Previous Page  72 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 72 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

62

Med den enkelte ungdom fulgte det også dokumenter/mappe med opplysninger om

bakgrunn, oppvekstforhold, særlige opplevelser og behov i oppveksten, kontakt med

barneverntjenesten, tidligere tiltak fra denne samt noe informasjon om andre tjenester

og instanser som eventuelt hadde vært inne i bildet før institusjonsplasseringen. I sam-

tale med miljøpersonalet fikk jeg imidlertid inntrykk av at informasjonen i disse do-

kumentene ikke ble brukt aktivt i den forstand at de «leste seg nøye opp» på ungdom-

mene den første tiden av oppholdet. Det syntes ikke å foreligge rutiner som fortale om

en særskilt fremgangsmåte og bruk av disse dokumentene. Flere i miljøpersonalgrup-

pen argumenterte med at det ikke var mulig å danne seg et eget førsteinntrykk dersom

man leste alle sakspapirer, beskrivelser fra barneverntjeneste, BUP og andre tjenester

om den enkelte ungdom. De syntes å oppfatte denne praksisen

hvor de ikke søkte å

danne seg inntrykk og forstå ungdommene på bakgrunn av en mengde uttalelser og

beskrivelser som andre hadde gitt på et annet tidspunkt i en annen kontekst

som rett-

ferdig også overfor ungdommene. De fortalte imidlertid at ungdomshjemmets ledelse

hadde rutiner for å informere miljøpersonalet muntlig dersom noen ungdommer som

skulle bo hos dem, hadde spesifikke utfordringer og behov knyttet til traumer, relasjo-

ner, diagnoser eller annet. Den enkelte ansatte trengte ikke å gå nøye gjennom ung-

dommens mappe for å være oppdaterte på slike ting. Inntrykk var at praksisen blant

miljøpersonalet varierte på dette området. Noen brukte sjelden tid på å gjennomgå dis-

se dokumentene. Andre bruket noe mer tid på det. Trolig ble en slik gjennomgang vur-

dert som mer eller mindre hensiktsmessig ut ifra den enkelte ungdoms situasjon. I til-

legg er det grunn til å tro at ansvaret som lå i hovedkontaktrollen, krevde en viss gjen-

nomgang av de sakspapirer og dokumenter som fulgte med ungdommen.

«De er mye på kontoret»

Å følge standard planprosedyrer, rapportere og å dokumentføre innen gitte frister var

en del av hverdagen til de voksne, selv om de i utgangspunktet var til stede i huset og

rundt ungdommen for å gi dem omsorg og å støtte/tilrettelegge for utvikling. Både fra

ledelseshold og fra miljøpersonalgruppen ble det gitt utrykk for at det var blitt flere

slike arbeidsoppgaver. Man brukte mer tid på å rapportere nå enn før. Ungdommene

bemerket også, både i intervjusamtaler og i uformelle samtaler, at de voksne brukte

(for) mye tid på kontoret. Dette syntes de ikke noe om. Noen, blant andre Andrea, tol-

ket det som et tegn på at de ikke trivdes med ungdommene, og/eller at de var opptatte

og ikke ønsket å bli forstyrret:

De er mye på kontoret.

Hva gjør de på kontoret, da?