Previous Page  88 / 222 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 88 / 222 Next Page
Page Background

88

2-lærersystem

En lærer som får en synshemmet elev i klassen får oftest en støttelærer, slik at

undervisningen av alle elevene kan ivaretas. Støttelæreren skal fungere som et

bindeledd mellom den synshemmede og resten av klassen og bidra til å gjøre den

synshemmede mest mulig selvstendig. Når en elev har vansker på flere områder, som

ved JNCL, er det ekstra påkrevet med støttelærer i skolen, og også i andre situasjoner

hvor barnet/ungdommen har sitt virke. I alle situasjoner hvor fysioterapeut fungerer

kurativt, vil en til en-konstellasjonen være ivaretatt.

Det er viktig at skole- og helsetjeneste samarbeider med hjemmet og også at alle

parter orienterer hverandre i henhold til hvordan man tilrettelegger fysisk aktivitet

med henblikk på de punktene som er skissert ovenfor, likeså mht. eventuelle

endringer.

Årsplan/dagsplan

Så lenge barnet/ungdommen er skoleelev, er det viktig at kroppsøvingslæreren får

beskjed i god tid før skolestart om at han/hun vil få en elev med JNCL i klassen.

Det er nødvendig for å få tid til å planlegge øvingstimene på best mulig måte. Som

anført har synstapet i seg selv konsekvenser når det gjelder forståelse av informasjon,

orienteringsevne og mobilitet. I tillegg kommer den nevrodegenerative faktoren som

virker begrensende på de samme områdene.

Når ungdommen flytter til egen bolig gjelder de samme reglene mht. en langsiktig

strategi for å ivareta den fysiske funksjonen. Dette gjøres gjennom målrettet

aktivisering innenfor tilrettelagte arbeidsområder, helst på et definert sted som bare

assosieres med arbeidet. For å vedlikeholde den generelle funksjonsevnen lengst

mulig, samt bidra til å opprettholde et stabilt oppmerksomhets- og utholdenhetsnivå

er det nødvendig å stykke opp aktiviteter som er stillesittende og legge inn f.eks.

spesifikke øvelser. Behovet for en til en-bemanning gjelder i minst like stor grad her.

Det er også nødvendig med godt samarbeid mellom bolig og fysioterapitjeneste, med

målsetning om å bevare fysisk funksjonsevne så lenge og så optimalt som mulig.

Det er viktig å merke seg at i hele forløpet av sykdommen vil det være den daglige

aktiviteten hos den enkelte brukeren som i stor grad blir avgjørende for den fysiske

utviklingen. Fysioterapeuten må absolutt være rådgivende under hele forløpet, og

også i perioder opptre kurativt, men kan ikke erstatte den daglige aktiviteten. Etter

hvert som brukeren blir dårligere, er det ekstra viktig at fysioterapeuten har godt

samarbeid med boligen og hjemmet og medvirker i evalueringen av tiltakene.