GRO ULSET
Tett på livet i barneverninstitusjon
–
en eksempelstudie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
45
Intervjuene med de seks ungdommene ble i hovedsak gjort mer håndterlige ved at de
ble delt inn i tekstavsnitt merket med fargekoder ut fra overordnede temaer og
forhold som fremsto som sentrale: «institusjonen som hjem», «forståelsen av de
voksne og forholdet til dem», «mat og måltider», «skolegang» og «fritid». Disse tema-
ene vokste frem som et resultat av observerte handlinger, uformelle samtaler og sam-
spill under feltarbeidsperioden samt de samtaledata som kom ut av intervjuene, og som
delvis ble styrt gjennom intervjuguiden. I tilknytning til de overordnede te-
maer/forhold utkrystalliserte det seg etter hvert en rekke interessante undertemaer som
kunne bidra til dypere innsikt, og som ble sammenlignet på tvers av intervjuene. Ana-
lysearbeidet medførte også selektering; noe ble tatt bort og/eller sett bort ifra. Dette
kunne være gjentagelser eller innhold som ikke fremsto som relevant. Dette var imid-
lertid en prosess som gikk over flere måneder, slik at materiale som i første omgang
ikke ble ansett som interessant, i neste omgang likevel kunne bli det. Mulige sammen-
henger er ikke gitt og innlysende ved første gjennomgang. Intervjuene med de elleve
voksne ble behandlet på samme måte som ungdomsintervjuene. Utover de ovennevnte
temaer og temaprosedyrer ga imidlertid disse, til forskjell fra ungdomsintervjuene, noe
informasjon om ungdomshjemmets historie og virke. En god del materiale ble derfor
kategorisert og samlet under temaet «Om ungdomshjemmet
–
organisering, miljø og
faglighet». Dette omhandlet de voksnes forståelse av
–
og syn på
–
ungdomshjemmet
og dets historie, oppgaver og arbeid som ble utført, og måten arbeidet/oppgavene ble
utført på. Deler av dette materialet har blitt brukt og sett i sammenheng med de sentra-
le temaene som presenteres i rapporten; spesielt gjelder dette kapittel fem, seks og ti.