i videregående skole eller i teknologi i praksis (TiP) i ungdomsskolen. Heftet vil gradvis bli utviklet etter som tilbudet utvides og vil både inneholde teknisk bakgrunnsstoff og erfaringer fra de tiltakene som blir gjennomført.
Forfatter: Nils Kr. Rossing
Last ned Arduino ressurshefte – Atmel (pdf).
Heftet beskriver hvordan Mr. Abot kan bygges opp på bakgrunn av byggesettet AVR Mr. Abot – The Atmel Robot og tilleggskomponenter, bl.a. med et shield-kort utviklet av Gajda med tilhørende refleksive sensorer og avstandssensor. Heftet er gitt ut ved forlaget til Vitensenteret i Trondheim.
Forfattere: Nils Kr. Rossing, Adam Gajda, Torgeir Bjørnvold, Martin Kulhawczuk
Last ned heftet Byggeveiledning – Mr. Abot (pdf)
Last ned testprogrammet (.ino)
Last ned ukalibrert kjøreprogram (.ino)
Heftet beskriver samarbeidsoppgaver knyttet til Mr. Abot. Heftet skal inneholde det elevene trenger å vite for å løse oppgavene. I tillegg trenger de elevprogrammet som er utgangspunktet for alle oppgavene. Heftet er gitt ut ved forlaget til Vitensenteret i Trondheim.
Forfatter: Nils Kr. Rossing
Last ned Veiledningshefte – Mr. Abot – Elevhefte (pdf).
Last ned elevprogrammet (.ino)
Yrkesfag
Undervisningsopplegget «Lag et trafikklys» er ment som en enkel introduksjon til Arduino-programmering. Fordelen med denne øvelsen er at den er særdeles lite krevende når det gjelder utstyr. Det er tilstrekkelig med Arduino, koblingsbrett, tre lysdioder, en trykk-bryter og en lydgiver. Et vanlig «Arduino starter kit» vil derfor egne seg godt. Oppgaven inkluderer bruk av variabler, for- og if-kommandoer, bruk av funksjoner og sensorer (bryter og lysfølsom motstand) og aktuatorer (lysdioder og lydgiver). Opplegget kan også gjennomføres digitalt ved bruk av Tinkercad. Heftet inneholder også en kort introduksjon av Tinkercad.
Last ned heftet: Grunnopplæring Arduino: Trafikklys (pdf) (rev. 5.3 – 31.01.24)
Forfatter: Nils Kr. Rossing
Fra og med revisjon 5.0 inkluderer heftet flere nye oppgaver både som en første introduksjon til Arduino-programmering, men også halvåpne oppgaver som gir ytterligere utfordringer til dem som ønsker det. Det henvises dessuten til guidede oppgaver, blant annet «Måling av partikkeltetthet i væske med Arduino» (Lag et kolorimeter):
Last ned heftet: Måling av partikkeltetthet i væske med Arduino (pdf) (rev. 1.2 – 20.11.19)
Forfattere: Nils Kr. Rossing, Erik Løkketangen
Ta kontakt med nils.rossing@ntnu.no for løsningsforslag og programkode for løsningsforslagene, noen også for Tinkercad.
Presentasjoner
- Etterutdanning YFL elektro 19–20.10.21 – dag 1: Trafikklys (pptx) (rev. 19.10.21)
- Etterutdanning YFL elektro 19–20.10.21 – dag 2: Halvåpne oppgaver (pptx) (rev. 20.10.21)
- 10 tips til undervisning av programmering (pptx) (rev. 10.02.21)
- Programstrukturer – oversikt (pptx) (rev. 18.11.20, Rossing)
- Introduksjon til programmering av Arduino og bruk av Tinkerpad (pptx) (rev. 17.11.20, Midjo)
- Bruk av funksjonen Millis() (pptx) (rev. 17.11.20, Midjo)
Undervisningsvideoer
Laget av Arne Midjo, Institutt for elektroniske systemer (videoene ligger på YouTube):
Heftet er ment for bruk i videregående opplæring i Arduino-programmering for lærere på elektro, yrkesfag. Undervisningsopplegget forutsetter at man har grunnleggende kunnskaper om Arduino-programmering.
"Værstasjon" er valgt som tema da målinger knyttet til været synes å være noe mange elever er opptatt av. En værstasjon kan dessuten bygges opp gradvis fra kun å registrere temperatur til å registrere alle mulige egenskaper ved været. Det være seg temperatur, lufttrykk, luftfuktighet, lysintensitet, UV-stråling, vindhastighet, vindretning, nedbør og snødybde med mer. Været er dessuten noe alle både har et forhold til og har tilgang til overalt i landet. Dessuten er været et kontinuerlig fenomen hvor man kan gjøre målinger over tid og sammenligne data fra en periode med en annen.
