84
Trygghet i gymsal, svømmehall, garderobe, fysioterapirom, dusj og uteområde
vil forbedre konsentrasjonen i undervisningen/treningen. Det er ønskelig at en har
synsaspektet med i vurderingen allerede på et tidlig stadium og tilrettelegger i den
grad man etter hvert ser er nødvendig.
I en øvingssituasjon bør minst mulig utstyr stå utover gulvet og gjenstander må
settes på plass igjen etter bruk. Dette er viktig for at den synshemmede skal kunne
automatisere de fysiske rammene i bevisstheten. Den synshemmede bør ha en fast
plass i garderoben, og da gjerne i nærheten av døra, slik at den er lett tilgjengelig
ved ankomst. På den faste plassen bør det være gode knagger for å henge klærne fra
seg, så det blir lettere å holde orden (se ill. s. 199). Dersom det er liten plass mellom
barna, kan man eventuelt anbringe en liten kasse, eller eske, som den synshemmede
kan oppbevare de klærne som ikke er yttertøy. Da blir oversikten bedre. Alle andre
elever bør være oppmerksomme på å plassere personlige eiendeler og annet vekk fra
gulvet, slik at det blir lettere for den synshemmede å ferdes.
Øvingsrom
Gymsal, og større øvingsrom vil som regel være et uoversiktlig område for
synshemmede. Med bl.a. skiftende lysforhold og akustikk kan det være vanskelig å
skaffe seg oversikt over størrelse og innhold. Derfor bør den synshemmede sammen
med en ledsager gjøre seg kjent med rommet og plasseringen av gjenstander før
det blir tatt i bruk. Man bør ta utgangspunkt i inngangsdøra og orientere seg langs
veggene, mens ledsager orienterer om redskaper og hvordan de virker. La den
synshemmede bli kjent med utstyr og hjelpemidler, hvilken funksjon de har og
hvordan de vil være plassert.
I mindre øvingsrom, hvor gjenstander har fast plass, må den synshemmede bli gjort
oppmerksom på eventuelle endringer før man starter.
I svømmehall gjelder de samme reglene for oversikt. Her vil det være viktig å foreta
orientering om ulik dybde.
Metodikk
Undervisnings/behandlingssituasjon
Den synshemmede vil ofte ha behov for mye informasjon omkring timens innhold og
rekkefølge. Behovet for informasjon vil være forskjellig i forhold til elevens alder og
øvrige funksjonsnivå. Hvorvidt det er repeterende innhold og fysisk tilrettelegging