SUN-prosjektet - Skolelaboratoriet
SUN - Skolebasert utvikling i realfag
SUN - Skolebasert utvikling i realfag
Målet for SUN var å få til lokal faglig skoleutvikling i realfagene. I motsetning til kortsiktig individuell etter- og videreutdanning, var det her fokus på langsiktig kompetanseutvikling for hele realfagmiljøet ved den enkelte skole. Prosjektet hadde en tydelig fagdidaktisk/metodisk profil med fokus på utforskende undervisning. Det ble først og fremst lagt vekt på å utvikle nye veier å gå i undervisningen i matematikk og naturfag(ene).
Modellen for prosjektet bygger på erfaringer fra internasjonale prosjekter, og er blant annet inspirert av det tyske SINUS-prosjektet der mer enn 1700 skoler deltok over en 10 års-periode. (Mer informasjon om SINUS finner du her.)
SUN var skolebasert, noe som betyr at arbeidet tok utgangspunkt i skolenes og lærernes ståsted og behov. Det var ikke på forhånd valgt spesielle metoder eller laget ferdige planer for hvilke aktiviteter vi ville fokusere på i prosjektet. Fokusområde ble bestemt gjennom dialog med lærerne. Vi la vekt på at lærere selv skulle velge hva de ville utvikle og hva de ønsket å bli gode i. Skolelaboratoriets rolle var å bistå lærerne, være diskusjonspartnere, gi tilbakemeldinger og å styre prosjektet. SUN besto av fem halvdagssamlinger på skolen gjennom ett skoleår og en felles avslutningssamling med andre SUN-skoler i april-mai.
SUN-prosjektet pågikk fra 2011 til 2018. Følgende skoler deltok:
- Singsås skole
- Nesset ungdomsskole
- Stokkan ungdomsskole
- Vikhammer ungdomsskole
- Støren ungdomsskole
- Gauldal vg skole
- Ole Vig vg skole
- Tiller vg skole
- Charlottenlund vg skole
- Inderøy vg skole
- Inderøy ungdomsskole
- Markaplassen skole
- Verdal vg skole
- Skjetlein vg skole
- Thora Storm vg skole
- Bodø vg skole
- Bodin vg skole
- Byåsen vg skole
- Mosjøen vg skole
- Sandnessjøen vg skole
For mer informasjon om SUN:
Ta kontakt med Astrid Johansen, NTNU Skolelaboratoriet.
Prosjektrapporter
SUN-prosjektet ved NTNU
Forfatter: Astrid Johansen
August 2022
Last ned rapporten (pdf)
Naturfaglæreres kompetanseutvikling i skolens læringsfellesskap
Forfatter: Bodil Svendsen
August 2012
Last ned rapporten (pdf)