Previous Page  75 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 75 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

65

● Uformelle husmøter

gjennomført ved de respektive husene mer eller mindre jevnlig; mål om ukentlig, én

kveld i forbindelse med kveldsmat. Miljøpersonelldyaden som er i huset, og ungdom-

mene som bor der, er møtedeltagere.

Formål: Å tilrettelegge for medvirkning

at alle skal bli hørt. Ungdommene og de

voksne utveksler erfaringer med

og oppfatninger av

uken som har gått. Hva har de

opplevd som bra/positivt? Hva har de opplevd som mindre bra / negativt? Hva kan

gjøres/bli bedre? Hvilke ønsker har ungdommene og de voksne for dagene som kom-

mer? Mat- og måltidsønsker, innkjøpslister og middagsmenyer kan tas opp og noteres.

Det kan tenkes at møtelisten ikke er komplett, men disse møtene ble i alle fall regi-

strert gjennom observasjon og «deltagelse» i forbindelse med feltarbeidet. Beskrivelser

av formål med de ulike møtene er gjort på bakgrunn av egne tolkninger og gjennom

uformelle samtaler med miljøpersonell og/eller ledelse hvor man har gitt utrykk for

hensikt med møtene.

Ungdomshjemmet gjennomførte også fagdagmøter én gang i året. Disse hadde et be-

stemt tema / faglig innhold som var relevant. Fagfolk utenfra kunne inviteres inn for å

holde foredrag, og det ble gjennomført drøftinger og reflektert i grupper. Fagdagmøte-

ne gikk over to dager og innebar gjerne at ledelse og miljøpersonell reiste bort og bod-

de sammen.

Det ble også gjennomført møter som ikke kun angikk ledelse, personell og ungdom-

mer ved ungdomshjemmet, men også aktører/instanser utenfra, for eksempel ansvars-

gruppemøter (hvor ungdommen, foreldre/foresatte/familie, saksbehandler i barnever-

net, hovedkontakt i institusjonen, Barne- og ungdomspsykiatri (BUP), fastlege, kon-

taktlærer og andre aktører kunne delta) og regelmessige møter mellom miljøpersonell

og skole.

Poenget er at også møtevirksomheten var med på å definere enheten som noe utenom

et «normalt» hjem. Møtene fortalte at dette, for noen, også var et arbeidssted. Det

gjorde noe med forståelsesrammen

kan hende spesielt de voksnes oppfatning av ste-

det og av hvorfor de selv befant seg der? Det forelå noen formelle arbeidsoppgaver

som skulle utføres og de ulike møtene var påminnere om nettopp dette. Samspillet med

ungdommen bar derfor mer eller mindre preg av at noe skulle gjøres, endres, utvikles

og mestres innen et forholdsvis kort tidsrom.