Previous Page  83 / 222 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 83 / 222 Next Page
Page Background

83

hvilke kjennemerker som anvendes, så man ikke i uvitenhet kommer til å skade

eller fjerne noen.

Markering med skarpt farget tape, f.eks. på utsatte hjørner, som

markering av tilsatspunkt ved hopp, øvre og nedre trinn i trapp, ytterkanter av bred

benk ved balanse og taktile kjennemerker i form av ledelinjer ved fullt synstap

minsker stressnivået mht. romorganisering og gir større bevegelsesfleksibilitet.

En ledelinje er en visuell og/eller taktil forsterkning av den ruten den synshemmede

skal følge. Dette kan være et rekkverk, tau e.l. mellom to eller flere punkter eller ulike

markeringer i underlaget. Disse markerer helst spesifikke steder i ruta som krever

ekstra oppmerksomhet. Prinsippet med ledelinjer og holdepunkter er å skape oversikt

over rommet. Dette skjer ved erindring av berøringsinformasjon i form av sekvenser

som følger på hverandre. I et rom vil alle faste strukturer langs en vegg (dører,

vinduer etc.) være holdepunkter langs ei ledelinje, eller rute. I en kroppsøvingssal

kan ei ledelinje f.eks. bestå av ei rekke matter mellom to punkter eller noe annet som

bryter med gulvets struktu

r se s. 91).

Dersom man anvender tau e.l. mellom to punkter og vil motivere barnet/ungdommen

til å bevege seg raskt langs denne formen for ledelinje, bør man huske å markere

slutten på løypa ved å endre strukturen i underlaget, f.eks. med ei gymnastikkmatte:

Eksempler på merking: En utheving med rød merketape i ribbeveggen gjør det lettere

å orientere seg. På bilde 2 og 3 vises eksempel med oppspent ledelinje mellom to

vegger. Ei matte eller annet som bryter med strukturen i gulvflata gir signal om at

løypa slutter og at man kan forvente en overgang til noe annet.Dette prinsippet er

overførbart i flere omgivelser. Ill: ALE