Previous Page  68 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 68 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

58

5.1.1 Hvem bor sammen, hvorfor og hvor lenge?

Det er egentlig... det er egentlig veldig mye forskjellig, da. Det er jo nesten ing-

enting som er likt, for jeg har liksom ikke mamma og lillebror og sånn her. Jeg

føler meg ikke sånn…

jeg vet ikke. Det er jo hjemme som er til mamma

.

Ja. Kaller du ikke dette et hjem?

Jo, når jeg er på skolen og sånn, så sier jeg at jeg vil hjem. Jeg mener jo her

.

Denne replikkvekslingen er hentet fra en intervjusamtale jeg hadde med Andrea, hvor

jeg spør om det er noe som oppleves annerledes ved å bo i et ungdomshjem, sammen-

lignet med det å bo i et vanlig hjem. Det mest åpenbare avviket for ungdommene var

«hvem de bodde sammen med». De bodde ikke med sine nærmeste

foreldre og søs-

ken

men med folk de i utgangspunktet ikke kjente. Hjemme ble, som vi ser av sitatet

ovenfor, assosiert med foreldre og søsken, men ungdommene valgte likevel ofte å bru-

ke «hjem» om det tilholds- og bosted de hadde i dag. Her og nå, i det daglige, var det

dette stedet som representerte deres «hjem», i den forstand at de alltid dro tilbake hit

etter skolegang og aktiviteter i den ytre kontekst.

Hvem som bodde sammen, hvorfor de bodde sammen, den forholdsvis korte botiden

til ungdommene, hvilke roller de hadde overfor hverandre, det flyktige og midlertidige

ved relasjonene og hvordan livet i huset var organisert og artet seg

alle disse momen-

tene var selvsagt medvirkende til at «institusjonen som hjem» vanskelig kunne oppfat-

tes og beskrives som et «ordinært hjem». Samtidig hadde de betydning for samspillet

mellom de som til enhver tid representerte «familiemedlemmene».

5.1.2 De voksne er på jobb; de får betalt

Ungdommene pekte på det avvikende ved at man bodde med ukjente man kanskje ikke

likte, og/eller med folk som man etter hvert betraktet som venner. I tillegg måtte de

forholde seg til at autoritetspersonene var ukjente, og at de var på jobb og fikk betalt.

Kim sa det slik:

Omgivelsene

.

Er det omgivelsene?

Ja. For eksempel at det er ukjente folk som jobber her, som skal bestemme over

deg, og at du bor sammen med enten venner eller folk du ikke liker så godt

.

Hvordan oppfatter du de voksnes rolle?

De jobber her, det er jobben deres. Autoritetspersoner. (…).

I kraft av at de er en voksen, så er de en autoritetsperson, er det det du tenker?