Previous Page  74 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 74 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

64

Formål: Å informere, planlegge og samkjøre teamet for de kommende døgn. Hva skal

skje? Hvem skal hva til hvilke tidspunkter? Hvem i teamet kan følge opp hva/hvem?

Hvordan finne praktiske løsninger med hensyn til kjøring/henting og så videre?

● Teamledermøter

gjennomført ved ett av husene én formiddag / tidlig ettermiddag i måneden. Fire

teamledere og ledelse er møtedeltagere.

Formål: Utveksle erfaringer mellom de ulike teamene og samkjøre praksis.

● Personalmøter

gjennomført ved ett av husene én morgen og formiddag i måneden. Ledelsen og

samlet miljøpersonellstab er møtedeltagere. Felles lunsj gjennomføres mellom perso-

nalmøte og husmøter.

Formål: Ledelsen og miljøpersonellstaben møtes. Ledelsen informerer personalstaben

om situasjonen ved ungdomshjemmet, viktige saker, hendelser og eventuelle utford-

ringer. Ledelsen kan ta opp og drøfte ulike mål og målinger, nye prosjekter og/eller

tiltak som skal prøves ut. Miljøpersonalet kan også informere, ta opp spørsmål til drøf-

ting og komme med innspill. Av og til inviterer ledelsen personer fra ulike instanser

utenfra som ungdomshjemmet er i kontakt med, for å informere om spesifikke situa-

sjoner/hendelser, hvordan miljøpersonalet bør gå frem, og/eller om prosjekter som er

aktuelle for ungdomshjemmet.

Formelle husmøter

gjennomført ved de respektive husene i etterkant av personalmøte én tidlig ettermid-

dag i måneden. (Mot slutten av feltarbeidet mitt ble det bestemt at dette møtet skulle

avholdes to ganger i måneden. Man så behov for at hele miljøpersonalstaben ved det

enkelte hus møttes oftere, siden turnusen medfører at enkelte dyader aldri overlapper

hverandre.)

Formål: Å informere, planlegge og samkjøre praksis. Hver enkelt ungdoms situasjon

gjennomgås, fokusområder knyttet til den enkelte ungdom drøftes/bestemmes, og det

utveksles erfaringer og drøftes hvordan personalet bør gå frem for å tilrettelegge og

støtte ungdommene, slik at man når ulike mål som står nedtegnet i planene.