Previous Page  208 / 222 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 208 / 222 Next Page
Page Background

208

mulig, er rammestruktur også her et nøkkelbegrep. Jo mer kjent ungdommen er med

situasjonen som helhet, desto færre stressende momenter blir det å forholde seg til,

og for begge parter blir det lettere å sortere emnene. Kommunikasjonens hensikt er å

opprette gjensidig forståelse og flyt i en samhandling. Derfor er det i tiltagende grad

viktig å finne personer som følger brukerne langsiktig og som har forutsetning for å

forstå deres henvendelser og gjenkjenne emnene ungdommen tar opp.

Stemmebruksøvelser blir stadig viktigere i denne fasen. I likhet med at kroppen for

øvrig trenes i oppbygning av styrke og utholdenhet, må dette også gjelde for den

delen av kroppen som regulerer luftstrømmen. Ved å øve på å øke stemmevolumet,

bevisstgjør man seg disse delene av kroppen og får mer kontroll over dem. Dette har

betydning for at brukeren skal kunne snakke med et godt stemmevolum, men har

også konsekvenser for evnen til å kunne kvitte seg med sekret fra lungene. Mimiske

øvelser,

s. 180

er gode holdepunkter i vedlikehold av mimisk muskulatur og leppe/

tungefunksjon.

Håndmotorikk

Under fase 1 beskrives hendenes store betydning som redskaper for

informasjonsinnhenting ved synsbortfall. Som anført, må man ha fokus både på

taktile egenskaper, ledd- og muskelfølelse og styrke. Dette utgjør til sammen

hendenes kapasitet som gripe- og kartleggingsredskaper. Disse egenskapene er det

meget viktig å vedlikeholde så lenge som mulig utover i 2. fase. Dette kan bare gjøres

ved systematisk å legge til rette for aktivt bruk av hendene innenfor så mange felt

som mulig. Som nevnt tidligere, vil både taktile egenskaper, ledd- og muskelfølelse

påvirke hverandre innenfor vanlig aktivitet.

Konstruksjonsaktivitet. Ill: Privat