Previous Page  84 / 222 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 84 / 222 Next Page
Page Background

84

Trygghet i gymsal, svømmehall, garderobe, fysioterapirom, dusj og uteområde

vil forbedre konsentrasjonen i undervisningen/treningen. Det er ønskelig at en har

synsaspektet med i vurderingen allerede på et tidlig stadium og tilrettelegger i den

grad man etter hvert ser er nødvendig.

I en øvingssituasjon bør minst mulig utstyr stå utover gulvet og gjenstander må

settes på plass igjen etter bruk. Dette er viktig for at den synshemmede skal kunne

automatisere de fysiske rammene i bevisstheten. Den synshemmede bør ha en fast

plass i garderoben, og da gjerne i nærheten av døra, slik at den er lett tilgjengelig

ved ankomst. På den faste plassen bør det være gode knagger for å henge klærne fra

seg, så det blir lettere å holde orden (se ill. s. 199). Dersom det er liten plass mellom

barna, kan man eventuelt anbringe en liten kasse, eller eske, som den synshemmede

kan oppbevare de klærne som ikke er yttertøy. Da blir oversikten bedre. Alle andre

elever bør være oppmerksomme på å plassere personlige eiendeler og annet vekk fra

gulvet, slik at det blir lettere for den synshemmede å ferdes.

Øvingsrom

Gymsal, og større øvingsrom vil som regel være et uoversiktlig område for

synshemmede. Med bl.a. skiftende lysforhold og akustikk kan det være vanskelig å

skaffe seg oversikt over størrelse og innhold. Derfor bør den synshemmede sammen

med en ledsager gjøre seg kjent med rommet og plasseringen av gjenstander før

det blir tatt i bruk. Man bør ta utgangspunkt i inngangsdøra og orientere seg langs

veggene, mens ledsager orienterer om redskaper og hvordan de virker. La den

synshemmede bli kjent med utstyr og hjelpemidler, hvilken funksjon de har og

hvordan de vil være plassert.

I mindre øvingsrom, hvor gjenstander har fast plass, må den synshemmede bli gjort

oppmerksom på eventuelle endringer før man starter.

I svømmehall gjelder de samme reglene for oversikt. Her vil det være viktig å foreta

orientering om ulik dybde.

Metodikk

Undervisnings/behandlingssituasjon

Den synshemmede vil ofte ha behov for mye informasjon omkring timens innhold og

rekkefølge. Behovet for informasjon vil være forskjellig i forhold til elevens alder og

øvrige funksjonsnivå. Hvorvidt det er repeterende innhold og fysisk tilrettelegging