KreTek – Kreativ teknologi og samskaping på ungdomstrinnet
KreTek – Kreativ teknologi og samskaping på ungdomstrinnet
KreTek – Kreativ teknologi og samskaping på ungdomstrinnet
Lærere og forskere arbeider sammen om å utvikle undervisning i realfag på ungdomstrinnet med vekt på kreativitet, dybdelæring og programmering.
Fagfornyelsen stiller store krav til skoler og lærere. Det skal fokuseres på dybdelæring og kreativitet, og programmering kommer inn i flere fag. I naturfag innebærer kjerneelementet teknologi blant annet at "gjennom å bruke og skape teknologi kan elevene kombinere erfaring og faglig kunnskap med å tenke kreativt og nyskapende."
Gjennom prosjektet KreTek samarbeider NTNU med Trondheim kommune med å utvikle undervisning som oppfyller dette. Vi utvikler undervisningsprosjekter, strategier for elevvurdering som inkluderer kreativitet, og strukturer for samarbeid. Dette kommer skoler og lærere i hele landet til nytte gjennom spredning av undervisningsressurser på disse nettsidene og gjennom kurs, fagdager og konferanser.
KreTek er finansiert av Norges forskningsråd i perioden 2019–2022.