Previous Page  55 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 55 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

45

Intervjuene med de seks ungdommene ble i hovedsak gjort mer håndterlige ved at de

ble delt inn i tekstavsnitt merket med fargekoder ut fra overordnede temaer og

forhold som fremsto som sentrale: «institusjonen som hjem», «forståelsen av de

voksne og forholdet til dem», «mat og måltider», «skolegang» og «fritid». Disse tema-

ene vokste frem som et resultat av observerte handlinger, uformelle samtaler og sam-

spill under feltarbeidsperioden samt de samtaledata som kom ut av intervjuene, og som

delvis ble styrt gjennom intervjuguiden. I tilknytning til de overordnede te-

maer/forhold utkrystalliserte det seg etter hvert en rekke interessante undertemaer som

kunne bidra til dypere innsikt, og som ble sammenlignet på tvers av intervjuene. Ana-

lysearbeidet medførte også selektering; noe ble tatt bort og/eller sett bort ifra. Dette

kunne være gjentagelser eller innhold som ikke fremsto som relevant. Dette var imid-

lertid en prosess som gikk over flere måneder, slik at materiale som i første omgang

ikke ble ansett som interessant, i neste omgang likevel kunne bli det. Mulige sammen-

henger er ikke gitt og innlysende ved første gjennomgang. Intervjuene med de elleve

voksne ble behandlet på samme måte som ungdomsintervjuene. Utover de ovennevnte

temaer og temaprosedyrer ga imidlertid disse, til forskjell fra ungdomsintervjuene, noe

informasjon om ungdomshjemmets historie og virke. En god del materiale ble derfor

kategorisert og samlet under temaet «Om ungdomshjemmet

organisering, miljø og

faglighet». Dette omhandlet de voksnes forståelse av

og syn på

ungdomshjemmet

og dets historie, oppgaver og arbeid som ble utført, og måten arbeidet/oppgavene ble

utført på. Deler av dette materialet har blitt brukt og sett i sammenheng med de sentra-

le temaene som presenteres i rapporten; spesielt gjelder dette kapittel fem, seks og ti.