LOCUMS - Skolelaboratoriet
Matematikk- og naturfagforståelse koblet til elevenes egen kultur
Matematikk- og naturfagforståelse koblet til elevenes egen kultur
Dette prosjektet undersøker hvordan praktiske aktiviteter basert på elevenes livserfaringer og kulturelle bakgrunn kan brukes som utgangspunkt for å utvikle forståelse av begreper og grunnleggende ferdigheter i matematikk og naturfag.
Ved å bygge på unge menneskers kulturelle tilhørighet kan man oppnå bedre engasjement og læring. I LOCUMS ønsker vi å videreutvikle konseptet med kulturtilpasset undervisning ved å knytte aktiviteter i naturfag og matematikk til elevenes nærmiljø. Vi mener dette er relevant for elever med ulik kulturell bakgrunn, det være seg urbefolkning eller ulike innvandrerkulturer.
Alle elevaktivitetene tar utgangspunkt i en lokal gjenstand eller håndverksrelatert aktivitet, og gjennom dette blir elevene utfordret til også å arbeide med skolefaglige begreper og forklaringsmodeller. Et elevprosjekt vil alltid være tilknyttet natur og naturressurser, og gjerne lokale levemåter. Utvikling av elevenes språk- og begrepsbruk er sentralt, både i veiledningen av elevene og i vurderingen av resultatene. Vi mener mange skolefag kan dra nytte av de overordnede prinsippene og de konkrete prosjektene.
Forskningen har vært lokalisert i Finnmark, Trøndelag og i det sentrale østlandsområdet.
Forskningsmål
- Å utvikle undervisnings- og læringsformer i naturfag og matematikk i ungdomsskolen som involverer lokalkunnskap og kulturell identitet slik at elevene kan prestere bedre og for å redusere frafall i skolen.
- Å samle inn data fra casestudier for å evaluere effekten av disse læringsformene og for å gi et grunnlag for videre forskning.
- Å utvikle lærerutdanning som kan støtte gjennomføringen av kulturtilpassete undervisnings- og læringsformer i naturfag og matematikk i ungdomsskolen.
- Å gi et sterkt kunnskapsgrunnlag for gjennomføring av kulturtilpasset utdanning i naturfag og matematikk og å styrke utdanningspolitikken på dette området.