210
i 2. fase. Imidlertid vil det være behov for litt reduksjon i vanskelighetsgrad. Dette
gjelder både mht. å forenkle aktiviteten, men også å gi ungdommen de pausene
og hvilebehovet som er nødvendig. Som poengtert flere ganger, er kjennskap til
ungdommens reaksjoner et nøkkelord.
Eksempel på aktivitet på snø ved nedsatt gangfunksjon/utholdenhet: Barnet oppholder
seg/kan forflyttes på et underlag som gir nærhet til snøen. En god løsning for å bevare
kontakten med elementet! Ill: Privat
Ved aktivitet i treningsrom, eller med alternative hjelpemidler valgt ut fra
ungdommens interessefelt, vil det, dersom man benytter aktivitetsforslag under kap. 7,
i hovedsak være naturlig å konsentrere seg om en vanskelighetsgrad av 2-kategorien,
( jfr. kap. 7.5). Mot slutten av perioden må man for det meste over i 3-kategorien
innenfor aktiviteter som krever mye av balansen, siden spesielt synskontrollen med
omgivelsene faller bort og dermed virker negativt på kroppens balansemekanismer.
Imidlertid er det alltid slik at det er ungdommens funksjon som er utfallsgivende
for øvelsesutvalget. Dermed kan det ofte forekomme at øvelser fra hele registeret
anvendes innenfor spesifikke arenaer. Lenger ut i perioden vil det likevel være såpass
tilbakegang mht. forflytningsevne at man tar i bruk rullestol, spesielt ved forflytning
over lengre distanser og som utgangsstilling for mange aktiviteter.
Svømming
Svømming og aktiviteter i vann er aktuelt under hele forløpet av sykdommen, men
poengteres sterkere i forbindelse med tiltagende reduksjon av generell bevegelighet.