GRO ULSET
Tett på livet i barneverninstitusjon
–
en eksempelstudie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
47
3. ETISKE BETRAKTNINGER
En rekke etiske betraktninger ble gjort både i forkant, i gjennomføringsfasen og i et-
terkant av feltarbeidsstudien. Etiske vurderinger kan for eksempel omhandle forsk-
ningsmetode i forbindelse med datainnsamling, hvem det forskes på, hvem som gjen-
nomfører feltarbeidet, hvilken kompetanse vedkommende har, samt mulige dilemma
som kan oppstå i forbindelse med vern av informantenes anonymitet.
3.1 Deltagende observasjon som forskningsmetode og forskerens
kunnskap og kompetanse
Fangen skriver følgende om feltarbeid som metode: «
Av alle datainnsamlingsmetoder
kan deltagende observasjon sies å være den minst påtrengende, fordi du inntar en be-
hagelig deltagende rolle, istedenfor å skape en kunstig, profesjonell situasjon som kan
skape avstand mellom deg og de du studerer. Men på den annen side kan metoden til
tider medføre at folk opplever det som at du invaderer deres privatliv, i og med at du
observerer dem i så mange situasjoner
(…)
» (2004: 153). Deltagende observasjon gir
forskeren en spesiell nærhet til felten. Forskeren møter de personer som er «gjenstand»
for forskningen, ansikt til ansikt, inngår i jevnlig samspill med dem innenfor deres mer
eller mindre «naturlige» kontekst, observerer handlinger og søker å fange opp ulike
uttrykk og utrykksformer. I studien som denne rapporten bygger på, fikk jeg tilgang til
det «private rom» i den forstand at barneverninstitusjonen var å regne som et midlerti-
dig hjem for de ungdommene som bodde der. Dette forholdet krevde at informasjonen
ble behandlet spesielt varsomt, og at det ble gjort refleksjoner rundt egen fremgangs-
måte i kontakt informantene, oppbevaring av data og presentasjon av data i endelige
publikasjoner.
I forbindelse med gjennomføring av studien har jeg vurdert det som en styrke at jeg er
utdannet sosialantropolog og har anvendt deltagende observasjon som metodisk verk-
tøy tidligere, og at jeg i tillegg har utviklet forskningskompetanse i en rekke prosjekter
som omhandler barn, unge og ansatte som bor og arbeider i barneverninstitusjoner. Jeg
har tidligere avlagt besøk i mange barneverninstitusjoner og snakket med barn og unge
som har bodd der, om temaer som medvirkning, fritid, tvang og vennskap. Hverken
forskningsfeltet, settingen eller forskningsmetoden var meg ukjent. Det er mulig å anta
at denne forhånds-kunnskap og kompetansen bidro til å trygge både meg og dem jeg