204
Dette er bare noen eksempler på aktiviteter rettet mot motorikk og sanser. Barnets
interesser og miljøets muligheter/begrensninger er utslagsgivende for hva man kan
velge av forslagene over og plusse på med egne ideer.
Siden synet er avtagende, blir det en overordnet oppgave å starte innlæring av
mobilitets- eller forflytningsteknikker, som baserer seg på aktivisering med
utgangspunkt i hørsels- og nærsanser. Dette kommer inn som en del av kurstilbudet
som familie og skole mottar fra kompetansenettverket, og er en viktig faktor
mht. å hjelpe barnet med kompensatoriske teknikker i all aktivitet. Det omfatter
både anvendelse av hendene i taktile gjøremål og bruk av hørsel og nærsanser i
orienteringsoppgaver på større arealer.
Øv på gange og løp med lange steg og prøv å motvirke uheldig gangmønster. Hold
stor fart for å få opp skrittlengden. Her er løp sammen med ledsager tryggest, ellers
vil mye av konsentrasjonen gå med til orientering, noe som senker tempoet i og
med at synsbildet er begrenset. Som nevnt på
s.123,
er det gode argumenter for
bruk av tredemølle. På mølla er omgivelsene statiske, og personen har dermed full
kontroll mht. orienteringen. All energi kan dermed anvendes på selve gange- eller
løpsfunksjonen.
Arbeid med at bevegelsene fullføres. Det bør være full utstrekning i alle ledd for
å motvirke kontraksjon (sammentrekning) i leddene. Både rigiditet og spastisitet
forårsaker leddkontraksjon, eller tilstivning av ledd. Siden muskulaturen er stiv,
kreves det at man arbeider med øvelser/aktiviteter i rolig tempo når hovedmålet er å
tøye mest mulig ut ved bevegelse.
Håndmotorikk/taktil-kinestetisk kompetanse
Siden nevrologiske endringer utvikles fortløpende, betyr det at hendenes taktile
kapasitet, dvs. evne til å tolke berøringsinntrykk, leddposisjoner og kraftanvendelse
endres med tiden. På grunn av synsnedsettelsen og senere synstap er hendene etter
hvert det viktigste verktøyet barnet har når det gjelder fortolkning av omgivelsene.
Dette betyr at man må starte med bevisstgjøring på berøringsinntrykk og variert
anvendelse av hendene på et tidlig stadium, dvs. mens den taktile funksjonen enda
er relativt god og hukommelsesspennvidden på sitt beste. Dette kan ofte oppleves å
komme i konflikt med at barnet enda kan utnytte synet sitt, men etter hvert faller det
mer naturlig å «kjenne etter med hendene» samtidig som man ser.
For å få størst mulig nytte av hendene i taktilt arbeid, er det viktig å oppøve evnen
til god hånd/håndkoordinering. Små gjenstander kan kartlegges mht. størrelse, form,
overflate og temperatur ved å holde dem i handa, eller bevege dem omkring ved å