208
mulig, er rammestruktur også her et nøkkelbegrep. Jo mer kjent ungdommen er med
situasjonen som helhet, desto færre stressende momenter blir det å forholde seg til,
og for begge parter blir det lettere å sortere emnene. Kommunikasjonens hensikt er å
opprette gjensidig forståelse og flyt i en samhandling. Derfor er det i tiltagende grad
viktig å finne personer som følger brukerne langsiktig og som har forutsetning for å
forstå deres henvendelser og gjenkjenne emnene ungdommen tar opp.
Stemmebruksøvelser blir stadig viktigere i denne fasen. I likhet med at kroppen for
øvrig trenes i oppbygning av styrke og utholdenhet, må dette også gjelde for den
delen av kroppen som regulerer luftstrømmen. Ved å øve på å øke stemmevolumet,
bevisstgjør man seg disse delene av kroppen og får mer kontroll over dem. Dette har
betydning for at brukeren skal kunne snakke med et godt stemmevolum, men har
også konsekvenser for evnen til å kunne kvitte seg med sekret fra lungene. Mimiske
øvelser,
s. 180
er gode holdepunkter i vedlikehold av mimisk muskulatur og leppe/
tungefunksjon.
Håndmotorikk
Under fase 1 beskrives hendenes store betydning som redskaper for
informasjonsinnhenting ved synsbortfall. Som anført, må man ha fokus både på
taktile egenskaper, ledd- og muskelfølelse og styrke. Dette utgjør til sammen
hendenes kapasitet som gripe- og kartleggingsredskaper. Disse egenskapene er det
meget viktig å vedlikeholde så lenge som mulig utover i 2. fase. Dette kan bare gjøres
ved systematisk å legge til rette for aktivt bruk av hendene innenfor så mange felt
som mulig. Som nevnt tidligere, vil både taktile egenskaper, ledd- og muskelfølelse
påvirke hverandre innenfor vanlig aktivitet.
Konstruksjonsaktivitet. Ill: Privat