Målingene krever stor variasjon i måleteknikker fra temperaturmåling til måling av nedbør og snødybde. Prosjekter knyttet til temaet kan gjøres både små slik at de kan gjennomføres i løpet av et par timer, eller særdeles omfattende og strekke seg over uker eller måneder. Siden behovet for aktuatorer er relativt beskjedent hos en værstasjon, har vi inkludert fjernstyring av rele og viftemotorer ved hjelp av H-bro og PWM i del II.
Vi har valgt å bruke så enkel teknologi som mulig ved at vi tar utgangspunkt i Arduino UNO, da slike kretser gjerne finnes ved mange skoler. Vi ønsker likevel å kunne koble værstasjonen opp mot Internett slik at vi kan lese av værdata fra hvor vi måtte befinne oss. Vi har derfor valgt å bruke ESP01 for oppkobling til nettstedet Circus of Things å bruke den som server for innsamling, styring og visning av data.
Last ned heftet: Videregående opplæring Arduino: Værstasjon (pdf) (rev 2.5 – 26.03.22)
Forfatter: Nils Kr. Rossing
Som en introduksjon til bygging av værstasjon kan man lage en barometrisk høydemåler, da denne inkluderer måling av lufttrykk og temperatur samtidig som den er et selvstendig lite prosjekt:
Last ned heftet: Lag en barometrisk høydemåler (pdf) (rev. 3.4 – 20.01.22)
Forfattere: Nils Kr. Rossing, Christoffer Stausland (NAROM)
Siden kan man bygge ut kunnskapen om sensorer ved å legge til flere aktuelle sensorer for observasjon av været.
Presentasjoner
(Legges ut når kurset holdes):
- Samling 1 – Introduksjon (pptx)
- Samling 1 – Lag en barometrisk høydemåler (pptx)
- Samling 1 – Lag en værstasjon, sensorer (pptx)
- Samling 1 – Programstruktur og språk (pptx)
- Samling 2 – Introduksjon (pptx)
- Samling 2 – Værstasjon – Fjernovervåking og fjernstyring, aktuatorer (pptx)
Testprogramvare:
- Testprogram BMP280: BMx280_I2C_forenklet-1.ino
Biblioteker:
- Lufttrykk og temperatur BMP280: BMx280MI-master.zip
- Display SSD1306: Adafruit_SSD1306-master.zip
- Grafisk bibliotek: Adafruit_GFX-Library-master.zip
- Temperatur TC74: Adafruit_PCT2075-master.zip
- Lysstyrke (Lux) BH1750: BH1750VI_Master-master.zip
- Luftfuktighet og temperatur: DHT-sensor-library-master.zip
- ESP01 Wi-Fi: CircusESP01Lib-1.1.0.zip
Undervisningsopplegget er laget som en påbygning av kursmodulen: Grunnopplæring Arduino. Øvingsopplegget som kurset tilbyr er rettet mot problemstillinger som kan være relevant for yrkesfag elektro, ev. også bygg og anlegg. Kurset anvender enkel elektronikk som ikke er mer kompleks enn at det er mulig å forstå de ulike komponentene som blir brukt.
I denne modulen har vi valgt å forlate Arduino UNO og gå over til ESP32 som inkluderer WiFi og Bluetooth. ESP32, og som gir mikrokontrolleren mulighet til å fungere som server koblet opp mot internett, og fungere som en sensornode. Kretsen er derfor spesielt egnet til Internett of Things (IoT). Samtidig kan den programmeres omtrent som en Arduino UNO ved hjelp av det samme programmeringsverktøyet hvilket gjør at overgangen blir overkommelig. WiFi eller Bloetooth benyttes ikke i dette undervisningsopplegget, men legger opp til at det blir hovedtemaet i modul 3.
I denne utgaven har vi valgt å legge inn løsningsforslag under hvert oppdrag. Løsningsforslagene inneholder imidlertid en utfordring som må løses for at forslaget skal oppføre seg som ønsket.
Ta kontakt med nils.rossing@ntnu.no for arbeidshefte med løsningsforslag og programkodefiler.
