Previous Page  35 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 35 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

25

aktuelle fra uke til uke.

Delvis

deltagende observasjon brukes gjerne for å beskrive

hvordan forskeren under feltarbeid deltar i den sosiale samhandlingen, men ikke i alle

miljøspesifikke aktiviteter (Fangen, 2004). Jeg kunne ikke bli (som) dem jeg studerte;

jeg kunne hverken oppleve og/eller føle som ungdommene eller som miljøpersonalet.

Jeg kunne imidlertid observere de andres deltagelse, og jeg kunne delta i konversasjon

og samhandling med de som utgjorde den enheten jeg hadde til hensikt å forstå.

Fangen (ibid.) viser til Habermas (1984) når hun snakker om «utførende innstilling»

(

performative attitude

). «Utførende innstilling» handler om at forskeren

for å få til-

gang til menneskenes forestillingsverden, deres symbolsystemer og forståelse av egne

handlinger

må gli naturlig inn, ved å delta i den daglige samhandling, ved å småprate

og ved å søke å følge de uuttalte sosiale reglene som gjelder. Med andre ord: Forske-

ren må selv delta i konversasjon og samhandling med de menneskene hun har til hen-

sikt å forstå. Idealet er at forskerens tilstedeværelse ikke skal oppleves som ubehagelig

for deltagerne (ibid.). Man er på mange måter avhengig av å bygge tillit for å få inn-

pass.

2.3.1 Planleggingsfasen – etablerer kontakt med Barne-, ungdoms- og

familieetaten

Det er det statlige barnevernet som har ansvar for barneverninstitusjonene i Norge.

Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat) har etter lov om barneverntjenester an-

svar for etablering og drift av barneverninstitusjoner, og for godkjenning av private og

ideelle barneverninstitusjoner.

8

.

I forbindelse med planlegging av et mulig feltarbeid tok jeg kontakt med Barne-, ung-

doms- og familieetaten (Bufetat) i Midt-Norge for å presentere min prosjektidé. Jeg

ønsket å få deres synspunkter på denne, samt drøfte mulige etiske implikasjoner

og

muligheter og begrensninger

ved den planlagte metodiske tilnærmingen. I studier

som inkluderer barn og unge, er det særdeles viktig å reflektere rundt og drøfte de

forskningsetiske dilemmaene, blant annet de som gjelder forholdet mellom deltagelse

og beskyttelse. (Se kapittel 3 «Etiske betraktninger»).

Bufetat ga uttrykk for at prosjektet var interessant og relevant, og mente at deltagende

observasjon som metodisk tilnærming var forsvarlig og mulig å gjennomføre, forutsatt

at institusjonsledelse, ansatte og beboere samtykket. Jeg rådførte meg deretter om

8

Oslo kommune har innenfor sitt geografiske område et tilsvarende ansvar.