Previous Page  82 / 222 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 82 / 222 Next Page
Page Background

82

ansikt og taleapparat, oppstår vansker med å uttrykke seg verbalt. Dette er i høy

grad tilfelle for personer med JNCL. Derfor settes det tidlig inn opplæring som har

til formål å utvikle evnen til skriftlig formidling. Dette kan være punktopplæring

eller med dataverktøy.

Aktiviteter og øvelser som retter seg mot finmotorikken og

taktil persepsjonsevne hos disse personene er i høy grad relevante, fordi de bidrar

til å vedlikeholde en evne til verbal og skriftlig kommunikasjonsevne gjennom en

maksimal lengde av sykdomsforløpet. Tiltakene bør også i høy grad være konsentrert

om å bevare elastisiteten i brystkasse og mellomgulvet. Dette har konsekvenser for

evnen til å regulere luftstrømmen ved tale.

Synstapet reduserer også personer med JNCL sin evne til å fange opp mimikk og

gester hos motparten. Dette har konsekvenser for forståelsen av det som formidles.

Derfor er det viktig å sikre seg rammer omkring alle situasjoner, spesielt de med klart

formidlingsinnhold. Disse må preges av ro, oversikt, gjentagelser og gjensvar, for å

sikre seg felles forståelse på beste måte.

5.2 Rammestruktur om situasjoner med fysisk aktivitet for

synshemmede

Organisering

Som anført tidligere er det både tid- og energikrevende å orientere seg for

synshemmede. Derfor er det viktig å vektlegge de fysiske rammene omkring

øvingssituasjoner, det være seg i kroppsøving, fysioterapibehandling eller andre

forhold hvor barnet/ungdommen utfolder seg. Å redusere de belastningene som

oppstår på grunn av synstap vil bidra til å redusere den totale belastningen som

synstap og nevrodegenerasjon til sammen medfører. Selv om de degenerative

prosessene omfatter mange funksjoner, skal man ikke undervurdere synstapets rolle

som en vesentlig medvirkende årsak til sviktende evne til å foreta utadrettet aktivitet

og variere initiativ. Store vansker på disse punktene er veldokumentert når det gjelder

synshemmede, særlig blinde, som ikke har andre funksjonshemminger i tillegg.

Som omtalt i kapittel 3, er det komplisert å organisere synsfeltet med henblikk på

å registrere samtidige fjern- og nærpunkter. Derfor har

synshemmede som regel

stort behov for fysiske kjennemerker eller holdepunkter for å kunne bevege seg

mest mulig uten ledsager. De trenger også lengre tid enn seende for å bli kjent i nye

omgivelser. Det har vist seg positivt å markere enkelte punkter, eller kjennemerker i

en gitt lokalisasjon, spesielt dersom målsettingen er å opprettholde eller øke tempo i

fremdrift. Mange synshemmede etablerer sine egne kjennemerker, f.eks. gjerder eller

lyder fra omgivelsene. Det vil være en fordel å klargjøre med barnet/ungdommen