Forfattere: Nils Kr. Rossing og Kåre-Benjamin H. Rørvik
Last ned heftet: ESP32 - Grunnkurs programmering (YFL) (pdf) (Rev. 2.0 – 16.02.21)
Presentasjoner
- Etterutdanning yrkesfaglærere elektro 07.–08.09.20 – dag 2 (pptx)
- Adgangskontroll (pptx)
- ESP32 Deep sleep (pptx)
- ESP32 RFID (pptx)
Testprogramvare
- Testprogram TM1637 - TM1637Test.ino
- Testprogram RC522 - ESP_RFID_Test.ino
Biblioteker
- Display TM1637: arduino-tm1637-master.zip
- RFID RC522: MFRC522-1.4.7.zip
- Micro servo: ServoESP32-master.zip
Undervisningsopplegget er ment som en videreføring av kursmodulen: Grunnopplæring ESP32 – adgangskontroll, og er utarbeidet spesielt med tanke på yrkesfagelever som tar fagretning elektro. Opplegget har spesielt fokus på bruk av Wi-Fi-modulen til ESP32, som gir den mulighet til å fungere som en trådløs sensornode som kan kobles opp mot internett. Kretsen er derfor spesielt egnet til bruk i forbindelse med Internett of Things (IoT). Siden den bruker samme programmeringsverktøy som Arduino er den spesielt attraktiv for tidligere Arduino-brukere. Det omtalte undervisningsopplegget legger størst vekt på å ta i bruk ESP32s Wi-Fi muligheter og viser hvordan ESP32 gir oss mulighet til å overføre signaler mellom en lokal sensornode og en nett-tilkoblet PC eller smarttelefon. Utstyret egner seg derfor godt til trådløs styring og overvåking innen rekkevidden av en lokal ruter.
Ta kontakt med nils.rossing@ntnu.no for arbeidshefte med løsningsforslag og programkodefiler.
Forfattere: Kåre-Benjamin H. Rørvik og Nils Kr. Rossing
Last ned heftet: WiFi programmering med ESP32 - (YFL) (pdf) (Rev. 3.0 – 19.03.21)
Presentasjon
- Wi-Fi-programmering ESP32 (pptx)
Presentasjonsvideoer
- Video 1: Intro til og bruk av Circus of Things
- Video 2: CoT og de åtte første oppdragene
- Video 3: Oppkobling av ESP til CoT
Videoene er produsert av Kåre-Benjamin H. Rørvik, Institutt for elektroniske systemer, NTNU. Videoene ligger på YouTube.
Testprogramvare
- Testprogram Sensornoden: Oppdrag-12-13-ESP32SensorNode-29.12.20.ino
- Testprogram Uploadnoden: Oppdrag-12-13-ESP32UploadNode-29.12.20.ino
- I2C scanning-program: I2C_Scanner.ino
- Bestem MAC-adresse: getMacAddress.ino
Bibliotek
- Circus of Things: CircusESP32Lib-1.0.0.zip Fra www.circusofthings.com
Undervisningsopplegget tar utgangspunktet i et opplegg laget som et forkurs i programmering til CanSat-kurset som har fokus på bruk av trykksensoren BMP180/280 som grunnlag for måling av lufttrykk. Sammenhengen mellom lufttrykk og høyde over bakken anvendes så til å bestemme relativ høydeforandring. Barometriske høydemålere brukes fortsatt i forbindelse med flytrafikk da den har en langt bedre nøyaktighet enn GPS så fremt instrumentet kalibreres ved hver flyvning. Vi har derfor inkludert kalibrering av instrumentet opp mot nærliggende meteorologiske stasjoner for å kunne måle absolutt høyde over havet. Et enkelt OLED display brukes for å vise resultatet av målingene. I tillegg har vi inkludert en GPS-mottaker og en datalogger (OpenLog) slik at vi kan ta vare på måtedata på et micro SD-kort og merke dem med stedskoordinater. I tillegg bruker vi en Real Time Clock (RTC) som har batteri backup for å tidsstemple målingene våre. ESP32 er valgt som mikrokontroller. Også dette opplegget anvender ESP32 som gir oss mulighet til å koble oss opp mot internett. Vi anvender denne muligheten ved å tegne inn måleresultatene i en kartdatabase og vise resultatet på Circus og Things via internett.
Ta kontakt med nils.rossing@ntnu.no for arbeidshefte med løsningsforslag og programkodefiler.
