GRO ULSET
Tett på livet i barneverninstitusjon
–
en eksempelstudie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
25
aktuelle fra uke til uke.
Delvis
deltagende observasjon brukes gjerne for å beskrive
hvordan forskeren under feltarbeid deltar i den sosiale samhandlingen, men ikke i alle
miljøspesifikke aktiviteter (Fangen, 2004). Jeg kunne ikke bli (som) dem jeg studerte;
jeg kunne hverken oppleve og/eller føle som ungdommene eller som miljøpersonalet.
Jeg kunne imidlertid observere de andres deltagelse, og jeg kunne delta i konversasjon
og samhandling med de som utgjorde den enheten jeg hadde til hensikt å forstå.
Fangen (ibid.) viser til Habermas (1984) når hun snakker om «utførende innstilling»
(
performative attitude
). «Utførende innstilling» handler om at forskeren
–
for å få til-
gang til menneskenes forestillingsverden, deres symbolsystemer og forståelse av egne
handlinger
–
må gli naturlig inn, ved å delta i den daglige samhandling, ved å småprate
og ved å søke å følge de uuttalte sosiale reglene som gjelder. Med andre ord: Forske-
ren må selv delta i konversasjon og samhandling med de menneskene hun har til hen-
sikt å forstå. Idealet er at forskerens tilstedeværelse ikke skal oppleves som ubehagelig
for deltagerne (ibid.). Man er på mange måter avhengig av å bygge tillit for å få inn-
pass.
2.3.1 Planleggingsfasen – etablerer kontakt med Barne-, ungdoms- og
familieetaten
Det er det statlige barnevernet som har ansvar for barneverninstitusjonene i Norge.
Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat) har etter lov om barneverntjenester an-
svar for etablering og drift av barneverninstitusjoner, og for godkjenning av private og
ideelle barneverninstitusjoner.
8
.
I forbindelse med planlegging av et mulig feltarbeid tok jeg kontakt med Barne-, ung-
doms- og familieetaten (Bufetat) i Midt-Norge for å presentere min prosjektidé. Jeg
ønsket å få deres synspunkter på denne, samt drøfte mulige etiske implikasjoner
–
og
muligheter og begrensninger
–
ved den planlagte metodiske tilnærmingen. I studier
som inkluderer barn og unge, er det særdeles viktig å reflektere rundt og drøfte de
forskningsetiske dilemmaene, blant annet de som gjelder forholdet mellom deltagelse
og beskyttelse. (Se kapittel 3 «Etiske betraktninger»).
Bufetat ga uttrykk for at prosjektet var interessant og relevant, og mente at deltagende
observasjon som metodisk tilnærming var forsvarlig og mulig å gjennomføre, forutsatt
at institusjonsledelse, ansatte og beboere samtykket. Jeg rådførte meg deretter om
8
Oslo kommune har innenfor sitt geografiske område et tilsvarende ansvar.