Previous Page  58 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 58 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

48

«forsket på». I de forskningsetiske retningslinjers punkt «

Hensynet til beskyttelse av

barn

» poengteres det nettopp at forskeren må inneha tilstrekkelig forhåndskunnskap av

denne art: «

Forskning om barn og deres liv og levekår, er verdifull og viktig. Barn og

unge er sentrale bidragsytere i denne forskningen. Deres behov og interesser ivaretas

på andre måter enn ved forskning med voksne deltakere. Barn er individer i utvikling

og har ulike behov og evner i forskjellige faser. Forskeren må ha tilstrekkelig kunn-

skap om barn til å kunne tilpasse både metode og innhold av forskningen til den al-

dersgruppen som skal delta»

(2016: 20).

Samtidig foreligger det en dobbelthet i dette,

siden min erfaring, kompetanse og kjennskap til feltet har bidratt til at jeg har utviklet

perspektiver som har betydning for hva jeg ser etter, og hvordan jeg fortolker og for-

midler kunnskap på feltet. Min forforståelse og oppfatning av kontekst vil ha betyd-

ning for fortolkningsprosessen. Samtidig har Fangen (2004) poengtert at det er et pro-

blem at mer og mer forskning foregår fra skrivepulten, og at færre og færre forskere

har kompetanse og erfaring fra feltarbeid. Problemet knyttes spesielt til mangel på er-

faring med mulige etiske dilemmaer som kan oppstå under feltarbeid, og at det derfor

også blir vanskelig å vurdere slike fullt ut for forskere som ikke har praktisert delta-

gende observasjon som datainnsamlingsmetode.

3.2 Utsatte grupper, konfidensialitetskravet og barns deltagelse i

forskningen

Mange forskningsetiske aspekter har vært relevante i denne studien, og mange ble

vurdert allerede i forkant, dvs. da prosjektbeskrivelse ble utarbeidet og meldeskjema til

NSD personvernombudet fylt ut. Men også under og etter datainnsamlingen har dette

vært viktige momenter og mulige dilemmaer som har krevd refleksjon og vurderinger.

Nedenfor fremheves noen sentrale momenter som har dannet et viktig bakteppe gjen-

nom hele forskningsprosessen.

3.2.1 Hensynet til utsatte grupper

«Hensynet til utsatte grupper» har vært et relevant forskningsetisk moment i dette pro-

sjektet. Det stilles et spesielt krav til forskere om å ta ansvar for utsatte gruppers inter-

esser gjennom forskningsprosessen. Barn og unge som er plassert utenfor hjemmet, og

som bor i barneverninstitusjon, kan forstås som en utsatt gruppe. De er ikke omgitt av

sine foreldre og den nærmeste familie i det daglige, og det å bo i barneverninstitusjon

kan oppleves vanskelig selv om man kjenner seg trygg og har tillit til de voksne som

utøver omsorg. På bakgrunn av dette har det vært viktig å reflektere rundt

og å være

aktsom med å operere med

inndelinger/betegnelser som kan skape urimelige genera-