Forfatter: Nils Kr. Rossing
Last ned heftet: ESP32 – Sensornode med GPS og datalogging (pdf) (rev. 1.2 – 01.06.21)
Presentasjon
Programmering av Tingenes internett
Prosjektet "Miljøovervåking med bøye" handler om å samle inn måledata fra kystnære strøk. Teknologien kan imidlertid brukes i mange ulike sammenhenger, i områder der man normalt ikke har tilgang til lokale nettverk slik at man kan overføre data via Wi-Fi. For å få til dette tar man i bruk ulike typer smalbånds mobildata som f.eks. NB IoT som Telenor med flere tilbyr.
Våren 2020 kom det en henvendelse fra Håvard Holm ved Institutt for marin teknikk som hadde en ide om å la elever bygge havgående bøyer med billige materialer og utstyre dem med elektronikk som kunne samle inn måledata fra havet og overføre disse til en server på land.
En kan tenke seg flere løsninger ved at man i større eller mindre grad bruker etablerte tjenester eller bygger opp tilbudet fra bunnen av og samler data til lokale servere. Vi har i dette tilfellet valgt å sende data til en lokal server ved Inst. for marin teknikk ved NTNU.
Heftet beskriver gangen fra ide og til man har etablert en forbindelse mellom målesensorer til data kan lastes ned fra serveren og analyseres ved hjelp av Excel, Python-script eller Google Earth. I tillegg beskrives aktuelle Arduino-komponenter og sensorer for måling i vann og en enkel bøye for uttesting.
Forfattere: Nils Kr. Rossing og Thor Inge Hansen
Last ned Kurshefte: Miljøovervåking med bøye (pdf) (rev. 1.7 – 31.11.23)
Last ned Elevhefte: Miljøovervåking med bøye (pdf) (rev. 1.0 – 30.07.23)
Presentasjoner
- Måleserier i rom og tid (pdf) – Martin Ludvigsen (Institutt for marin teknikk)
- Folkeforskning (pdf) – Jo Øvstaas (HUB Ocean)
- Marinbiologi og oceanografi (pdf) – Jussi Evertsen (Institutt for naturhistorie)
- Programmering (ppt) – Nils Kr. Rossing (Skolelaboratoriet)
- Energihøsting (ppt) – N.K. Rossing
- Presentasjon av målinger (ppt) – N.K. Rossing
- Alternativ teknologi (ppt) – N.K. Rossing
- Målinger i havet (pdf) – Tor Nordam (SINTEF Ocean)
- Sensorer (ppt) – N.K. Rossing
- Bygge bøye (ppt) – N.K. Rossing
- Miljøovervåking med bøye – admin. Hilde Ervik (Skolelaboratoriet)
- Sensor-laboratorium (ppt) –N.K. Rossing
Programvare
- Eksempelprogram: EVU-kurs23-Eksempelprogram.ino
- GPS test-program: Lynkurs-1-GPS.ino
- Python-program for presentasjon av data: Grafisk fremstilling av septtest_5.py
- Mal for plotting av GPS-data i Google Earth: StrekningsMal.kml
Bibliotek
- Vakthund-bibliotek: WDTZ-master.zip
Programvare sensorlab
- Temperatursensor, NTC: Testprogram-MKR-Temp-Kalibrering-NTC-1.ino
- Temperatursensor, DS18B20: Temperatur-DS18B20.ino
- Oppløst oksygen, SEN0237-A:
- Saltholdighet, DFR0300-H: Salinitetsmåler_DFR0300_H.ino
- Turbiditet, SEN-0189: Turbidimeter-SEN0189_Kal-1.ino
- pH, SEN-0161: pH-sensor_SEN161_utvidet-1.ino
- Oksidasjon-reduksjon-potensial, SEN-0165: ORP-sensor_SEN0165.ino
- Trykkmåler, SEN0257: Trykk-sensor_SEN0257.ino
Programvare PLSC
- Test oppkobling til server: Test GPRS_Server.ino (TIH)
- Funksjonstest PLSC-kort: PLSC_funksjonstest.ino (TIH)
- Ferdig programforslag PLSC-kort: PLSC_ferdig.ino (TIH)
Prosjektet Miljøovervåking med havbøye handler om å samle inn måledata fra kystnære strøk. Teknologien kan imidlertid brukes i mange ulike sammenhenger, i områder der man normalt ikke har tilgang til lokale nettverk. For å få til dette tar man i bruk ulike typer av 4G smalbånds mobildata.
Prosjektet utfordrer elever til å bygge havgående bøyer av billige materialer og utstyre dem med elektronikk som kan samle inn måledata fra havet og overføre disse til en server på land. Prosjektet stammer fra Institutt for marin teknikk, NTNU, ved Håvard Holm.
