![Show Menu](styles/mobile-menu.png)
![Page Background](./../common/page-substrates/page0207.png)
207
som assisterende uttrykk for begrepene «ja» og «nei». Kan man få på plass et par
slike småbevegelser, f.eks. fingerbøyning/fingerstrekk, vil det kunne ha betydning
for gjensidig forståelse senere i forløpet. Det er selvsagt ikke noe man kan vektlegge
under alle forhold, men vurdere å legge det inn under systemet som omfatter
kommunikasjon.
10.2 Fase 2
Som regel følger denne fasen tenårene og tidlig voksen alder, selv om den også kan
strekke seg både nedover og oppover i aldersnivå. Derfor betegnes brukeren herfra
som ungdom.
Syn
I denne fasen er synet kraftig redusert. En del kan ha nytte av svak lyssans, som kan
være til en viss nytte med hensyn til å orientere seg, og som bidrar til å ha orden
på døgnrytmen. Innenfor de fleste aktivitetene er det behov for tilrettelegging etter
mønster for blindepedagogikk, beskrevet under rammestruktur for fysisk aktivitet for
synshemmede, kap. 5. I denne konteksten er dette formulert til å gjelde situasjoner
med utøvelse av fysisk aktivitet, eller trening, men de overordnede prinsippene vil
gjelde under alle forhold i dagliglivet. Som vektlagt tidligere, er synsinntrykk en
meget avgjørende faktor med henblikk på å igangsette og vedholde aktivitet. Derfor
er det viktig å kompensere for tapt syn med alternative midler, som organisering av
læringsmiljø. Etter som de degenerative forandringene i sentralnervesystemet øker og
resulterer i bevegelsesvansker, er det enda viktigere å tilrettelegge så følgene av både
synstapet og bevegelseshemningen kan begrenses i den grad det er mulig. Det vil
bidra til å redusere ungdommens totale belastning.
Finmotorikk
Tale
Talen blir merkbart mer vanskelig å forstå, både fordi kraften bak uttalen og
setningsoppbygningen (syntaksen) reduseres. En setning, eller ytring, begrenser seg
ofte til noen få, eller ett sentralt ord som gjerne gjentas. Oftest skjer dette uten å stå
i forhold til motsvar. Brukeren forventer imidlertid et svar, og repeterer gjerne ordet,
eller ordene inntil dette er en realitet. Slik sett er det en klar mening med og innsikt
i brukerens språkanvendelse. Svært ofte er det også slik at medspillerens svar ikke
huskes, eller registreres, og spørsmålene gjentas. For å begrense frustrasjoner mest