Previous Page  209 / 222 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 209 / 222 Next Page
Page Background

209

Vedlikehold av evnen til spesialiserte funksjoner, som f.eks. evnen til å lese

punktskrift, bør også vektlegges, men det er naturlig å kombinere dette med

alternative læringsprogrammer som baserer seg på hørselskanalen. Når det ikke

lenger gir mening å bruke punktskrift må man trappe ned, men når dette skal skje er

svært individuelt. Dataverktøy, som Sarepta, har muligheter for å bli anvendt lengre,

men før eller siden inntrer såpass store vansker med dyp, perseptuell registrering

(muskel- og leddsans), at frustrasjonene gjerne blir større enn fordelene med å bruke

det. Ofte kan man observere en vilje til å komme med et svar, gjerne ved å forsøke

å trykke på en bryter. Dette kan imidlertid være svært komplisert. For det første skal

bryteren lokaliseres spatialt, man skal ha en evne til å organisere armbevegelser i

rom og retning og man skal ha krefter til å bevege bryteren. Dette har vist seg å være

vanskelig når sykdommen når et visst stadium. Da må man må basere seg på gester

og språklyder. Inntreden av dette nivået er imidlertid svært variabelt, og iherdig

øving og bevisstgjøring på armer og hender trenerer utviklingen. Innøving, eller

vedlikehold, av hendenes muligheter for «ja» og «nei»-svar bør, som poengtert flere

ganger tidligere, vektlegges sterkt i denne perioden. Evnen til å uttrykke seg verbalt

vil på lang sikt forsvinne helt eller delvis, og det er i alle fall viktig å innøve dette

parallelt med ekspressivt språk.

Som et alternativ kan man øve inn enkle, samlede fingerbevegelser, som bøyning

og strekk eller håndleddsbevegelser. Disse kan lokaliseres når bruker og medhjelper

legger hendene mot hverandre, selv om bevegelsene nesten ikke er til å registrere.

Å styrke hendene vil også være et mål i hele denne fasen. En god måte å initiere

kraftanvendelse i hendene på, er å bruke øvelser/aktiviteter hvor man må holde/skyve/

trekke, dvs. anvende mye generell muskelkraft. Dette «overføres» på hendene og

initierer til økt aktivitet.

Grovmotorikk:

Med økende alder vil mer målrettet kondisjonstrening og fortsatt trening av de store

muskelgruppene være nyttig og nødvendig. I denne fasen inntrer større vansker

med bevegelseskontroll. Evnen til å kombinere full leddbevegelse i kombinasjon

med balanse og koordinering avtar. Etter hvert blir den viktigste målsetningen å

optimalisere tiltak for å holde ungdommens samlede funksjon på et høyest mulig

nivå lengst mulig. I denne sammenhengen er motorisk aktivitet og idrett svært viktige

faktorer. Det er på sin plass å poengtere at ungdommen, ved hjelp av variert og

rikelig aktivitet, som oftest har en bra motorikk et langt stykke i forløpet. Aktiviteter

som f.eks. svømming, judo, bryting, ridning, padling, klatring, skigåing eller andre,

individuelle aktiviteter som henvist til under fase 1, er naturlig å bedrive langt utover