Heftet beskriver i detalj en teknologisk løsning basert på Arduino MKR NB 1500 for innhenting og overføring av data fra en sensornode til en server ved Institutt for marin teknikk. Derfra kan dataene hentes ut og bearbeides i f.eks. Excel eller Google Earth.
Heftet inneholder også en gjennomgang av en rekke sensorer for registrering av parametere i havet som temperatur, pH, reduksjon-oksidasjons-potensial, ledningsevne/salinitet, turbiditet og oksygeninnhold.
Forfatter: Nils Kr. Rossing
Last ned heftet: Miljøovervåking med havbøye, Arduino MKR NB 1500 (pdf) (rev. 3.11 – 20.12.22)
Presentasjon
- Miljøovervåkning med Havbøye (ppt) av Nils Kr. Rossing
Programvare
- Program for scanning av I2C-buss: I2C_Scanner_UNO.ino
- Program for henting av IMSI og IMEI: Les_IMSI-og_IMEI.ino
- Enkelt program for testing av kommunikasjon med server: Eksempel-kode-1.ino
- Program for testing av kommunikasjon med server: Eksempel-kode-3.ino
- Program for testing av shieldkort MKR ENV: Testprogram-MKR-ENV-1.ino
- Program for testing av tilleggskort MKR GPS: Testprogram-MKR-GPS-2B.ino
- Program for testing av tilleggskort MKR ENV og GPS: Testprogram-MKR-ENV-GPS-1.ino
- Program for testing av DS18B20: Temperatur-DS18B20-Temp-1.ino
- Mal for plotting av GPS-data i Google Earth: StrekningsMal.kml
Programvare løsningsforslag
- Program for lesing av ENV-kort og sender data til server: sea-buoy-2.ino
- Program for lesing av ENV- og GPS-kort og sender data til server: sea-buoy-3.ino
- Program for lesing av ENV-, GPS-kort og vanntemp. og sender 5 målinger til server: Sea-buoy-4.ino
- Program for lesing av ENV-, GPS-kort og vanntemp. og sender data til server i kortformat: Sea-buoy-5A.ino
Biblioteker
- Bibliotek for håndtering av MKR NB 1500: MKRNB-1.5.1.zip
- Bibliotek for håndtering av MKR ENV: Arduino_MKRENV-master.zip
- Bibliotek for håndtering av MKR GPS: Arduino_MKRGPS-master.zip
- Bibliotek for håndtering av entrådsbuss til DS18B20: DS18B20-master.zip
Programvare for utforsking av RTC DS3231
- Program for setting av tiden: SetTimeDS3231Man-1.ino
- Program for setting av enkel alarm: setIntAlarm.ino
- Program for setting av vilkårlige intervaller: setIntAlarm-1.ino
Programvare for uttesting av sensorer
- Program for testing av sensor for måling av oppløst oksygen: Oksygen_Maaling.ino
- Program for testing av sensor for måling av pH: pH-sensor_SEN0161_Utvidet-1
- Program for testing av sensor for måling av ledningsevne: Salinitetsmaaler_DFR0300_H.ino
- Program for testing av sensor for måling av turbiditet: Turbidimeter_SEN0189_Kal-1.ino
- Program for testing av sensor for måling av oksidasjon og reduksjon: ORP-sensor_SEN0165.ino
Micro:bit
Heftet beskriver radiodelen av BBCs micro:bit og hvordan den kan brukes til trådløs logging av temperatur i en solfanger ev. for styring av en Bit:Bot med en håndholdt micro:bit og håndbevegelser. Heftet omtaler også sentrale blokkommandoer i forbindelse med bruk av radioen hos micro:bit. Oppskriften er ment å være en introduksjon til temaet om sender og mottaker og hvordan trådløs kommunikasjon kan anvendes på en nyttig måte. Vi håper beskrivelsen kan inspirere til andre lignende prosjekter hvor man anvender radioen.
Forfattere: Nils Kr. Rossing, Astrid Johansen
Last ned heftet: Micro:bit – Radiokommunikasjon – Forslag til undervisningsopplegg (pdf) (rev 1.1 – 21.04.21)
Vi omgir oss med mye programvare i hverdagen, og programmering blir en stadig viktigere del av undervisningen i skolen. Dette heftet gir forslag til seks undervisningsopplegg i naturfag for VGS, med aktiviteter med micro:bit knyttet opp mot ulike kompetansemål i faget.
