Previous Page  79 / 222 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 79 / 222 Next Page
Page Background

79

Kapittel 5.

Rammestruktur og organiseringsformer

5.1 Målsetning med aktivitet

Generelle målsetninger for alle når det gjelder fysisk aktivitet er å utvikle styrke,

bevegelighet, balanse og koordinasjonsevne. Dette har positiv innvirkning på

kroppens organer og bidrar også til økt persepsjonskapasitet, dvs. bearbeiding

og fortolkning av sanseinntrykk. Dette skjer ved at kroppen får økt aktivitet i

sansesignaler ved økt bevegelse, men også ved at den derigjennom forbedrer evnen

til å avpasse sansesignaler i forhold til ønsket atferd. Ved å være i bevegelse tas hele,

eller store deler av kroppen i bruk, i motsetning til stillesitting. Ved siden av at dette

gir en økt informasjonsstrøm til hjernen, øker det også blodgjennomstrømningen og

oksygenopptaket. Dette vil gi økt energinivå og oppmerksomhet, f.eks. i form av

forbedret konsentrasjonsevne ved aktivitet av teoretisk eller praktisk art. Aktivitet er

også et meget viktig middel i all kommunikasjon. Mimikk og gester understøtter tale i

større grad enn vi tenker over til daglig. Ved deltagelse i de fleste gjøremål er aktivitet

som kommunikasjonsmiddel av største betydning. Generelt kan man dermed fastslå

at aktivitet er betydningsfullt mht. å utvikle og vedlikeholde kroppslige funksjoner,

sanseapparatet og som bidrag til utholdenhet, konsentrasjonsevne, sosial funksjon og

forståelse.

Aktivitet er også nær forbundet med læring (jfr. kap. 3.2.3. «Ferdighetslæring»).

Læring ved aktivitet er en form som er tidkrevende og fordrer mange repetisjoner.

Ved å anvende motorikken, aktiveres også mange hjerneområder, og læringen

har bedre forutsetninger for å lagres og automatiseres. Dette er essensielt ved

sykdommer som JNCL, hvor de nevrodegenerative forandringene øker. En

«spredning» på tilgangen til innlært stoff ervervet ved fysisk aktivitet vil være

til hjelp, fordi noen hjerneområder rammes senere enn andre og kan holde på

det som er innlært. Det har direkte konsekvenser for både grov- og finmotoriske

orienteringsstrategier, spesialisert håndmotorikk og perseptuelle ferdigheter, pluss et

variert bevegelsesmønster, ved at de kan utvikles og senere vedlikeholdes i et visst

tidsperspektiv, avhengig av hva ferdigheten innebærer.

Når det gjelder personer med sykdommer vil funksjonen endres i det området som

rammes, og endringen varierer alt etter hva som ligger til grunn for sykdommen.

Alle opplever periodevis funksjonsnedsettelser, først og fremst i forbindelse

med forbigående sykdommer, men også i forhold til f.eks. slitasje, som utvikles

med økende alder. Ved sykdommer som i første grad rammer hjernen kan