GRO ULSET
Tett på livet i barneverninstitusjon
–
en eksempelstudie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
61
hvor de ansatte hadde lovfestede rettigheter og krav som skulle innfris. Måten hvileti-
den (utenom natt) ble tatt ut på, var i praksis svært forskjellig. Noen opplevde at de
måtte trekke seg tilbake og bort fra miljøet for å få hvile. Andre opplevde at de fikk
gjennomført hviletiden selv om de oppholdt seg i huset / miljøet.
5.1.3 Instrukser, standard prosedyrer, rapportskriving og dokumente-
ring
Systemkontekstens nærvær viste seg blant annet gjennom ulike krav og mål som fulgte
institusjonsplasseringene. Lovverk og forskrifter ligger til grunn for og styrer saksgang,
plasseringsvedtak og ulike rettigheter og krav under institusjonsoppholdet. De kom-
munale barneverntjenestene, Barne-, ungdoms- og familieetaten og Fylkesmannen
(som fører tilsyn med barneverninstitusjoner på vegne av Helsetilsynet) har alle sine
systemer og prosedyrer. Institusjonsledelsen og miljøpersonalet måtte derfor forholde
seg til og følge en rekke instrukser, lese dokumenter og tiltaksplaner, utarbeide og eva-
luere handlingsplaner med jevne mellomrom, føre døgnrapporter tilknyttet den enkelte
ungdom (én rubrikk for objektive opplysninger og én rubrikk for mulige subjektive
tolkninger), sørge for annen dokumentering i BIRK (Bufetats fag- og rapporteringssys-
tem for det statlige barnevernet) og utvikle rutiner og prosedyrer for egen kontroll og
intern styring av rutiner og systemer (internkontroll), som Fylkesmannen i neste om-
gang kontrollerte gjennom systemrevisjon. Det var også pålegg om å føre tvangsproto-
koller (som ble forelagt Fylkesmannen) og registrere skademeldinger (som ble forelagt
Bufetat), dersom dette var aktuelt i forbindelse med rettighetsbegrensninger og gjen-
nomføring av tvangstiltak. For øvrig hadde ungdomshjemmet også en intern skriftlig
rapporteringsrutine som var tilknyttet overlappingsmøtene ved skiftene, som fant sted
tre ganger per uke. Utover dette ble det utarbeidet, skrevet ut og hengt opp ukeplaner
for den enkelte ungdom, og det ble registrert diverse gjøremål, aktiviteter med mer
(tilknyttet eksakte tidspunkter) i Outlook-programmet.
«Kartlegging av ny ungdom» var også en del av institusjonens interne prosedyrer.
Denne kartleggingen foregikk i oppstarten av en ungdoms opphold og gikk ut på å ob-
servere og registrere væremåte, handlingsmønster og mulige utfordringer og behov
knyttet til morgenrutiner, dagtid, kveldsrutiner og natt. Personalet søkte å kartlegge
hvordan ungdommen handlet under lek/aktivitet, ved måltider, i forbindelse med utfø-
relse av arbeidsoppgaver og så videre. De søkte å tolke grad av selvstendighet og be-
hov for grensesetting.