Forfatter: Johanna Sexe
Last ned Undervsiningsopplegg med micro:bit for naturfag VGS (pdf)
Heftet er ment som et forslag til prosjekter hvor BBCs micro:bit er benyttet som programmerbar styringsenhet. Det beskrives flere prosjekter, Den magiske terningen og fjernstyrte roboter, deriblant en bit:bot XL og en “hjemmebygget” robot. Det legges spesielt vekt på beskrivelse av og bruk av radiokommunikasjon mellom micro:bits. I tillegg beskrives hvordan man kan bruke micro:bit til å lage et enkelt turbidimeter og en barometrisk høydemåler. Heftet er ikke en lærebok i blokkprogrammering av micro:bits, men heller et idehefte til prosjekter som kan brukes til å lære seg programmering av micro:bit. Tanken er at heftet ikke skal være en fasit, men skape ideer for videre arbeid.
Forfatter: Nils Kr. Rossing
Last ned heftet Micro:bit – forslag til undervisningsopplegg (pdf) (rev. 9.0 – 05.08.24).
Last ned Micro:bit revisjon 3.0 av chassie fra januar 2018 (pdf).
En liten video som viser roboten i aksjon.
Programkode sender (hex) (Revisjon 3.0)
Programkode mottaker (hex) (Revisjon 3.0)
Vitensenteret
Vitensenteret
DeKom – Skapende aktivitet i klasserommet
Dekom
Hensikten med heftet er å gi deltakerne en grunnleggende innføring i programmering med micro:bit samtidig som det skal være et eksempel på hvordan en kan bruke programmering for gradvis å bygge opp et system. Det er lagt vekt på å vise hvordan man kan lage og teste små programbiter som etter hvert kan settes sammen til et større program. Autentisitet har også vært viktig. Et trafikklys er noe alle kjenner, men få vet hva som styrer lyset. Det er også lagt vekt på å tilrettelegge for tverrfaglighet ved å utfordre lærere og elever til å tenke trafikksikkerhet.
Forfattere: Nils Kr. Rossing, Ola Kleiven, Anne Birgitte Belboe, Rannvei Sæther, Eva Hofstad – Vitensenteret i Trondheim
Last ned heftet Grunnkurs micro:bit – Dekom (pdf) (rev. 2.0 sept. 2022).
Heftet er skrevet som en hjelp til gjennomføring av fjerde samling av dekom-tilbudet: Skapende aktivitet i klasserommet, som ble gitt til Okstad skole, Tomasskolen og Vikhammer/Vikhammeråsen skole høsten 2020. Målsettingen med denne tredje og fjerde samlingen er å gi deltakerne en innføring i programmering med micro:bit samtidig som det skal være et eksempel på hvordan en kan bruke programmering for å bygge opp et produkt (prosjekt). Den fjerde samlingen bygger på samling tre og utforsker to viktige egenskaper ved mikto:bit: Trådløs kommunikasjon og det innebygde akselerometeret. Begge disse egenskapene er knyttet til et gjennomgående prosjekt – smartarmbånd, hvor en kombinerer det håndverksmessige med det programmeringstekniske, som vi anser som særdeles viktig.
Forfattere: Nils Kr. Rossing, Ola Kleiven, Anne Birgitte Belboe, Rannvei Sæther, Eva Hofstad, Hanne Kile Andersen, Kristoffer Bjørkhaug – Vitensenteret i Trondheim
Last ned heftet Videregående kurs micro:bit – Dekom (pdf) (rev. 2.1, nov 2022)
Heftet er skrevet som en hjelp til gjennomføring av 5. samling av dekom-tilbudet: Skapende aktivitet i klasserommet, som ble gitt til Okstad skole, Tomasskolen og Vikhammer/Vikhammeråsen skole våren 2021. Målsettingen med denne femte samlingen er å gi deltakerne en grunnleggende innføring i et digitalt tegneprogram som de kan anvende for å lage og bearbeide tegninger for laserkutting og eller vinylkutting. På dette tidspunktet skal deltakerne ha fått låne vinylkuttere slik at de kan prøve seg fram på egen skole. I tillegg gir heftet ideer til programmering av roboten Bit:bot som anvender micro:bit og som er inkludert i Super:bit-kassene. Heftet er ment som en støtte under arbeidet på kursdagen, men mest som en hjelp i det etterfølgende arbeidet i klasserommet, dog ikke uten videre for utdeling til elevene.
