Previous Page  210 / 222 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 210 / 222 Next Page
Page Background

210

i 2. fase. Imidlertid vil det være behov for litt reduksjon i vanskelighetsgrad. Dette

gjelder både mht. å forenkle aktiviteten, men også å gi ungdommen de pausene

og hvilebehovet som er nødvendig. Som poengtert flere ganger, er kjennskap til

ungdommens reaksjoner et nøkkelord.

Eksempel på aktivitet på snø ved nedsatt gangfunksjon/utholdenhet: Barnet oppholder

seg/kan forflyttes på et underlag som gir nærhet til snøen. En god løsning for å bevare

kontakten med elementet! Ill: Privat

Ved aktivitet i treningsrom, eller med alternative hjelpemidler valgt ut fra

ungdommens interessefelt, vil det, dersom man benytter aktivitetsforslag under kap. 7,

i hovedsak være naturlig å konsentrere seg om en vanskelighetsgrad av 2-kategorien,

( jfr. kap. 7.5). Mot slutten av perioden må man for det meste over i 3-kategorien

innenfor aktiviteter som krever mye av balansen, siden spesielt synskontrollen med

omgivelsene faller bort og dermed virker negativt på kroppens balansemekanismer.

Imidlertid er det alltid slik at det er ungdommens funksjon som er utfallsgivende

for øvelsesutvalget. Dermed kan det ofte forekomme at øvelser fra hele registeret

anvendes innenfor spesifikke arenaer. Lenger ut i perioden vil det likevel være såpass

tilbakegang mht. forflytningsevne at man tar i bruk rullestol, spesielt ved forflytning

over lengre distanser og som utgangsstilling for mange aktiviteter.

Svømming

Svømming og aktiviteter i vann er aktuelt under hele forløpet av sykdommen, men

poengteres sterkere i forbindelse med tiltagende reduksjon av generell bevegelighet.