Previous Page  57 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 57 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

47

3. ETISKE BETRAKTNINGER

En rekke etiske betraktninger ble gjort både i forkant, i gjennomføringsfasen og i et-

terkant av feltarbeidsstudien. Etiske vurderinger kan for eksempel omhandle forsk-

ningsmetode i forbindelse med datainnsamling, hvem det forskes på, hvem som gjen-

nomfører feltarbeidet, hvilken kompetanse vedkommende har, samt mulige dilemma

som kan oppstå i forbindelse med vern av informantenes anonymitet.

3.1 Deltagende observasjon som forskningsmetode og forskerens

kunnskap og kompetanse

Fangen skriver følgende om feltarbeid som metode: «

Av alle datainnsamlingsmetoder

kan deltagende observasjon sies å være den minst påtrengende, fordi du inntar en be-

hagelig deltagende rolle, istedenfor å skape en kunstig, profesjonell situasjon som kan

skape avstand mellom deg og de du studerer. Men på den annen side kan metoden til

tider medføre at folk opplever det som at du invaderer deres privatliv, i og med at du

observerer dem i så mange situasjoner

(…)

» (2004: 153). Deltagende observasjon gir

forskeren en spesiell nærhet til felten. Forskeren møter de personer som er «gjenstand»

for forskningen, ansikt til ansikt, inngår i jevnlig samspill med dem innenfor deres mer

eller mindre «naturlige» kontekst, observerer handlinger og søker å fange opp ulike

uttrykk og utrykksformer. I studien som denne rapporten bygger på, fikk jeg tilgang til

det «private rom» i den forstand at barneverninstitusjonen var å regne som et midlerti-

dig hjem for de ungdommene som bodde der. Dette forholdet krevde at informasjonen

ble behandlet spesielt varsomt, og at det ble gjort refleksjoner rundt egen fremgangs-

måte i kontakt informantene, oppbevaring av data og presentasjon av data i endelige

publikasjoner.

I forbindelse med gjennomføring av studien har jeg vurdert det som en styrke at jeg er

utdannet sosialantropolog og har anvendt deltagende observasjon som metodisk verk-

tøy tidligere, og at jeg i tillegg har utviklet forskningskompetanse i en rekke prosjekter

som omhandler barn, unge og ansatte som bor og arbeider i barneverninstitusjoner. Jeg

har tidligere avlagt besøk i mange barneverninstitusjoner og snakket med barn og unge

som har bodd der, om temaer som medvirkning, fritid, tvang og vennskap. Hverken

forskningsfeltet, settingen eller forskningsmetoden var meg ukjent. Det er mulig å anta

at denne forhånds-kunnskap og kompetansen bidro til å trygge både meg og dem jeg