Previous Page  79 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 79 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

69

Også dette avsnittet viser hvordan «institusjonen som hjem», sett utenifra, vanskelig

kan tolkes og beskrives som et «ordinært hjem». Men det fremgår også, som påpekt

under avsnittet «Profesjonalitet og personlighet», at ungdommene ikke nødvendigvis

festet seg ved den profesjonelle siden hos de voksne. De var klar over at de voksne

gjorde en jobb, at de var ansatt og fikk betalt for å være sammen med og passe på ung-

dommene. Utover dette syntes de stort sett å legge merke til, være opptatt av og for-

holde seg til den enkelte voksens personlige kvaliteter.

5.1.6 Generalister og «spesialister» med ulik stil

Miljøpersonalet hadde en helhetlig tilnærming i sitt virke og utøvet generalistroller. Å

tenke helhetlig og se sammenhenger var nødvendig for å kunne tilrettelegge i institu-

sjonshverdagen og i ungdommenes liv. Samtidig hadde hver enkelt ansatt noen person-

lige egenskaper, ferdigheter og interesser. Det syntes som om de fleste hadde oppar-

beidet seg erfaring og kunnskap som gjorde dem spesielt kompetente på ett eller flere

områder. Dermed var det også mulig å tolke dem som «spesialister».

Noen kunne være spesielt dyktige til

og interesserte i, å lage mat og tilberede / sette i

stand måltider og til å skape god stemning rundt matbordet ved fellesmåltider. Andre

var spesielt flinke til å aktivere. De var i aktivitet sammen med ungdommene og satte i

gang prosjekter som skapte felles giv og glede. Interessen for aktiviteten eller prosjek-

tet motiverte til samarbeid og samspill og bidro til trivsel, følelse av tilhørighet og tillit.

Atter andre syntes å være spesielt opptatt av og dyktig på oppfølging og logistikk

planlegging, administrering og organisering rundt den enkelte ungdom. De var prak-

tisk orienterte og effektive når det gjaldt å få på plass avtaler, gjennomføre møter og å

så langt det lot seg gjøre, holde kontakt og samarbeide med familie og nettverk.

23

Dernest var det noen som «bar hjertet på utsiden» i sitt arbeid og i sin omgang med

ungdommen. Enkelte voksne kunne kanskje oppfatte dette som mindre «profesjonelt»,

blant annet fordi man ikke (alltid) skilte strengt mellom arbeid og fritid. Ungdommen

på sin side kunne tolke dette som tegn på «ekthet», at den voksne virkelig brydde seg.

Det var også enkelte i miljøpersonalgruppen som syntes å være spesielt opptatt av og

driftige når det gjaldt ulike rapporterings- og dokumenteringsoppgaver. De likte å hol-

de orden og viet gjerne mer tid enn andre til å skrive fyldige døgnrapporter, som rik-

tignok kunne være et svært viktig redskap i arbeidshverdagen, kanskje spesielt i for-

bindelse med utveksling av informasjon ved overlappingsmøter og teamskift.

23

Dette var også oppgaver som tilfalt hovedkontaktrollen, men enkelte i miljøpersonalgruppen syntes å ha dette

som et mer generelt fokus og som en «naturlig» måte å tenke og arbeide på.