Forfattere: Nils Kr. Rossing, Ola Kleiven, Anne Birgitte Belboe, Rannvei Sæther, Eva Hofstad, Kristoffer Bjørkhaug, Hanne Kile Andersen – Vitensenteret i Trondheim
Last ned heftet: Digital tegning, laser- og vinylkutting – DeKom (pdf) (rev. 2.5, feb. 2023)
Heftet er skrevet som en hjelp til gjennomføring av 6. samling av dekom-tilbudet: Skapende aktivitet i klasserommet, som ble gitt til Okstad skole, Tomasskolen og Vikhammer/Vikhammeråsen skole våren 2021. Målsettingen med denne sjette samlingen er å gi deltakerne en grunnleggende innføring i bruk av modellering av 3D-modeller for utskrift til en 3D-printer. Vi har valgt å bruke modelleringsprogrammet BlocksCAD da dette gir en lav terskel inn til modellering samtidig som det vektlegger de matematiske aspektene til 3D-modellering. I tillegg er programmet gratis og viser hvordan blokkprogrammering egner seg til mer enn programmering av mikrokontrollere. Heftet er ment som en støtte under arbeidet på kursdagen, men mest som en hjelp i det etterfølgende arbeidet i klasserommet, dog ikke uten videre for utdeling til elevene.
Forfattere: Nils Kr. Rossing, Ola Kleiven, Anne Birgitte Belboe, Rannvei Sæther, Eva Hofstad, Hanne Kile Andersen, Kristoffer Bjørkhaug – Vitensenteret i Trondheim
Last ned heftet: 3D-modellering og 3D-printing – DeKom (pdf) (rev. 2.3, april 2023)
Heftet er skrevet som en hjelp til gjennomføring av en 5. samling av dekom-tilbudet: Skapende aktivitet i klasserommet. Målsetningen med samlingen er å gi deltakerne "hands on" erfaring med elektrisitetskomponenter slike som batterier, LED, motstander, lyspærer, motorer, generatorer, solceller, buzzere, brytere og elektromagneter.
Det er viktig at utvalget av komponenter gjør det mulig å utforske grunnleggende elektriske kretser, åpen og sluttet krets, serie- og parallellkobling, av lyspærer og batterier, og å utforske tenning av lys eller start og stopp av motorer.
Ved å bruke det deltakerne har lært om laserkutting og digital tegning, blir de utfordret til å designe, framstille, koble opp og teste ut hemmelige bokser som et ledd i det å framstille læremidler sammen med elevene.
Forfattere: Nils Kr. Rossing, Bojana Gajic, Ola Kleiven, Rannvei Sæther, Eva Hofstad, Kenneth Fossland, Hanne Kile Andersen, Kristoffer Bjørkhaug – Vitensenteret i Trondheim
Last ned heftet: Elektronikk og elektrisitetslære – DeKom (pdf) (rev. 2.1, aug. 2023)
Heftet er skrevet som en hjelp til gjennomføring av 6. samling av dekom‐tilbudet: Skapende aktivitet i klasserommet. Målsetningen med denne sjette og siste samlingen er å gi deltakerne muligheten til knytte sammen gammel og ny teknologi, både ved at vi tar opp gammelt håndverk og tauverksarbeider og ser hvordan ny teknologi kan berike disse gamle teknologiene. I denne tradisjonen er mønster og symmetri viktige elementer.
Heftet beskriver framstilling av skåler ved hjelp av geometri og laserkutting. Videre omtales tradisjonell treskjæring og karveskurd, framstilling av knuter, taumatter og rosetter, og det vises noen enkle tautriks. En av parallellene handler om å lage enkle programmer for å generere algoritmiske mønster. Teknikken Kumihimo er også beskrevet.
Heftet er ment som en støtte under arbeidet på kursdagen, men mest som en hjelp i det etterfølgende arbeidet i klasserommet, dog ikke uten videre for utdeling til elevene.
Forfattere: Nils Kr. Rossing, Ola Kleiven, Eva Hofstad, Kenneth Fossland, Kristoffer Bjørkhaug, Rannvei Sæther
Last ned heftet: Tradisjonelt håndverk og digitale verktøy (pdf) (rev. 2.2, nov. 2023)
Skaperlærerkurs
Skaperlærerkurs
Skaperlærerkurs
Heftet er ment som et oppslagsverk for lærere som deltar på kurset: 3D-printing, laserkutting og tinnstøping – Vi lager spill med brikker. Heftet gir en kort innføring i programverktøyet OpenSCAD og CURA som gjør deltagerne i stand til å designe og printe enkle modellfigurer (spillbrikker) ved hjelp av Ultimaker 2+. Videre beskrives hvordan man kan lage støpeformer av modellfigurene i gips, silikon eller ABS for så å gjennomgå teknikken med tinnstøping. Til sist beskrives hvordan man kan lage tegninger egnet for gravering og skjæring med laserkutteren Epilog Fusion laser.
