GRO ULSET
Tett på livet i barneverninstitusjon
–
en eksempelstudie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
64
Formål: Å informere, planlegge og samkjøre teamet for de kommende døgn. Hva skal
skje? Hvem skal hva til hvilke tidspunkter? Hvem i teamet kan følge opp hva/hvem?
Hvordan finne praktiske løsninger med hensyn til kjøring/henting og så videre?
● Teamledermøter
–
gjennomført ved ett av husene én formiddag / tidlig ettermiddag i måneden. Fire
teamledere og ledelse er møtedeltagere.
Formål: Utveksle erfaringer mellom de ulike teamene og samkjøre praksis.
● Personalmøter
–
gjennomført ved ett av husene én morgen og formiddag i måneden. Ledelsen og
samlet miljøpersonellstab er møtedeltagere. Felles lunsj gjennomføres mellom perso-
nalmøte og husmøter.
Formål: Ledelsen og miljøpersonellstaben møtes. Ledelsen informerer personalstaben
om situasjonen ved ungdomshjemmet, viktige saker, hendelser og eventuelle utford-
ringer. Ledelsen kan ta opp og drøfte ulike mål og målinger, nye prosjekter og/eller
tiltak som skal prøves ut. Miljøpersonalet kan også informere, ta opp spørsmål til drøf-
ting og komme med innspill. Av og til inviterer ledelsen personer fra ulike instanser
utenfra som ungdomshjemmet er i kontakt med, for å informere om spesifikke situa-
sjoner/hendelser, hvordan miljøpersonalet bør gå frem, og/eller om prosjekter som er
aktuelle for ungdomshjemmet.
●
Formelle husmøter
–
gjennomført ved de respektive husene i etterkant av personalmøte én tidlig ettermid-
dag i måneden. (Mot slutten av feltarbeidet mitt ble det bestemt at dette møtet skulle
avholdes to ganger i måneden. Man så behov for at hele miljøpersonalstaben ved det
enkelte hus møttes oftere, siden turnusen medfører at enkelte dyader aldri overlapper
hverandre.)
Formål: Å informere, planlegge og samkjøre praksis. Hver enkelt ungdoms situasjon
gjennomgås, fokusområder knyttet til den enkelte ungdom drøftes/bestemmes, og det
utveksles erfaringer og drøftes hvordan personalet bør gå frem for å tilrettelegge og
støtte ungdommene, slik at man når ulike mål som står nedtegnet i planene.