GRO ULSET
Tett på livet i barneverninstitusjon
–
en eksempelstudie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
67
ungdom: De skulle tilrettelegge for og hjelpe/støtte ungdommene på ulike områder. De
skulle bidra til at man nådde målene i tiltaksplanen ved å følge en handlingsplan. Den-
ne rollen eller oppgaven representerte noe mer og annet enn det man intuitivt tillegger
foreldrerollen/voksenrollen i et «vanlig» hjem. De voksnes rolle hadde en «behand-
lingsdimensjon» som var forankret i en fagideologisk tenkning, nemlig miljøterapien.
Men også sosialpedagogikken, forstått som sosialisering hvor man har fokus på opp-
dragelse og forebygging (å trene på deltagelse og forståelse av sosialt liv) (Larsen,
2015; viser til Storø, 2008)
–
kunne ligge til grunn for den faglighet som ble utøvet i
interaksjon med ungdommene.
Miljøterapiens ulike retninger
Ungdomshjemmet ga uttrykk for å støtte seg til Erik Larsens forståelse av miljøterapi i
institusjonell praksis. Dette fremkom av institusjonsplanen, og det ble angitt av institu-
sjonslederen. Larsen (2015) har en organisatorisk oppfatning; han vektlegger miljøte-
rapi som en organisatorisk virksomhet: «
(…) der vi må ha kontroll over grunnleggende
(organisatoriske) rammer for at det terapeutiske arbeidet i miljøet skal bli mulig
»
(2015: 21, viser til Larsen 2012: 103). I miljøterapibegrepet, som er todelt, ligger det at
man organiserer eller legger til rette (i miljøet) for forandring og utvikling (terapi). For
barn og unge som bor i barneverninstitusjon, søker man da å skape muligheter for at de,
i sin situasjon, kan arbeide med sin forandring og utvikling (2015). Det finnes flere
varianter eller ulike retninger innen miljøterapi. Larsen (2015) nevner blant annet kog-
nitiv miljøterapi, ambulant miljøterapi og mentaliseringsbasert miljøterapi og hevder at
de to første formene for miljøterapi ikke legger vekt på den organisatoriske virksomhe-
ten i miljøterapien. Ettersom han er av den oppfatning at miljøterapi fordrer en organi-
satorisk forståelse, mener han at det gir lite mening å snakke om eksempelvis kognitiv
miljøterapi. Derimot hevder han at den mentaliseringsbaserte miljøterapien (Skårderud
og Sommerfeldt, 2013) kan gi mening, nettopp fordi den kobler det terapeutiske arbei-
det til bestemte miljøterapeutiske strukturer. Larsen skriver at
«(…) miljøterapi han
d-
ler om å få muligheten til å arbeide med vonde og negative indre bilder og relasjons-
erfaringer. Miljøterapi er som ordet sier ‘terapi’, basert på en (psykodynamisk) utvi
k-
lingspsykologisk forståelse og psykoterapeutisk tenkning og tradisjon, og der det
grunnleggende spørsmålet blir hvordan miljøterapi kan forstås
» (2015: 22).
Eklektisme og innhenting av spesialistkompetanse
Under feltarbeidet fremkom det aldri, hverken i samtaler med miljøpersonalet eller
gjennom observasjon av handlinger og samhandlinger ved ungdomshjemmet, én eks-
plisitt retning innen miljøterapi som beskrev praksis. Erik Larsens grunnleggende
tenkning ble nevnt av lederen; den var (mer eller mindre) kjent blant miljøterapeutene,