Forfattere: Roy Even Aune og Nils Kr. Rossing (ViT)
Last ned heftet Laserkutting, 3D-printing og Tinnstøping (pdf). Heftet er revidert i oktober 2017.
Heftet er laget som et kurshefte for Makerlærerkurset som tilbys lærere i Trondheim kommune. Kurset går over fire dager fordelt over en og en halv måned. Hensikten er å kvalifisere lærere i grunnskolen til å operere maskiner i og bruke Vitensenterets makerspace, Trigger, slik at de selv kan ta med seg elevene sine. Dessuten har lærerne ansvar for å spre kunnskap om bruken av verkstedet blant kollegaer ved egen skole og på den måte kunne være en kontaktperson og brobygger mellom senteret og sin skole.
Det gjennomgående temaet for kurset er bygging og programmering av en liten robot styrt av mikrokontrollerkortet Micro:bit. Dette inkluderer lodding, skjæring med laserkutter, 3D-printing og blokkprogrammering. I tillegg vil det bli gitt et kurs i grunnleggende treskjæring.
Forfattere: Nils Kr. Rossing og Anne Birgitte Belboe (ViT)
Kurshefte – revisjon 2.0 (oktober 2018) (pdf)
Fil for laserkutting av robot chassie (pdf).
Fil for 3D-printing av nesehjul som OpenSCAG-fil
Programkode sender (hex)
Programkode mottaker (hex)
Utstilling
Utstilling
Utstilling
Heftet gir en kortfattet orientering om bruk og vedlikehold av installasjonen “Ut og fly – størst verdi” som er utviklet som et delprosjekt under Abelfond‐prosjektet som startet i 2011 og ble avsluttet ved årsskiftet 2015/16. Utvikling av rike interaktive installasjoner for bruk ved Vitensenter har vært et samarbeid mellom Vitensenteret i Trondheim og VilVite i Bergen. I løpet av prosjektet er det utviklet to interaktive modeller ved VilVite og to ved Vitensenteret i Trondheim (ViT). Det har vært et krav at utstillingene skal handle om matematikk og være utviklet i tråd med intensjonen om “Active prolonged engagement”, et prinsipp utviklet ved Exploratorium i San Fransisco.
Forfatter: Nils Kr. Rossing
Last ned Servicehefte "Ut og fly – størst verdi" (pdf) (Rev. 2.1 - 14.09.19)
Last ned Programfil "Ut og fly -størst verdi" (ino) Rev. 1.5.2 - 14.09.19)
Last ned Servicehefte "Ut og fly – størst verdi" (pdf) (Rev. 1.4 - 15.06.15)
Last ned Programfil "Ut og fly -størst verdi" (ino) Rev. 1.5.0 - 15.06.15)
Heftet gir en kortfattet orientering om bruk og vedlikehold av installasjonen “CO2-regnemaskin” som er utviklet på bestilling av Skimuseet. Dette er en av 6 modeller som Vitensenteret i Trondheim utviklet våren 2016 for Skimuseet i forbindelse med deres klimautstilling som åpnet høsten 2016.
Forfatter: Nils Kr. Rossing
Last ned Serviceheftet – CO2-regnemaskin (pdf) (Rev. 1.0 - 16.06.16)
Heftet gir en kortfattet orientering om bruk og vedlikehold av installasjonen “Nærmest null” som er utviklet som et delprosjekt under Abelfond-prosjektet som startet i 2011 og ble avsluttet ved årsskiftet 2015/16. Utvikling av rike interaktive installasjoner for bruk ved Vitensenter har vært et samarbeid mellom Vitensenteret i Trondheim og VilVite i Bergen. I løpet av prosjektet er det utviklet to interaktive modeller ved VilVite og to ved Vitensenteret i Trondheim (ViT). Det har vært et krav at utstillingene skal handle om matematikk og være utviklet i tråd med intensjonen om “Active prolonged engagement”, et prinsipp utviklet ved Exploratorium i San Fransisco.
Forfatter: Nils Kr. Rossing
Last ned Servicehefte – "Nærmest null" (pdf) (Rev. 1.3 - 24.04.15)