![Show Menu](styles/mobile-menu.png)
![Page Background](./../common/page-substrates/page0086.jpg)
86
Verbal/motorisk instruksjon
Den som instruerer forklarer for den synshemmede, samtidig som vedkommende
fører barnets/ungdommens kropp gjennom bevegelsen. Denne metoden er mest
anvendt og viser seg gjerne å være den mest effektive.
Taktil instruksjon (brailing)
Dette foregår ved at den synshemmede kjenner på bevegelsen til en annen ved å ta
på kroppen til vedkommende når han eller hun utfører en bevegelse eller aktivitet.
I likhet med motorisk instruksjon kan dette være vanskelig å anvende ved hurtige,
sammensatte bevegelser. Hvis dette er en ukomfortabel metode, kan man som et
alternativ bruke en tredukke eller annen modell.
Hjelpemidler
Relieffer
Hvis man har behov for et permanent illustrasjonsmateriale, f.eks. et kart over et rom
eller uteområde, kan man tegne dette av med tusj og bestille illustrasjonene på svell-
papir fra Statped. Her vil en da se at den streken, eller utfylte figuren som er tegnet på
papiret, vil svelle opp og gi et taktilt bilde som den synshemmede kan anvende for å
skaffe seg informasjon.
Relieff som representerer kroppsøvingssal og apparatplassering/stasjoner for
aktivitet, som ved illustrasjonen på s. 70. Man kan selvsagt fylle ut med flere symboler
i henhold til behov. Vær også oppmerksom på eventuell likhet i utforming og vansker
med å skille dem fra hverandre taktilt når hudsensibiliteten avtar. Eksemplet viser
to symboler, nokså like i form og overflate, som kan bli problematisk å skille fra
hverandre ved nedsatt taktil kapasitet. Ill: ALE