KlimaDidakt
KlimaDidakt
KlimaDidakt
Klimarelaterte temaer har fått en vesentlig plass i læreplanene med Kunnskapsløftet 2020. I dette prosjektet formidles dagsaktuell klimarelatert forskning til elever og lærere i grunnskole og videregående skole. Prosjektet er et samarbeid mellom forskere og didaktikere, som utvikler aktiviteter for både elever og lærere.
Prosjektet ledes av NTNU og har med CICERO og Naturfagsenteret som samarbeidspartnere. Prosjektet har økonomisk støtte fra Norges forskningsråd 2022–2024.
Lærerkurs
Vi gjennomfører flere digitale kurs for lærere som tar for seg ulike tema knyttet til klimaforskning. Siden kursene er digitale, er dette et tilbud som går ut til lærere i hele landet, både på ungdomstrinnet og vgs.
Lærerkurs annonseres her og på nettsiden skolelab.no.
Ressurser fra tidligere kurs
- Hvordan arbeider forskere, egentlig?
- Klimaendringer og økologi: Hvordan reagerer dyr på klimaendringer?
- Jordas strålingsbalanse
Elevmøter med oppdrag
Noen skoleklasser får møte en forsker fra NTNU eller CICERO som er ekspert på et klimarelatert tema, i hovedsak i digitale møter. Her får elevene lære om hvordan en forsker arbeider, og de får et oppdrag knyttet til temaet forskeren jobber med. Noen uker etter første møte, skal elevene presentere sine løsninger på oppdraget for forskeren.
Våre oppdrag
Publikasjon
Berit Reitan, Irja Ratikainen og Berit Bungum: Bruk av årshjul som modell for å utforske dyrs tilpasninger til klimaendringer (pdf)
Les om hvordan prosjektet "dyrs tilpasninger til klimaendringer" ble gjennomført ved to ungdomsskoler. Fra Naturfag nr 1, 2024, s. 38–41.
Deltakere
Tre forskere innen ulike klimarelaterte tema er involvert i prosjektet:
Turid Reenaas, Institutt for fysikk, NTNU
Turid har deltatt aktivt i oppbygging og koordinering av forskning på nye solcellematerialer lokalt og nasjonalt. Hun har hatt samarbeidsprosjekter med verdensledende forskere innen mellombåndsolceller og ledet flere større forskningsprosjekter. Hensikten med forskningen er å utvikle nye typer av solceller som kan utnytte en større andel av energien i sollyset.
Irja Ida Ratikainen, Institutt for biologi, NTNU
Irja arbeider ved Senter for biodiversitetsdynamikk (CBD), et senter for fremragende forskning (SFF) med interdisiplinær forskning på hvordan endringer i miljøet påvirker biologisk mangfold. Hun forsker på hvordan ulike organismer kan bruke forskjellige strategier for å håndtere endringer i klimatiske forhold.
Kari Alterskjær, CICERO
Kari arbeider ved CICERO, Senter for klimaforskning, som er Norges fremste institutt for tverrfaglig klimaforskning. De leverer ny kunnskap for å løse klimaproblemet og styrke det internasjonale klimasamarbeidet. Hun arbeider med det fysiske klimasystemet, og effekten faktorer som ekstrem-nedbør, skyer, partikler i atmosfæren og stråling har på klimaet. Kari har de siste tre årene vært en sentral del av forfatterteamet bak FNs klimapanels sjette klimarapport som ble publisert i august 2021.
Øvrige involverte
Berit Bungum (prosjektleder), Skolelaboratoriet, Institutt for fysikk, NTNU
Berit Reitan, Naturfagsenteret (Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen)
Ingeborg Berg, Skolelaboratoriet, Institutt for fysikk, NTNU